چطور یک قرارداد خوب ببندیم

قرارداد طراحی اپلیکیشن

قرارداد طراحی اپلیکیشن

ویژگی‌های قرارداد خوب برای طراحی اپلیکیشن

از فاکتورهای مهم و حیاتی پیش از شروع هرکاری، تعیین و تنظیم شرایط به صورتی جامع است که تمامی جنبه‌های مرتبط با کار شما را پوشش بدهد. اهمیت این موضوع به حدی زیاد است که حتی فراموش کردن یک بند در قرارداد می‌تواند به قیمت از دست دادن مالکیت اپلیکیشن یا دادن خسارت باشد. از طرف دیگر، همیشه بحث‌های زیادی بر سر قرادادهای طراحی اپلیکیشن وجود داشته‌است؛ با توجه به ریزه‌کاری‌هایی که برای عقد قراردادهای طراحی اپلیکیشن وجود دارد، تصمیم گرفتیم که شما را با ویژگی‌های یک قرارداد خوب برای طراحی و توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل

به صورت کلی، این قرارداد، بین کارفرما و برنامه‌نویسی که می‌تواند یک شرکت و یا حتی یک فریلنسر باشد، به منظور طراحی و ساخت اپلیکیشن، منعقد می‌شود. چیزی که قراردادها را از هم متمایز می‌کند، شرایطی است که در آن‌ها درج می‌شود. نکات فنی که در قراردادها وجود دارند، عموما در تخصص یک وکیل قرار می‌گیرند؛ این نکات حقوقی می‌توانند شامل پیمان، توافق، معاهده، مقاطعه و عهدنامه باشند. معمولا برای قراردادها چندین ضمیمه نیز در نظر گرفته می‌شود که تمامی آن‌ها با توجه به نوع تفاهمی است که میان کارفرما و برنامه‌نویس صورت گرفته‌است؛ معمولا در قسمت ضمیمه لازم است که ویژگی‌های اپلیکیشن را به طور کامل ذکر کنید. همچنین نوشتن برنامه‌ی زمان‌بندی اجرای قرارداد و مطالب محتوای اپلیکیشن، از دیگر مواردی است که در قسمت پیوست ذکر می‌شوند. به طور کلی در یک نمونه قرارداد طراحی اپلیکیشن با بندهای زیر مواجه می‌شوید:

  • مشخصات طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • مدت اجرای قرارداد
  • مبلغ قرارداد
  • شرایط پرداخت
  • تعهدات و حقوق مجری
  • تعهدات کارفرما
  • نهاد نظارت
  • موارد فسخ قرارداد
  • اختلافات ناشی از قرارداد
  • فورس ماژور
  • فسخ قرارداد
ویژگی‌های قرارداد خوب برای طراحی اپلیکیشن

ویژگی‌های قرارداد خوب برای طراحی اپلیکیشن

شرایط اصلی قرارداد طراحی اپلیکیشن

تا به اینجا شما با تعاریف و بخش‌های متفاوتی که در یک قرارداد اپلیکیشن وجود دارد آشنا شده‌اید؛ اما همانطور که گفته شد، شرایط و محتوایی که در یک قرارداد خوب گنجانده می‌شوند، باعث موفقیت شما در آن قرارداد خواهد بود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این شرایط که باعث برتری قرارداد خوب شما می‌شود، اشاره می‌کنیم.

  • عنوان قرارداد

شاید این مورد، مورد ناچیزی برای شما به نظر برسد اما همیشه یادتان باشد که عنوان قرارداد، کاملا دقیق و جامع انتخاب شود. هراتفاقی ممکن است رخ دهد و باعث اختلافاتی میان شما و طرف مقابل بشود؛ در این صورت پس از مراجعه به دادگاه، اولین چیزی که قاضی با آن رو به رو می‌شود، عنوان قرارداد است و این عنوان باعث خواهد شد که از همان ابتدا یک دید کلی از شرایط داشته باشد. همچنین انتخاب یک عنوان قرارداد سنجیده شده، از معیارهای اصلی در تفسیر قرارداد است.

  • واژگان و موضوع

پیش از ورود به توضیح واژگان قرارداد، لازم است که ارکان نوشتاری هرقراردادی را به شما یادآوری کنیم. این ارکان شامل طرفین قرارداد، موضوع قرارداد، مبلغ قرارداد و شروط ضمن عقد هستند؛ هرکدام از این ارکان باید جامع و کامل باشند. بسیار مهم است که در واژگان خود در قرارداد وسواس شدیدی به خرج دهید. الفاظ شما باید صحیح و در معنای حقوقی خود به کار بروند. این نکته را فراموش نکنید که به هیچ وجه از واژگان و جمله‌هایی که باعث ایجاد ابهام در قرارداد می‌شوند، استفاده نکنید.
این ابهام، ممکن است در آینده برای شما دردسرساز شود. دقت در کاربرد واژگان باید در تمامی قرارداد دیده شود. یکی از این قسمت‌ها، بخش موضوع است. در این قسمت، شما باید سعی کنید که قابلیت‌های اپلیکیشن خود را به صورت کلی بنویسید. سعی کنید در این بخش از واژگان و جمله‌هایی استفاده کنید که به صورت خلاصه، کلی‌ترین ویژگی‌های اپلیکیشن شما را ذکر کنند. یادتان باشد که در بخش ضمیمه تمامی ویژگی‌های اپلیکیشن خود را به صورت کامل بنویسید.

  • تعیین پشتیبانی اپلیکیشن

همانطور که می‌دانید، بحث پشتیبانی، یک بحث مهم است که بسیاری از اختلافات صورت گرفته پس از عقد قرارداد، بر سر آن صورت می‌گیرد. لازم است که در قرارداد ذکر شود که آیا شرکت یا فرد طراح، برای پشتیبانی از اپلیکیشن حاضر به همکاری است یا خیر و همچنین در صورت پذیرفتن پشتیبانی، اعلام کند که این کار را برای کدام بخش و خدمات انجام خواهد داد. همچنین باید در قرارداد ذکر شود که در صورت بروز هرگونه مشکلی در هر قسمتی از اپلیکیشن، تیم پشتیبانی به تصحیح اشتباهات خود بپردازد.

  • امنیت

می‌توانیم به طور قاطعانه بگوییم که مهم‌ترین شرط هرقرارداد در زمینه‌ی اپلیکیشن، تعیین امنیت برای آن است. نکته‌ی بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد آن است که طرفین قرارداد، اعم از کارفرما و برنامه نویس، ملزم به رعایت امنیت و عدم افشای آن بر حسب نوع تفاهمی که باهم بر سر این موضوع دارند، هستند. اسراری که باید امنیت آن‌ها حفظ شود می‌تواند شامل کدهای برنامه‌نویسی، مفاد قرارداد و حتی ایده‌هایی که اپلیکیشن برطبق آن‌‌ها ساخته شده، باشد.

  • قانون حاکم بر قرارداد

باید این نکته را بدانید که پیش از عقد قرارداد، شما تابع قوانین موجود در کشور هستید. اگر مفاد قرارداد با قوانین در تضاد باشد، قرارداد شما غیر معتبر خواهد بود. پس لازم است که پیش از قرارداد بستن، از قانونی بودن شرایط و ضوابط قرارداد خود آگاه شده باشید.

  • تعیین مالکیت اپلیکیشن

به طور معمول، فرد یا شرکتی که هزینه‌های طراحی اپلیکیشن را می‌پردازد، مالک آن نیز است، مگر آنکه پس از تفاهم‌های صورت گرفته، بخشی از مالکیت به طراح داده شود؛ در این صورت باید تمامی جزئیات و شرایط هرکدام از مالکان، به طور کامل ذکر شود. اگر شما تنها مالک اپلیکیشن هستید لازم است که یک قرارداد کپی رایت با طراحان امضا و در آن ذکر کنید که تنها مالک اپلیکیشن شما هستید.

  • نوع قرارداد با توجه به شخصیت حقوقی یا حقیقی

این نکته را بهتر است بدانید که امضای قرارداد با شخص حقوقی، باعث کسر سپرده‌ی بیمه خواهد شد. در حالیکه اگر شما با شخصیت حقیقی قرارداد امضا کنید، دیگر نیازی به کسر سپرده‌ی بیمه نخواهد بود ولی باید از پرداختی به شخص حقیقی، ۱۰ درصد مالیات کسر بکنید.

  • دوره‌ی ضمانت

این نکته بسیار مهم است که در قرارداد خوب ذکر کنید که شرکت طراح اپلیکیشن، تا چه زمانی مسئول رسیدگی به اشکالات فنی احتمالی در اپلیکیشن خواهد بود. این نکته را نیز در نظر بگیرید که اگر اشکالی که در اپلیکیشن صورت گرفته‌است، از طرف کارفرما باشد، شامل هیچ ضمانتی نخواهد شد.

نکات تکمیلی

نکات مهم دیگری برای داشتن یک قرارداد خوب برای طراحی اپلیکیشن وجود دارد. این نکته‌ها به شرح زیر است:

  • سعی کنید شما اولین کسی باشید که پیش‌نویس را ارائه می‌کند.
  • قرارداد باید دارای شماره و تاریخ باشد.
  • در نگارش و ثبت قرارداد عجله نکرده و تمامی جزئیات آن را مرور کنید.
  • به غلط‌های املایی و نگارش اعداد و رقم‌ها و مبالغ چه به تومان و چه به ریال دقت کامل را داشته‌باشید
  • قرارداد را تایپ کرده تا تمامی نسخه‌ها، یکی باشند.
  • حتما محل ثبت قرارداد، در متن آورده شود.

اهمیت ثبت قرارداد و محتوای آن را همه می‌دانند. نکاتی را که در این مقاله ذکر کردیم، مواردی هستند که رعایت آن‌ها در تنظیم قراردادهای مربوط به اپلیکیشن، بیشترین کارایی را برای شما خواهند داشت. اهمیت تیم پشتیبانی و ذکر آن در قرارداد، همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، بسیار مهم است؛ سعی کنید تا پیش از ثبت قرارداد، این موارد را به طور کامل با شرکت طراحی اپلیکیشن مطرح کرده و سپس برای ثبت قرارداد اقدام نمایید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *