کرونا و رشد بی‌سابقه‌ی اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی

کرونا و رشد بی‌سابقه‌ی اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی

کرونا و رشد بی‌سابقه‌ی اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی

هنوز چند ماهی از شروع سال ۲۰۲۰ نگذشته بود که دنیا یک شوک بزرگ فرو رفت؛ شیوع گسترده ویروس کرونا از کشور چین و انتشار آن به کل دنیا، تعطیلی گستره‌ی انواع کسب‌وکارها و قرنطینه‌ی اجباری سراسر مردم دنیا را به دنبال خود داشت. با توجه به این موضوع، مردم برای حفظ و برقراری ارتباط با دیگران، پیگیری اخبار و همچنین برای سرگرمی خود در دوران قرنطینه، به طور بی‌سابقه‌ای به استفاده از اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی رو آوردند.

در این مقاله، به بررسی مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی و شیوع کرونا روی آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

همچنین می‌توانید مقاله‌ی “بررسی تاثیر کرونا بر تغییر رفتار برندهای معتبر دنیا” را از اینجا مطالعه کنید.

کرونا و رشد بی‌سابقه‌ی اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی

کرونا و رشد بی‌سابقه‌ی اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

قبل از هر چیز نیاز است تا یک معرفی کلی از شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم. در یک تعریف کلی از شبکه‌های اجتماعی، می‌توان گفت که یک اصطلاح جمعی بوده که بر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی بر ارتباطات، تعامل، تولید و به اشتراک گذاری محتوا و همکاری، تمرکز دارد. انجمن‌ها یا فروم‌ها (Forums)، وبلاگ و میکرو بلاگ‌ها و اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک و …، انواع مختلفی از شبکه‎های اجتماعی هستند.

در حالی که بسیاری از افراد از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط و تعامل با دوستان و خانواده و یا ارتباط با جوامع مختلف استفاده می‌کنند، بسیاری از شبکه‎های اجتماعی به عنوان یکی از راه‌های بازاریابی و تبلیغات محصولات خود استفاده می‌کنند و با توجه به افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در دوران کرونا، کسب‌وکارهایی که شروع به ارائه‌ی خدمات و محصولات خود به صورت آنلاین کرده بودند، بر خلاف سایر کسب‌وکارها، آسیب کمتری در این دوران دیدند.

بر طبق آخرین آمار موجود، تا ماه جولای ۲۰۲۱، حدود ۴٫۴۸ میلیارد نفر در جهان، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ بر این اساس از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر به طور روزانه در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند. آمارهای زیادی در این باره وجود دارد که نشان دهنده‌ی افزایش روزانه‌ی تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌باشد. همچنین با توجه به تنوع سلیقه‌های افراد و متنوع بودن کاربردهای مختلف شبکه‌های اجتماعی برای افراد مختلف، استفاده از این شبکه‌ها بیشتر خواهد شد. افراد برای موارد مختلفی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، از جمله:

  • پیگیری و دنبال کردن اخبار به روز: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که اطلاع داشتن از آخرین اخبار روز دنیا، با توجه به تاثیراتی که در زندگی شخصی و به ویژه زندگی کاری دارند، از اولویت‌ها قرار دارد. با گسترش اینترنت و انواع شبکه‌های اجتماعی، دسترسی به به روزترین اخبار، کار چندان پیچیده‌ای نبوده و فقط نیازمند اتصال به اینترنت خواهد می‌باشد.

همچنین بعد از شیوع گستره‌ی کرونا، برای اطلاع داشتن از آخرین اقدامات دولت‌ها برای کنترل کرونا و آخرین اخبار مربوط به کرونا، پیگیری اخبار و اتفاقات به صورت آنلاین رواج بیشتری پیدا کرده است. امروزه افراد بسیاری از شبکه‌های اجتماعی برای پیگیری به روزترین اخبار و آخرین اتفاقات جهان استفاده می‌کنند.

  • سرگرمی: قبل از کرونا، افراد مختلف برای سرگرم شدن از راه‌های مختلف استفاده می‌کردند و شبکه‌های اجتماعی از اولویت کمتری برخوردار بود. اما با قرنطینه‌های سراسری، استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای سرگرمی‌های مختلف در اولویت‌های اول قرار گرفته و بسیاری از افراد ار آن‌ها استفاده می‌کنند. 
  • شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت‌های اجتماعی: تا قبل از همه‌گیری استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف، برای انجام دادن فعالیت‌های اجتماعی مختلف، فقط این امکان برای افراد محدود در یک منطقه فراهم بود. اما امروزه با گسترش شبکه‌های مختلف اجتماعی و افزایش استفاده از آن، می‌توان برای اطلاع رسانی و همراهی در فعالیت‌های اجتماعی مختلف از شهرها و مناطق مختلف و حتی از خارج از کشور، استفاده کرد.

در دوران کرونا نیز از این پتانسیل در سراسر جهان و حتی کشور خودمان استفاده‌های زیادی شد؛ چرا که با توجه به تعطیلی کسب‌وکارهای مختلف، آسیب‌های زیادی به قشرهای ضعیف جامعه وارد شد، اما فعالان اجتماعی با داشتن همراهی مردم از طریق اطلاع رسانی در شبکه‌های اجتماعی مختلف، توانستند کارهای مثبت زیادی را در این زمینه انجام دهند.

معرفی و بررسی پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی

در ادامه به معرفی پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی و بررسی رشد آن‌ها در دوران همه‌گیری کرونا می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

  • فیسبوک (Facebook)

فیسبوک جز اولین شبکه‌های اجتماعی بوده و سال‌های زیادی از معرفی آن می‌گذرد. اما با وجود گسترش شبکه‌های اجتماعی مختلف، فیسبوک همچنان در صدر پر استفاده‌ترین شبکه‌های اجتماعی قرار دارد. البته در ایران با توجه به فیلتر شدن این پلتفرم، افراد کمتری از آن استفاده می‌کنند اما کشورهای دیگر همچنان استفاده از فیسبوک رو به رشد می‌باشد، به طوری که طبق آمار منتشر شده از سمت خود فیسبوک، در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ و اوج شیوع ویروس کرونا، تعداد کاربران این شبکه‌ی اجتماعی به ۲٫۶ میلیارد نفر رسیده و نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

facebook

facebook

  • یوتیوب (YouTube)

یوتیوب را می‌توان بزرگترین دانشگاه آنلاین جهان دانست؛ چرا که در این پلتفرم و شبکه‌ی اجتماعی هزاران ویدیو‌های مختلف آموزشی وجود داشته که به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. با توجه به اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا و قرنطینه‌های سراسری، فرصت بسیار خوبی برای یادگیری را برای افراد به وجود آورد؛ از همین رو تعداد کاربرانی که از یوتیوب استفاده می‌کردند، به طور چشم گیری افزایش داشت.

علاوه بر ویدیوهای آموزشی، ویدیوهای سرگرم کننده‌ی بسیاری در یوتیوب وجود داشته که مخاطبان خاص خود را داشته و در این بخش نیز رشد قابل توجهی داشته است. البته یوتیوب نیز در ایران فیلتر شده است اما با توجه به محتواهای خوب و کاربردی که در این پلتفرم تولید شده، تعداد کاربران ایرانی که از یوتیوب استفاده کرده و حتی کسانی که در این پلتفرم شروع به تولید محتوا می‌کنند، رو به روز افزایش می‌یابد.

youtube

youtube

  • اینستاگرام (Instagram)

اپلیکیشن و شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام در ایران بعد از واتساپ (در نظر داشته باشید که اپلیکینش‌هایی نظیر واتساپ و تلگرام  در دوران کرونا رشد زیادی داشته‌اند اما اپلیکیشن پیام‌رسان محسوب شده و جز شبکه‌های اجتماعی دسته بندی نمی‌شوند.) پر استفاده‌ترین اپلیکیشن می‌باشد. اینستاگرام با توجه به تمرکزی که بر محتواهای سرگرم کننده دارد، توانسته در دوران همه‌گیری کاربران زیادی به ویژه جوانان را به خود جذب کنند.

علاوه بر آن، به علت تعطیلی کسب‌وکارهایی که به صورت حضوری فعالیت داشته‌اند، بسیاری از آن‌‌ها از این فرصت پیش آمده استفاده کرده و کسب‌وکار خود را از طریق فروش آنلاین در این شبکه‌ی اجتماعی پر مخاطب شروع کرده‌اند که معمولا با پیشرفت خوبی مواجه می‌شوند.

سخن آخر

هر چه می‌گذرد، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف و پیشرفت روز افزون انواع آن‌ها، بیشتر می‌شود. اما می‌توان گفت شوک و اتفاق کرونا ویروس، این باعث سرعت بخشیدن به این فرایند شده است. چرا که امروزه بیشتر فعالیت‌های ما، از آموزش فرزندان تا کارهای مختلف بانکی در فضای آنلاین صورت می‌گیرد. همچنین در سال‌های قبل برای ارتباط و شناخت افراد مختلف، باید به سفرهای متفاوت می‌رفتیم، اما وجود شبکه‌های اجتماعی مختلف، این امکان را برای ما فراهم کرده که با افراد مختلف از شهرها و کشورهای مختلف با فرهنگ‌های گوناگون آشنا شده و ارتباط بگیریم.

اپساز

اپساز

 

از همراهی شما تا پایان این مقاله متشکریم.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *