مسایل مربوط به امنیت انتقال دستگاه های شخصی (BYOD/BYOT)- بخش ۱

امنیت و دسترسی به دستگاه ها و سیستم

امنیت و دسترسی به دستگاه ها و سیستم

در این سری آموزشی با مزایا و چالش هایی که سازمان ها با اجازه دسترسی دستگاه های همراه شخصی (موبایل، تبلت و لپ تاپ) به سیستم ها و داده ها سازمان هستند آشنا می شویم. این مفهوم در اصطلاح BYOD(Bring Your Own Device) آوردن/استفاده از دستگاه شخصی خود نامیده می شود. این اصطلاح از سال ۲۰۰۹ و در شرکت اینتل (Intel) رواج پیدا کرد و در حال حاضر به عنوان یکی از مواردی هست که سازمان های می بایست برای آن برنامه ریزی انجام دهند. در این فصل به شرح مطالب مرتبط با این حوزه می پردازیم.

همه چیز در رابطه با دسترسی از طریق موبایل:

در دنیای کسب و کار امروز سرعت و دقت در جمع آوری داده ها باعث افزایش کیفیت اطلاعات تولید شده و همچنین پایین آمدن زمان تولید اطلاعات می شود. همین امر در سازمان های امروزی می تواند به عنوان مزیت رقابتی جهت هر سازمان مطرح شود. بنابراین سازمان باید بتوانند نحوه دسترسی کارکنان خود را به سیستم های سازمان به ساده ترین شکل ممکن فراهم آورند و این مساله جز با استفاده از تکنولوژی های همراه نظیر: دستگاه های قابل حمل (تلفن های همراه و تبلت ها که از این پس در این متن تحت عنوان موبایل ها یاد می شوند) امکان پذیر نمی باشد.

از طریق موبایل ها کارکنان می توانند با توجه به زیر ساخت های سایر سیستم های اطلاعاتی سازمان در هر لحظه و در هر کجا که هستند، داده ای را وارد سیستم کنند یا از سیستم اطلاعاتی را جهت انجام کار خود دریافت نمایند. با برداشته شدن دو بعد زمان و مکان از پیش روی سازمان سرعت فعالیت های سازمان به طرز چشم گیری بهبود می یابد. اما هر زمان که فرصتی پدیدار می شود در کنار آن چالش هایی نیز نمایان می شوند. در اینجا نیز مهمترین مساله ای که مطرح می شود مساله امنیت این سیستم ها می باشد.

امنیت در موبایل

همانطور که گفته شد مساله امنیت در موبایل ها برای سازمان هایی که می خواهند از مزایای این سیستم ها بهره ببرند بسیار حائز اهمیت است. چراکه هیچ مدیر یا سازمانی نمی خواهد از طرف مشتریانش مورد شکایت قرار بگیرد، مخصوصاً اگر این شکایات در حوزه امنیت و زیر سوال رفتن حریم خصوصی کاربران باشند. یا به خطر افتادن حریم شخصی کاربران اعتماد آنها نسبت به سازمان کم خواهد شد و این تاثیر بسیاری در سود و اعتبار سازمان خواهد داشت. در ادامه به بیان برخی از  چالش های موجود جهت استفاده سازمان از موبایل ها می پردازیم.

چالش های استفاده سازمان از موبایل

  1. حال که قرار است کسانی خارج از سازمان با سیستم های اطلاعاتی درون سازمان تبادل داده داشته باشند، چه اتفاقی برای سیستم امنیتی سازمان می افتد؟
  2. آیا اطلاعات سازمان برروی دستگاه های موبایل ها ذخیره می شوند؟
  3. آیا این امکان وجود دارد که سازمان نتواند کنترل کند که کدام داده از کدام منبع آمده است؟
  4. آیا قوانینی جهت توبیخ سازمان جهت سوء استفاده های احتمالی توسط موبایل ها وجود دارد؟
  5. چه تدابیر امنیتی جهت جلوگیری از حمله بدافزارها و جنایات شبکه ای (سایبری) جهت اینکه نتوانند به سیستم های سازمان شما دسترسی پیدا کنند اندیشیده اید؟
  6. به چه روشی کارکنان خود را جهت انجام اقدامات لازم، برای پیشگیری از بروز مسائل امنیتی هدایت می کنید؟
  7. اگر دستگاهی گم یا دزدیده شود، آیا از امنیت آن دستگاه جهت به خطر نیافتادن اطلاعات سازمانتان اطمینان دارید؟

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *