چه اپلیکیشنی مناسب شما است؟

بعد از انتشار اولین اپلیکیشن‌های اندروید در سال ۲۰۰۷ توسط گوشی‌های شرکت HTC و انتشار بلافاصله‌ی اپلیکیشن‌های IOS  در سال بعد، کسی گمان نمی‌کرد که تا حدود ۱۵ سال بعد از آن، دنیای اپلیکیشن‌ها تا این حد گسترش پیدا کرده و استفاده از آن‌ها، اینگونه همه گیر بشود. این روزها می‌توان گفت همه‌ی افراد با داشتن حتی پایین‌ترین مدل گوشی‌های هوشمند، حداقل از ۱۰ اپلیکیشن مختلف استفاده می‌کنند. بسیاری از سازمان‌های مختلف، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ و حتی برندها، با استفاده از این فرصت، اپلیکیشن مخصوص خود را طراحی کرده و جایگاه خود را در میان مخاطبان محکم کرده و به طبع آن مشتریان بیشتری را به دست خواهند آورد.

در این مقاله در ابتدا با ارائه‌ی یک معرفی کلی از ماهیت اپلیکیشن‌ها و انواع کاربرد آن‌ها، به این موضوع پرداخته می‌شود که با توجه به نوع کسب‌وکار و نیاز شما، به چه نوع اپلیکیشنی نیاز دارید. با ما همراه باشید.

اپلیکیشن چیست؟

شاید پرسیدن سوال در قرن ۲۱ام و با وجود این حجم گستردگی از استفاده‌ی از انواع مختلف اپلیکیشن‌ها، سوالی بدیهی به نظر برسد اما شاید بسیاری از ما تعریف درستی از اپلیکیشن نداشته باشیم.

اپلیکیشن (Application) در فارسی به کلمه‌ی “نرم افزار” ترجمه شده است. البته که انواع مختلف نرم افزار وجود دارد اما مقصود ما در اینجا، نرم افزارهایی است که به طور ویژه در تلفن‌های همراه استفاده می‌شود. به زبان ساده، اپلیکیشن‌ها به کاربران خود این امکان را می‌دهند که با استفاده از آن‌ها کارهای خاصی را انجام دهید.

اپلیکیشن‌ها، برای سیستم‌های عامل مختلف مانند اندروید، IOS، Windows Phone ، بلک بری، سیمبین و … طراحی می‌شوند. البته با توجه به گستردگی گوشی‌های اندرویدی و آی او اس، تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها برای این دو سیستم عامل طراحی می‌شوند و اگر یک اپلیکیشن طراحی متفاوت از سیستم عامل تلفن همراه را داشته باشد، بر روی گوشی باز نمی‌شود.

اپلیکیشن‌ها با توجه به انواع مختلفی داشته، در موارد مختلفی استفاده می‌شوند. در ادامه به بررسی کاربردهای اپلیکیشن می‌پردازیم.

 

کاربردهای اپلیکیشن

همان طور که در ابتدا مطرح شد، ساده‌ترین گوشی‌های هوشمند، از انواع اپلیکیشن‌ها پشتیبانی می‌کنند. از این رو به صورت روزانه، تعداد و تنوع انواع اپلیکیشن‌ها در حوزه‌های مختلف افزایش می‌یابد. در ادامه به چند نمونه از پرکاربردترین انواع اپلیکیشن‌ها می‌پردازیم.

  • اپلیکیشن‌های فروشگاهی

در سال‌های اخیر، به ویژه بعد از شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا، انواع مختلف کسب‌وکارها و فروشگاه‌های آنلاین، افزایش پیدا کرده است. تعداد قابل توجهی از این کسب‌وکارها، برای خود با توجه به نوع فعالیت خود، اپلیکیشنی طراحی کرده و آن را در اختیار مخاطبان و مشتریان خود قرار داده‌اند. استفاده از اپلیکیشن برای فروش آنلاین، راحتی بیشتری برای مشتریان زمان خرید فراهم می‌کند؛ علاوه بر آن با نصب اپلیکیشن توسط کاربران، امکان نمایش تبلیغات گسترده‌تری به مخاطبان از طریق ارسال نوتیفیکیشن‌ها وجود دارد.

  • اپلیکیشن‌های حوزه‌ی سلامت

از زمانی که افراد برای گرفتن نوبت پزشک مد نظر خود باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی در محیط بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مطب‌ها با احتمال اینکه نوبتی برایشان ثبت نمی‌شد، منتظر می‌ماندند، گذشته است. نوع دیگری از اپلیکیشن‌های پرکاربرد، اپلیکیشن‌هایی است که برای ثبت و گرفتن نوبت پزشکان و انواع خدمات درمانی، طراحی می‌شود.

این نوع از اپلیکیشن‌ها، می‌توانند برای انواع بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز ارائه دهنده‌ی خدمات درمانی و … به صورت کاملا شخصی سازی شده و متناسب با نیازهای موجود، طراحی شوند. وجود این دسته از اپلیکیشن‌ها، علاوه بر آسایش و آرامشی که برای بیمار و همراهانش، فراهم می‌کند؛ کار مدیریت را برای مسئولین مربوطه، راحت‌تر می‌کند.

اپلیکیشن‌های ثبت و سفارش غذا

افراد مختلف با وجود زندگی شهرنشینی و افزایش دغدغه‌های بی‌شماری که دارند، در بسیاری از زمان‌ها ترجیح می‌دهند که غذای خود را از بیرون سفارش دهند. به همین علت، یکی از اپلیکیشن‌هایی که به طور روزافزون هم استفاده از آن‌ها و هم طراحی‌های مختلف آن‌ها، افزایش می‌یابد، اپلیکیشن‌های ثبت و سفارش غذا می‌باشد. می‌توان برای مجموعه‌های مختلف غذایی و یا حتی به صورت تک به تک برای هر مجموعه، اپلیکیشن متناسب آن را طراحی و در اختیار مشتریان قرار داد.

یکی از مهم‌ترین مزایایی که این اپلیکیشن‌ها برای خود کارفرمایان دارد، نظمی است که در ثبت سفارش‌های خود پیدا می‌کنند و امکان برنامه ریزی بهتر برای کارهای خود خواهند داشت.

  • اپلیکیشن‌های آموزشی

امروزه با وجود گستردگی اینترنت و دسترسی نسبتا ساده‌ای که افراد به آن دارند و همچنین با شیوه ویروس کرونا، اولین جایی که افراد برای یادگیری موارد مختلف به آن رجوع می‎کنند، اینترنت و فضای مجازی است. بسیاری با استفاده از این فرصت به وجودآمده، اپلیکیشن آموزشی طراحی کرده و به ارائه‌ی آموزش‌های خود در این اپلیکیشن‌ها می‌پردازند.

استفاده از این اپلیکیشن‌ها، به علت دسته بندی مناسب و پراکنده نبودن مطالب، با استقبال خوبی رو به رو شده است. از موارد جالب توجه، تنوع آموزش‌های ارائه شده در قالب این اپلیکیشن‌ها می‌باشد؛ آموزش‌های مختلفی شامل محتواهای درسی و دانشگاهی و حتی محتواهای آموزشی آشپزی، شیرینی پزی و… !

  • اپلیکیشن‌های ثبت آگهی

در سال‌های نه چندان دور، برای خرید یا فروش دست دوم و یا برای ثبت آگهی برای جذب نیرو و به طور کلی برای ثبت و انتشار هرگونه آگهی، تنها راهکار، ثبت آگهی‌های مدنظر در روزنامه‌های کثیرالانتشار بود. این روش با وجود اینکه هنوز رواج دارد، اما معایبی دارد که استفاده از آن را در الویت‌های پایین قرار می‌دهد. از جمله معایب آن، دیده نشده به اندازه‌ی آگهی و عدم درست مطرح شدن خواسته‌ی افراد.

اما امروزه با طراحی اپلیکیشن‌هایی آنلاین آگهی، افراد در هر ساعت از شبانه روز می‌توانند انواع آگهی‌های خود را به صورت رایگان ثبت کرده و جزییات دلخواه خود را با رعایت قوانین اپلیکیشن منتشر کنند. از جمله مزایای استفاده از اپلیکیشن‌های آنلاین ثبت آگهی، امکان استفاده از محتوای تصویری در زمان ثبت آگهی است. در این اپلیکیشن‌ها، برای انواع آگهی، می‌توان تصاویر مربوطه را آپلود کرده که خود این موضوع باعث ایجاد حس اعتماد در مخاطب آگهی است.

  • اپلیکیشن‌های اقامتی و بوم گردی

همیشه یکی از دغدغه‌های افرادی که سفر می‌کنند، انتخاب مکانی مناسب و با بهترین قیمت برای اقامت می‌باشد. اپلیکیشن‌های اقامتی و بوم گردی-که استفاده از آن به طور چشم گیری در حال افزایش است- با داشتن موقعیت‌ها اقامتگاه‌های بوم گردی، این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا با مقایسه بین چندین مورد موجود، بهترین انتخاب را داشته باشد. این نوع از اپلیکیشن‌ها می‌تواند به طور اختصاصی برای هر شهر و روستا طراحی و ارائه شود.

 

  • اپلیکیشن‌های دیکشنری

امروزه با فراگیری اینترنت و افزایش انواع ارتباطات، نیاز به یادگیری زبان‌های مختلف به طور روزانه در حال افزایش است. یکی دیگر از اپلیکیشن‌های پرکاربرد، اپلیکیشن‌هایی دیکشنری زبان‌های مختلف است. البته اپلیکیشن‌های آموزش زبان در دسته‌ی اپلیکیشن‌های آموزشی قرار می‌گیرند؛ اما هدف از اپلیکیشن‌های دیکشنری، ترجمه لغات و جملات در لحظه می‌باشد. با توجه به تنوع بالای تعداد زبان‌ها، می‌توان اپلیکیشن‌های دیکشنری را هم به صورت اختصاصی برای هر زبان و هم به صورت چند زبانه طراحی و ارائه شود.

  • اپلیکیشن‌های خدماتی

نیاز به یک مکان حضوری برای تعداد زیادی از ارائه کنندگان خدمات، با طراحی اپلیکیشن‌های خدماتی، برطرف شده است. با طراحی اپلیکیشن‌های خدماتی، ارائه کنندگان انواع خدمات، صرفا با ثبت نام خود و نوع خدمات خود، می‌توانند فعالیت کنند.

اپلیکیشن‌های خدماتی می‌توانند به طور ویژه برای هر نوع خدمت به صورت جداگانه طراحی شده و یا می‌توان برای همه‌ی خدمات و با قرار دادن دسته بندی برای خدمات طراحی و ارائه شود.

اپساز

اپساز

چه اپلیکیشنی مناسب شما است؟

طراحی و استفاده از اپلیکیشن برای انواع کسب‌وکار، علاوه بر مزیت بزرگی که محسوب شده، باعث جلب اعتماد و افزایش اعتبار بین مخاطبین می‌شود. اما این سوال مطرح می‌شود که چه اپلیکیشنی مناسب شما است؟ برای پاسخ به این سوال، باید برای این موضوع-طراحی اپلیکیشن کسب‌وکار شما- یک استراتژی مناسب داشته باشید که شامل موارد زیر باشد.

  1. هدف از داشتن اپلیکیشن

با وجود مزایایی که داشتن اپلیکیشن دارد، باید قبل از طراحی اپلیکیشن، باید هدف خود را از داشتن آن مشخص کنید. و به این سوال مهم نیز پاسخ بدهید که اپلیکیشن شما چه نیازی از مخاطبان و مشتریان را برطرف می‌کند؟ مشخص کردن هدف، باعث می‌شود تا در مسیر درستی برای طراحی اپلیکیشن قرار بگیرید.

 

  1. تعیین پرسونای مخاطب

تعداد بسیار زیادی اپلیکیشن وجود دارد اما همه افراد از همه‌ی آن‌ها استفاده نمی‌کنند. قبل از طراحی اپلیکیشن، باید پرسونای مخاطب خود را تعیین کرده و با توجه به آن به طراحی موارد مختلف اپلیکیشن بپردازید. عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود که در اپلیکیشن طراحی شده، بدون داشتن مخاطب خاص، فرایندهای بازاریابی، تبلیغات و مابقی فرایندها با شکست مواجه شود.

  1. تحلیل رقبای موجود

از اقدامات لازم قبل از شروع به طراحی اپلیکیشن، باید اپلیکیشن‌های مشابهی که وجود دارند، بررسی کرده تا علاوه بر تحلیل رقبای خود، دید مناسبی از علایق کاربران به دست آورید.

  1. پلتفرم ارائه‌ی اپلیکیشن

برای سیستم‌های عامل مختلف پلتفرم‌های مختلفی مانند گوگل پلی، اپ استور و نمونه‌ی داخلی آن، بازار می‌باشد. در بعضی از موارد، تعدادی از اپلیکیشن‌ها، با داشتن وب سایت جداگانه، در آن سایت ارائه می‌شوند. باید با بررسی‌های کامل، بهترین پلتفرم را برای ارائه‌ی اپلیکیشن خود انتخاب کنید.

 

سخن آخر

با روند موجود در گسترش انواع اپلیکیشن‌ها، شاید امروزه طراحی اپلیکیشن‌ برای کسب‌وکارها مزیت محسوب شود، اما در آینده‌ای نه چندان دور، داشتن اپلیکیشن یکی از الزامات هر کسب‌وکاری می‌باشد. پس چه بهتر است که در اولین فرصت ممکن، برای کسب‌وکار خود- هرچند کوچک- اقدام به طراحی اپلیکیشن نمایید.

در این مقاله سعی بر آن بود تا با بررسی مفاهیم اپلیکیشن و معرفی پرکاربردترین انواع اپلیکشن‌ها، شما را برای انتخاب بهترین اپلیکیشن برای کسب‌وکارتان راهنمایی کنیم. از همراهی شما متشکریم.

اپساز

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *