معرفی چند اپلیکیشن نمونه ساخت اپلیکیشن مشابه فدیبو و طاقچه

در عصر دیجیتال کتاب‌های چاپی تقریبا جای خود را به ساخت اپلیکیشن و کتاب‌های الکترونیکی داده‌اند. شما با استفاده از کتاب‌های الکترونیکی می‌توانید در هر زمان وهر مکان به آن‌ها دسترسی داشته باشید. برای باز کردن کتاب‌های الکترونیکی از اپلیکیشن‌های کتابخوان استفاده می‌شود. ساخت اپلیکیشن و استفاده از اپلیکیشن‌های کتابخوان این امکان را فراهم کرده‌اند که افراد در هر شرایط به هزاران کتاب متنوع دسترسی داشته باشند. با وجود این اپلیکیشن‌ها دیگر نیازی به حمل کتاب‌های سنگین با خود نیست. همچنین افراد برای دریافت کتاب‌های الکترونیکی هزینه‌ی کمتری نسبت به کتاب‌های کاغذی دریافت می‌کنند. همچنین ساخت اپلیکیشن و پیدایش کتاب‌های الکتریکی باعث شده تا درختان کمتری برای تولید کتاب از بین بروند.

اگر قصد ساخت اپلیکیشن مشابه مانند فیدیبو و طاقچه دارید با ما همراه باشید. در ادامه قصد داریم به معرفی و بررسی ویژگی‌های اپلیکیشن کتابخوان و همچنین نکاتی درباره‌ی ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی مشابه آن‌ها بپردازیم.

ساخت اپلیکیشن مشابه فیدیبو

فیدیبو با داشتن بیش از ۴۰ هزار کتاب متنی و صوتی یکی از محبوب ترین اپلیکیشن‌های کتابخوان در میان کاربران است. همچنین شما می‌توانید با ساخت حساب کاربری در این اپلیکیشن به صورت آنلاین به هزاران کتاب متنی و صوتی دست پیدا کنید. در صورت خرید کتاب از این اپلیکیشن نیز می‌توانید آن را به صورت آفلاین نیز مطالعه کنید. در این برنامه می‌توانید رنگ زمینه، میزان روشنایی، نوع فونت و اندازه‌ی آن و همچنین اندازه‌ی بین خطوط را به دلخواه خود تغییر دهید. علاوه بر این شما می‌توانید بخشی از متن کتاب که نظر شما را جلب کرده هایلایت کنید و یا به اشتراک بگذارید. همچنین در بخش فیدی  پلاس ، با خرید اشتراک می‌توانید به مطالعه‌ی هزاران کتاب دسترسی پیدا کنید. از دیگر مزایای ساخت اپلیکیشن فیدیبو، می‌توان به ساخت کد تخفیف اشاره کرد؛ شما با هر خرید از اپلیکیشن، ثبت نظر، دعوت دوستان امتیاز دریافت می‌کنید. با امتیازهای کسب شده می‌توانید کد تخفیف ساخته و از آن بهره مند شوید. این اپلیکیشن در سه نسخه‌ی اندروید، iOS و ویندوز ارائه می‌شود.

ساخت اپلیکیشن مشابه طاقچه

یکی دیگر از برنامه‌های محبوب کتابخوان اپلیکیشن طاقچه است. همچنین در این اپلیکیشن، بیش از ۵۰هزار کتاب متنی و صوتی موجود است. ساخت اپلیکیشن کاربردی ای همانند فیدیبو دارای امکاناتی چون شخصی سازی محیط مطالعه، هایلایت کردن، اشتراک گذاری بخش خاصی از کتاب، خواندن کتاب به صورت آفلاین و آنلاین و همچنین بخش خرید اشتراک به نام طاقچه نیز می‌شود. علاوه بر همه‌ی ویژگی‌های ذکر شده، این اپلیکیشن دارای قسمت‌هایی به نام بریده‌هایی از کتاب نیز هستند. در این قسمت که در بخش زیرین نظرات کاربران قرار دارد، کاربران بخش‌هایی از متن کتاب را که نظرشان را جلب کرده به اشتراک گذاشته اند. گاهی با خواندن بریده‌ای از کتاب افراد ترغیب  می‌شوند که به مطالعه‌ی آن کتاب بپردازند. از ویژگی‌های جذاب دیگر ساخت اپلیکیشن طاقچه، وجود قسمت کتابگردی آن است. در این بخش به صورت رندوم یا تصادفی بریده‌هایی از کتاب‌های مختلف به شما نشان داده می‌شود. شما می‌توانید  کارنامه‌ی مطالعه‌ی خود را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه مشاهده کنید حتی می‌توانید با تنظیم هدف مطالعه روزانه عملکرد خود را بسنجید. ساخت اپلیکیشن طاقچه در ۳ نسخه‌ی اندروید، iOS و ویندوز انجام شده است.

ساخت اپلیکیشن مشابه کتابراه

از دیگر اپلیکیشن‌های کتابخوان می‌توان به اپلیکیشن کتابراه اشاره کرد. این اپلیکیشن به اندازه‌ی دیگر اپلیکیشن‌های کتابخوان شناخته شده نیست اما جز اپلیکیشن‌های برتر کتابخوانی به شمار می‌آید. درواقع ساخت اپلیکیشن با داشتن پشتیبانی قوی، قیمت ارزان کتاب‌ها و همچنین هزاران کتاب رایگان سبب شده که کاربران آن به استفاده از آن ادامه داده و این اپلیکیشن را حذف نکنند. این اپلیکیشن نیز مانند دیگر اپلیکیشن‌های کتابخوان در سه نسخه‌ی اندروید، iOS و ویندوز ارائه شده است.

 

ساخت اپلیکیشن مشابه سبکتو

نوع ساخت اپلیکیشن سبکتو کمی با اپلیکیشن‌های قبلی متفاوت است. این اپلیکیشن به کوتاه کردن کتاب‌ها پرداخته و با حذف مطالب اضافه‌ی کتاب‌ها و استخراج مطالب مهم آن‌ها در قالب میکروکتاب و نانوکتاب به کاربران خدمات ارائه می‌دهد.  میکروکتاب‌ها و نانوکتاب‌ها به صورت متنی و صوتی در این برنامه منتشر می‌شوند. با خرید اشتراک این برنامه می‌توانید به صورت نامحدود از میکروکتاب‌ها و نانوکتاب‌ها استفاده کنید همچنین به خدماتی چون کتابخانه‌ی آفلاین و هایلایت کردن کتاب‌های مورد نظر دسترسی داشته باشید. البته با ساخت اپلیکیشن سبکتو، امکان استفاده از پادکست‌ها و میکرومقاله‌هایی نیز به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار گرفته شده است.

ساخت اپلیکیشن آمازون کیندل Amazon Kindle

اپلیکیشن آمازون کیندل Amazon Kindle ، به عنوان برترین و جامع ترین اپلیکیشن کتابخوان شناخته شده در جهان است و به شما اجازه‌ی دسترسی به میلیون‌ها کتاب را می‌دهد. این اپلیکیشن علاوه بر ویژگی‌هایی نظیر شخصی سازی محیط مانند تغییر نوع و اندازه‌ی فونت، تغییر تم اپلیکیشن از لایت به دارک، هایلایت کردن و… دارای دیکشنری و مترجم نیز است. به این صورت که شما می‌توانید با انتخاب هر کلمه، ترجمه کلمه را مشاهده کنید. (این روش برای کسانی که قصد افزایش دامنه‌ لغات خود را دارند بسیار مفید است.) همچنین شما می‌توانید با دنبال کردن نویسنده‌ی مورد نظر خود از آخرین بروزرسانی‌های مطالب نویسنده آگاه شوید.

ساخت اپلیکیشن  Moon+ Reader

ساخت اپلیکیشنMoon+ Reader دارای وجه تمایز فوق العاده ای است. این اپلیکیشن بیشتر برای باز کردن فایل‌های ebook کاربرد دارد. شما می‌توانید هر فایلی با فرمت epub را با این برنامه باز کرده و شروع به مطالعه کنید. البته این برنامه تعدادی کتاب انگلیسی زبان را در اختیار کاربران خود گذاشته است از جمله ویژگی خوب آن می‌توان به نمایش میزان درصد حجم خوانده شده از کتاب و محاسبه سرعت خواندن شما اشاره کرد. همچنین اگر کتابی را از طریق حافظه‌ی گوشی و یا از هر اپلیکیشن دیگر از طریق مون پلاس ریدر باز کنید، آن کتاب در قسمت مای لایبری ذخیره شده و دیگر نیاز نیست برای باز کردن مجدد آن به محل ذخیره‌ی فایل رجوع کنید.

 

ساخت اپلیکیشن Google books play

ساخت اپلیکیشن Google books play از دیگر تحولات بزرگ در جهان فناوریست. یکی دیگر از برنامه‌های محبوب کتابخوان، Google books play است. این برنامه توسط شرکت گوگل توسعه داده شده و میلیون‌ها کتاب در این اپلیکیشن موجود هستند. در این برنامه شما می‌توانید اندازه و رنگ فونت را تغییر دهید. این برنامه نیز همانند کیندل آمازون، گزینه مترجم دارد و افراد با هر زبانی در هر نقطه از دنیا می‌توانند از آن استفاده کنند. این اپلیکیشن قابلیت طبقه‌بندی کتاب‌های الکترونیکی دانلود شده توسط کاربر را دارد.

برای ساخت اپلیکیشن آموزشی مشابه فیدیبو و طاقچه، ابتدا باید رنج سنی مخاطب اپلیکیشن مورد نظر را مشخص کنید. زیرا نحوه‌ی آموزش به کودکان با نوجوانان و بزرگسالان متفاوت است. اگر جزئیات را در نظر بگیرید هر رنج سنی خود دارای سطح‌ها و دسته بندی‌های متفاوت هستند و برای ساخت اپلیکیشن باید آن‌ها را نیز در نظر بگیریم. ولی ما در این مقاله به صورت کلی به بیان ویژگی‌های یکه اپلیکیشن آموزشی مشابه فیدیبو و طاقچه می‌پردازیم.

از ابتدایی ترین نکاتی که باید رعایت شود این است که اپلیکیشن باید دارای ابزار شخصی سازی محیط برنامه باشد؛ یعنی کاربر بتواند بر اساس سلیقه،علاقه و شرایط خود محیط برنامه را تغییر دهد. (به عنوان مثال عوض کردن رنگ پس زمینه، تغییر اندازه، نوع و یا رنگ فونت، فاصله‌ی میان خطوط، تغییر نور صفحه و…)

برای اپلیکیشن‌های آموزشی بهتر است آموزش در قالب پادکست و متن‌های کوتاه به کاربر ارائه شوند. زیرا نگاه کردن طولانی مدت به صفحه‌ی موبایل نه تنها خسته کننده است بلکه باعث خشکی چشم می‌شود. (می‌توان برای رفع این مشکل هر ۴۰ پیامی به کاربر داده شود که به او یادآوری کند چشم از موبایل گرفته و به دیوار رو به رویش خیره شده و پشت سر هم پلک بزند.)

از ویژگی‌هایی که ساخت اپلیکیشن آموزشی مشابه فیدیبو و طاقچه می‌تواند داشته باشد، این است که افراد در حال آموزش بتوانند با یکدیگر و همچنین با استاد یا معلم مورد نظر ارتباط برقرار کرده و اگر سوالی برایشان پیش آمد از آن‌ها بپرسند.

محتواهای تولید شده در این نوع از اپلیکیشن باید صوتی، متنی و یا تصویری باشد. بهتر است مدت زمان پادکست‌ها کم باشد تا کاربر بتواند بدون کلافه شدن به آن گوش کنند و یا آن را بخوانند.

همچنین وجود یک دیکشنری (به صورتی که تنها با لمس کلمه معنی کلمه نمایان شود) در این اپلیکیشن ضروری می‌باشد. چراکه بسیاری از افراد دایره لغات فراوانی ندارند و ممکن است با دیدن کلمه‌ای که معنی آن را نمی‌دانند از ادامه‌ی انجام کار منصرف شوند. (به خصوص افرادی کمالگرا)

شما می‌توانید بر اساس معرفی برنامه‌های کتابخوان در بالا از ویژگی‌هایی نظیر نظرسنجی، کارنامه مطالعه و تمرین، فروش اشتراک برای دسترسی کاربر به امکانات بیشتر، امکان‌ هایلایت کردن متن واجازه‌ی اشتراک گذاری قسمت‌های مورد پسند کاربر استفاده کنید. همچنین بهتر است که یک پلنر و ریمایندر در اپلیکیشن جهت ساماندهی برنامه‌ی روزانه ی کاربر و یادآوری رویدادهای مهم قرار گیرد.

در آخر

هدف از نوشتن این مقاله معرفی اپلیکیشن‌های کتابخوان و راهنمایی درمورد ساخت اپلیکیشن آموزشی مشابه فیدیبو و طاقچه بود. برای ساخت این نوع از اپلیکیشن‌ها تنها خلاقیت لازم است. اگر شما ایده ای درباره ساخت اپلیکیشن از این نوع دارید می‌توانید با افراد متخصص مشورت کرده و آن را پیاده سازی کنید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *