چرا باید نسخه آزمایشی از اپلیکیشن داشته باشیم؟

در عصرارتباطات، فناوری همواره با شتاب و پیشرفت‌های جدی‌ای همراه بوده است. با ظهور نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌های بسیار زیاد و متنوع، زندگی بشریت با تحول عظیمی روبروشد وتاحدودی زندگی در این سیاره را مثل آب خوردن راحت کرده است. در واقع به دنبال ظهور این اپلیکیشن‌ها، قوانین و روش‌های استفاده از این نرم افزارهای حیاتی و ارزشمند مطرح شد. حال برای طراحی و استفاده از این اپلیکیشن‌های معجزه گر باید چه اطلاعاتی را مد نظر داشته باشیم تا بتوانیم به راحتی از آن‌ها نهایت استفاده را ببریم؟! چرا باید از اپلیکیشن ها استفاده کنیم؟ یا چرا باید نسخه آزمایشی از اپلیکیشن داشته باشیم؟

برای پاسخگویی به این سوال ابتدا باید بدانیم که نسخه آزمایشی نرم افزار چیست؟ چه قابلیت‌هایی دارد؟ و چرا باید از آن استفاده کرد؟  درواقع شرکت‌های سازنده اپلیکیشن و نرم افزارها، قبل از ارائه نسخه کامل ، آن را به صورت آزمایشی در اختیار افراد خاص یا همه افراد قرار می‌دهند. هر شرکت با توجه به سیاست‌ها و خط مشی خود ممکن است اهداف مختلفی از این کار داشته باشد؛ اما به طور کلی با این نسخه‌ها مخاطبان می‌توانند با اپلیکیشن آشنا شده و همچنین شرکت بتواند اپلیکیشن را به طور کامل عیب یابی کند.

 

نسخه‌های آزمایشی انواع مختلفی دارند شامل:

  1. نسخه پیش آلفا Pre- Alpha:

این نسخه کامل نیست و صرفا برای تحلیل نیاز و گسترش نرم افزار تولید می‌شود. نسخه پیش آلفا توسط متخصصان بررسی می‌شود. معمولا بررسی‌های فنی در این مرحله بر روی تمامی اپلیکیشنها انجام می‌شود.

  1. نسخه آلفا Alpha :

این نسخه توسط افرادی غیر از مهندسان و متخصصان نرم افزار آزمایش می‌شود. معمولا افراد داخل سازمان، همیشه داوطلب استفاده از نسخه آزمایشی از اپلیکیشن‌ها هستند. بررسی های ظاهری و کاربردی از اپلیکیشن در این مرحله به راحتی امکان‌پذیر است.

  1. نسخه بتا Beta :

این نسخه اولین نسخه ارائه شده برای خارج از سازمان است و توسط مشتریان فعلی و آینده این اپلیکیشن آزمایش می‌شود. نسخه بتا معمولا تمام ویژگی‌ها و امکانات نسخه اصلی را دارد اما ممکن است با برخی اشکالات جزئی نیز مواجه شود. این نسخه برای استفاده دائم مناسب نیست و ناپایدار است. لازم به ذکر است برخی نرم افزارها در نسخه‌های بتا ۱ و بتا ۲ هم ارائه می‌شوند.

 

تفاوت نسخه آزمایشی و نسخه اصلی

یکی از رایج‌ترین موضوعاتی که باید همیشه در زمان استفاده از نسخه‌های آزمایشی و اصلی مد نظر داشت؛ آشنایی با تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو نسخه است. نسخه‌های آزمایشی، در مدت محدود قابل استفاده‌اند و ممکن است هنوز نقص و اشکالاتی داشته باشند. در صورتیکه استفاده از نسخه‌های آزمایشی صرفا برای آشنایی مخاطب با فضا و ویژگی‌های نرم افزار است.

چرا ارائه نسخه آزمایشی نرم افزار ضرورت دارد؟

ارائه‌ی نسخه‌های آزمایشی از اپلیکیشن‌های ارائه شده، با اهداف بسیاری انجام می‌شود. به عنوان مثال؛ آشنایی مشتریان، نیاز سنجی، بررسی ضعف‌ها و نقاط قوت اپلیکیشن، شناخت بیشتر اپلیکیشن و … .

بعضی از مشتریان به دلیل نداشتن شناخت کافی از نرم افزارها، ممکن است تصور درستی از آن نداشته باشند؛ این موضوع گاهی وقت‌ها باعث صرف هزینه اشتباه و نارضایتی مشتری می‌شود. مثلا ممکن است نرم افزار خریداری شده با نیاز مشتری همسو نباشد و یا حتی امکاناتی داشته باشد که مشتری فکرش را هم نکرده است و هیچ آگاهی و شناخت کافی از این نرم افزار ندارد.

 

در نتیجه …

با توجه به توضیحاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت، ارائه نسخه آزمایشی امری ضروری است تا در اختیار مخاطب قرار گرفته و بررسی شود. تا درصورتیکه نسخه ارائه شده از اپلیکشن موردنظر، مطابق نیاز و سلیقه مخاطبان و مشتریان خود باشد، مشتریان بتوانند آن را خریداری کنند. دلیل دیگراستفاده از نسخه آزمایشی از اپلیکیشن‌ها، در اختیار گذاشتن امکانات بیشتر برای عیب سابی و بررسی نقایص و مشکلات استفاده از این اپلیکیشن‌ها است تا بتوانند این مسائل را رفع کنند. همچنین با این کار، می‌توانند نیازها و ترجیحات مخاطبان را شناسایی کرده و مطابق آن، اقدامات لازم را انجام دهند.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *