۱۰ نکته‌ی اولیه در طراحی اپلیکیشن موبایل

تعداد افرادی که از اپلیکشن‌های موبایل استفاده می‌کنند، در طی سال‌های اخیر، با پیشرفت انواع تکنولوژی و افزایش تنوع در طراحی اپلیکیشن‌ها و بیشتر شدن امکانات آن‌ها، رقابت شدیدی بین طراحان و برنامه نویسان شکل گرفته که هر کدام  برای ارائه‌ی هر چه بهتر یک اپلیکیشن تلاش می‌کنند.

در نظر داشته باشید که به صورت کلی و بدون توجه به نوع اپلیکیشن، برای طراحی و برنامه نویسی یک اپلیکیشن موبایل، رعایت یک سری نکات اولیه باعث هرچه بهتر شدن یک اپلیکیشن می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله به معرفی و بررسی ۱۰ نکته‌ی اولیه در طراحی اپلیکیشن موبایل می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

10 نکته‌ی اولیه در طراحی اپلیکیشن موبایل

 

۱۰ نکته‌ی اولیه در طراحی اپلیکیشن موبایل

قبل از بررسی نکات مهم در طراحی اپلیکیشن موبایل، باید در نظر داشته باشید که طراحی خوب یک اپلیکیشن موبایل، کار آسانی نیست. اپلیکیشن‌های خوب، باید متمرکز بوده و وضوح خوبی داشته باشند. دقت داشته باشید که در صورتی که اپلیکیشن موبایل، تجربه‎ی کاربری مناسبی نداشته باشد، کاربران سریعا اپلیکیشن را رها می‌کنند و هرگز برنمی‌گردند. می‌توان گفت وظیفه‌ی اصلی یک اپلیکیشن موبایل، در اختیار قرار دادن لحظه‌ی “من می‌خواهم” به کاربران بدون هیچ گونه تاخیر می‌باشد.

  1. شناخت مخاطبان و کاربران

قبل از هر چیزی نیاز است تا با شناسایی مخاطبان و کاربران هدف، استراتژی خود را برای طراحی اپلیکیشن تدوین کنید. شاید بتوان گفت این مرحله، مهم‌ترین مرحله در طراحی اپلیکیشن می‎باشد؛ چرا که بر اساس اطلاعات و داده‌های این مرحله است که موارد بعدی در طراحی رعایت می‌شود.

از دلایل مهم شناخت کاربران، شناسایی نیاز آن‎ها می‌باشد. شما باید در ابتدا نیازهای مخاطبان خود را شناسایی کرده و با رفع آن‌ها و در اختیار داشتن راه‌حل برایشان، مخاطبانتان را به کاربران وفادار و دائمی تبدیل کنید.

  1. طراحی اپلیکیشن برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS

باید در نظر داشته باشید که زمانی که می‌خواهید اپلیکیشن موبایل را طراحی کنید، برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS  طراحی کنید؛ چرا که تلفن‌های همراه با هر دو سیستم عامل، طرفداران زیادی داشته و نمی‌توان کاربران را نادیده گرفت. علاوه بر آن با توجه به طراحی اپلیکیشن موبایل هم برای اندروید و هم iOS، مخاطبان  کاربرانتان را افزایش می‌دهید.

  1. Navigation اپلیکیشن

Navigation اپلیکیشن را در زبان فارسی می‌توان به فرایند جست‌وجو مسیرهای مختلف به منظور پیدا کردن داده‌ی مورد نظر، هدایت و راهبری کاربر ترجمه کرد. Navigation اپلیکیشن برای طراحی اپلیکیشن موبایل بسیار اهمیت داشته و باید بصری و دوستانه باشد. دکمه‌ها باید به وضوح و با ویژگی‌های مناسب برچسب گذاری شوند. از اصطلاحات غیر قابل فهم برای کاربران استفاده نکنید و آن‌ها را به گونه‌ای به کار ببرید که برای کاربران قابل درک و فهم باشد. دسته بندی‌های موجود در منو، نباید با هم همپوشانی (overlap) داشته باشند و با برجسته کردن ویژگی‌های اصلی یا جدید اپلیکیشن، کاربران را درگیر خود کنید! 

  1. طراحی رابط کاربری مناسب

طراحی رابط کاربری تلفن همراه را با رعایت نظم و بدون ایجاد شلوغی‌های بی‌مورد حفظ کنید. وجود عناصر طراحی بیش از حد مانند دکمه‌ها، تصاویر و متن‌های اضافی، می‌توانند استفاده از هر اپلیکیشن موبایل را برای کاربران پیچیده کرده و آن‌ها از استفاده‌ی از آن، عاجز شوند. در هم ریختگی (Clutter)، یکی از بدترین دشمنان در طراحی رابط کاربری است. در طراحی رابط کاربری، آن را ساده و اصطلاحا مینیمال نگه دارید؛ چرا که صفحه نمایش موبایل در مقایسه با صفحه‌ی نمایش دسکتاپ، دارای حالات و مستغلات کمتری بوده و کاربران به طور ناخودآگاه، در زمان استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل، تمرکز کمتری دارند. در نتیجه بهتر است در زمان طراحی اپلیکیشن موبایل، آن را از وجود عناصر اضافه و ناخواسته پاک کنید و با کاربران اجازه دهید تا به راحتی آنچه که در جست‌وجوی آن بوده‌اند را به دست آورند.

در نتیجه:

  • تا جای ممکن در زمان طراحی اپلیکیشن موبایل، آن را ساده و مینیمال طراحی کنید.
  • در طراحی هر صفحه از طراحی اپلیکیشن موبایل، سعی کنید تمرکز را بر روی یک تا دو مورد داشته باشید.
  • در تولید محتوای هر صفحه دقت داشته باشید که صفحات را با محتوای تصادفی پر نکنید.
  • عناوین متن‌ها، آن‌ها را واضح و مختصر طراحی کنید.
  • از فضای سفید و خالی موجود، به طور هوشمندانه استفاده کنید.
  • در زمان طراحی، از رنگ‌های زیاد استفاده نکنید؛ چرا که باعث سردرگمی و کاهش تمرکز کاربران می‎شود. می‌توان به جای رنگ‌های متنوع، از چند رنگ محدود و برجسته (Bold) استفاده کنید.
  • و در آخر، از آیکون‌های ساده استفاده کنید.
  • اپساز

    اپساز

  1. خوانایی

همانطور که پیشتر نیز مطرح شد، موبایل‌ها در مقایسه با دسکتاپ صفحه‌ی نمایش کوچکی دارند، در نتیجه یکی از چالش‌های بزرگی که در طراحی اپلیکیشن موبایل وجود دارد، قرار دادن اطلاعات زیاد در یک رابط کاربری کوچک –موبایل- می‌باشد. از این رو باید برای طراحی اپلیکیشن موبایل، مطالب و محتوای موجود در آن به گونه‌ای باشند که کوتاه و روان بوده و با توجه به اینکه کاربران برای خواندن هر کلمه زمان نمی‌گذارند، باید عبارات و کلمات کلیدی را انتخاب کرده و با اولویت بندی مناسب محتواهای موجود، دسترسی را برای کاربران راحت‌تر کنید.

  1. دکمه‌های اپلیکیشن!

در طراحی اپلیکیشن موبایل برای دکمه‌ها از رابط کاربری خودمانی و آشنا استفاده کنید. از عناصر و یا اشکال فانتزی استفاده نکنید و با خودتان بگویید که این فقط یک دکمه است! در طراحی اپلیکیشن، از لینک‌های نوشتاری به عنوان دکمه استفاده نکنید. تعدادی از انواع طراحی‌های دکمه‌های رایج عبارت‌اند از:

  • مستطیل پر شده با لبه‌های مربع شکل
  • مستطیل پر شده با لبه‌های گرد
  • دکمه نامرئی (Ghost Buttons)
  • دکمه های شناور استفاده شده در طراحی اساسی
  1. طراحی مناسب دکمه‌ها برای انگشتان

در نظر داشته باشید که زمان طراحیUI  برای اپلیکیشن موبایل، دکمه‌های موجود در اپلیکیشن باید به گونه‌ای طراحی شوند که در زمان استفاده‌ی کاربران، به راحتی قابل لمس و ضربه زدن باشند. هرچه دکمه‌ها کوچکتر باشند، احتمال اینکه در زمان استفاده‌ی کاربران از اپلیکیشن موبایل، دکمه‌ی اشتباهی را بزنند، وجود دارد و بعد از چندین مرتبه پیش آمدن این موارد ممکن است کاربران دیگر از اپلیکیشن شما استفاده نکنند و پس از مدتی اپلیکیشن را از روی موبایلشان حذف کنند.

در نظر داشته باشید که طبق تحقیقات موجود، پد انگشت انسان به طور متوسط ۱۰ x14 میلی متر و سر انگشتان آن، ۸ x10 میلی متر می‌باشد و حداقل اندازه‌ی مناسب برای دکمه‌های موجود در اپلیکیشن موبایل، ۱۰ x10 میلی متر می‌باشد. پس بهتر است که این حداقل اندازه را رعایت کنید. همچنین فاصله‌ی مناسب را بین دکمه‌هایی که کنار هم قرار دارند را رعایت کنید.

همچنین با توجه به اینکه با معرفی موبایل‌های جدید، اندازه‌های صفحه‌ی نمایش افزایش می‌یابد، برای کاربران نگه داشتن همزمان موبایل با یک دست و استفاده از اپلیکیشن، دشوار می‌شود. در زمان طراحی اپلیکیشن موبایل، علاوه بر رعایت اندازه‌ی دکمه‌های موجود، باید بر حرکت انگشتان و به ویژه انگشت شست، نیز تمرکز کنید. علاوه بر آن بهتر است که به اینکه کاربران چپ دست هستند یا راست دست، توجه داشته باشید.

 

  1. طراحی ریسپانسیو اپلیکیشن موبایل

با توجه به اینکه دستگاه‌هایی که سیستم‌ عامل‌های اندروید و iOS دارند، دارای ابعاد و اندازه‌های مختلف می‌باشند، در زمان طراحی اپلیکیشن موبایل باید به این نکته توجه داشته باشید و اپلیکیشن را ریسپانسیو طراحی کرده تا اپلیکیشن در دستگاه‌های مختلف، طبق سایز آن‌ها باز شده و بهترین عملکرد را داشته باشد.

  1. تایپوگرافی

با توجه به محدود بودن اندازه‌ی صفحه نمایش موبایل، نوع تایپ محتواهای موجود اپلیکیشن در زمان طراحی آن، اهمیت بسیاری دارد. باید برای تایپوگرافی اپلیکیشن موبایل باید به استفاده از  قلم‌های مناسب، فضای سفید و ترازبندی و دیگر جزئیات دقت زیادی داشته و در هنگام طراحی رابط کاربری موبایل، دقت داشته باشید که محتوا باید خوانا باشد.

از مواردی که در تایپوگرافی باید به آن توجه کرد فونت و اندازه‌ی آن است؛ فونت مناسبی را انتخاب کرده که به آسانی خوانده شود و مناسب با احوال اپلیکیشن باشد. البته بهتر است بیشتر از سه نوع فونت استفاده نکنید.

همچنین فونتی که از آن در طراحی اپلیکیشن استفاده می‌کنید، باید اندازه‌ای مطلوب داشته باشد. به طور کلی در اپلیکیشن‌های موبایل، خواندن هر چیزی که اندازه‌ی آن زیر ۱۶ پیکسل باشد، دشوار است. علاوه بر این‌ها به رعایت حفظ فاصله‌ی بین خطوط نیز از نکاتی است که باید به آن توجه کنید.

  1. توجه به آخرین ترندها

همانطور که می‌دانید دنیای توسعه (development  ) همیشه در حال تحول بوده و روش‌های جدیدی برای ایجاد ظاهر و طرح‌های مختلف بر اساس فناوری‌های جدید معرفی می‌شود. اطلاع داشتن و همراهی با روندهای جدید و نوآورانه در طراحی اپلیکیشن موبایل، به طراحان و سازندگان برای اجرا کردن ایده‌های جدید کمک کرده و علاوه بر آن باعث دست یابی به کاربران و بازارهای جدید می‌شود.

سخن آخر

طراحی اپلیکیشن موبایل را می‌توان با رعایت نکات مهم آن، تسهیل کرده و به نتایج بهتری دست پیدا کرد. در این مقاله ۱۰ نکته‌ی مهم در طراحی اپلیکیشن موبایل مطرح شد. به عنوان آخرین موضوع، بهتر است قبل از انتشار اپلیکیشن و حتی در زمانی که اپلیکیشن در حال طراحی است، سعی کنید به مرور زمان، آن را به مخاطبان معرفی کرده و با ایجاد اشتیاق در آنان، باعث افزایش استقبال مخاطبان در زمان معرفی رسمی شوید.

از همراهی شما متشکریم.

اپساز

اپساز

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *