راهاندازی اپلیکیشن یکلحظه بسیار مهم برای موفقیت شما بهعنوان یک توسعهدهنده است. تمام مراحل بازاریابی باید زمانی شروع شود که تصمیم به ایجاد اپلیکیشن میگیرید؛ نه زمانی که میخواهید اپلیکیشن را در اپ استور آپلود کنید. بنابراین ساده برخورد نکنید. اگر همهچیز خوب پیش برود نتیجه تلاش خود را خواهید دید.
توسعه یک اپلیکیشن و تمرکز همزمان بر روی مراحل بازاریابی اپلیکیشن، بسیار سخت است. در این مقاله به شما در انجام تمام اقداماتی که باید انجام دهید تا اپلیکیشن خود را در رده بالا قرار دهید کمک خواهیم کرد. قبل از راهاندازی یک اپلیکیشن، موارد زیادی را باید در نظر بگیرید. ما میتوانیم بهصورت گامبهگام به شما کمک کنیم تا از بروز هر مشکل درزمانی که اپلیکیشن خود را به کاربران ارائه دادهاید جلوگیری کنید.
هر پروژه ی موفق، با تحلیل کامل مخاطبان هدف آغاز میشود. در این لحظه شما باید بهطورجدی نظرات دیگران را مطالعه کنید و تنها به دوستان و خانواده خود تکیه نکنید.
سعی کنید به افراد مهم در صنعت مرتبط با اپلیکیشن خود رسیدگی و روی مشتریان هدف خود تمرکز کنید. همه اینها به نوع اپلیکیشن بستگی دارد. شما باید با کاربران احتمالی که از اپلیکیشن شما استفاده می کنند تعامل داشته باشید.
سعی کنید ویژگیهای مشترک افرادی را که علاقهمند به اپلیکیشن شما هستند پیدا کنید. مانند ویژگیهای موردعلاقه، رفتار آنها، نیازهای آنها و… را پیدا کنید. آنها را طبق ویژگیهای مشترک تقسیم بندی کنید. در اینجا شما میتوانید برخی از بهترین روشها را برای تفکیک مخاطبین خود پیدا کنید.
اگر میخواهید پیامتان به گروههای مناسب مردم برسد، باید تصمیم بگیرید اهداف شما چیست. اول سعی کنید بدانید که چرا کاربران اپلیکیشن رقیب شما را دوست دارند و چرا از آن استفاده میکنند؟ ویژگیهای اصلی آنها چیست؟ سپس شما میتوانید کاربران بیشتری مانند آنها برای دانلود اپلیکیشن خود جذب کنید.
برای رسیدن به موفقیت، این روش پس از اجرای اپلیکیشن بسیار مهم است . فراموش نکنید اگر نیازهای مخاطبین خود را برآورده نکنید آنها را از دست میدهید. به همین دلیل است که شما باید بفهمید چه چیزی کاربران اپلیکیشن رقیب شمارا آزار میدهد. شما میتوانید این کار را با تجزیهوتحلیل بازخوردها و نظرات در حسابهای رسانههای اجتماعی رقبای خود انجام دهید.
تعیین ویژگیهای مهم مانند جنسیت یا زبان. بهعنوانمثال Zedge، یک رهبر سفارشیسازی تلفن همراه، استراتژی اعلان خود را پس از تقسیمبندی کاربران بر اساس زبان بهبود داد، زیرا بازاریابها متوجه شدند که کاربران غیر انگلیسی آنها پیامهایی که در تلفنهای خود دریافت کردهاند را درک نمیکنند.
مراقب باشید که به راه دیگری نروید. متخصصان توصیه میکنند که این سه ویژگی، راه خوبی برای رسیدن به اساس این فرایند هستند. ویژگیهای بیشتر میتواند باعث سردرگمی و منجر به اثرات بدی شود.
نکته: پس از اجرای اپلیکیشن خود، همیشه استراتژی خود را آزمایش کنید! اگر شما از نتایج راضی نیستید، ویژگیها را تغییر دهید و دوباره امتحان کنید. به یاد داشته باشید که این کار باید مداوم انجام شود زیرا کاربران بسیار پویا هستند. آنها رفتار و ترجیحات خود را با گذر زمان تغییر میدهند و شما باید هوشیار باشید و برخی از خصوصیات را که ممکن است باعث تعامل کاربران شود و تعداد دانلودها را افزایش دهد نادیده نگیرید. کار دیگر که باید انجام دهید این است که چشم از رقبای خود برندارید و همیشه یکقدم جلوتر از آنها باشید. شما باید نکات مثبت و منفی خود را بررسی کنید. ویژگیهایی که کاربان شما پسندیده اند را بررسی کنید و بفهمید که چگونه میتوانید آن را بهتر کنید. اشتباهاتی را که رقبای شما زمان راه اندازی انجام دادند را انجام ندهید.
اگر اپلیکیشن خود را آماده کردهاید، تاریخ دقیق انتشار آن را برنامهریزی کنید.
البته، شما باید آنچه را که وعده دادهاید را تحویل دهید و مراقب باشید که کاربران را ناامید نکنید.
Kissmetrics مثال های خوبی از اپلیکیشن حیوان خانگی مجازی می دهد.
Hatch اهمیت تاریخ انتشار اپلیکیشن را نشان می دهد:
این اپلیکیشن تقریباً یک سال پیش ازتاریخ انتشار آن در ماه نوامبر ۲۰۱۳ تبلیغ شده بود .
وبسایت پیشنمایش ویدئویی را نمایش داد و گزینه ی ثبتنام برای گرفتن حیوان خانگی را در آن قرار داد. این یکراه عالی برای ایجاد کنجکاوی در مورد اپلیکیشن و گرفتن متقاضیان اولیه برای ثبتنام است.
این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۲ بسیار جلا داده شده بود و بازخوردهای عالی از وبسایتهای نظرسنجی مانند Verge، TechCrunch و Forbes، جمع آوری شدند، چیزی که در اپ استور بسیار اهمیت دارد.
(App Store Optimization(ASo یا بهینهسازی اپ استور، در استراتژی ارتقا اپلیکیشن شما اهمیت زیادی دارد. بسیار مهم است که در این مرحله زمان و توجه زیادی صرف کنید زیرا این مرحله جایی است که مردم میتوانند به کاربران شما تبدیل شوند. اگر آنها تحت تأثیر صفحه اپ استور شما قرار نگیرند، همهچیز ازدست رفته است. کلمات کلیدی مرتبط را جستجو کنید و از آنها در نام اپلیکیشن و توضیحات اپلیکیشن استفاده کنید اما همزمان بر روی آیکونهای توصیفی، تصاویر و ویدیوهای باکیفیت بالا نیز سرمایهگذاری کنید.
عرف معمول این است که نام اپلیکیشن را از ترکیب بین نام تجاری و مهمترین ویژگی اپلیکیشن ایجاد کنید.
اپ استور و گوگل پلی قوانین و محدودیتهای مختلفی برای نام اپلیکشن دارند. از این تفاوتها آگاه باشید تا یک نام متقاعدکنندهای برای اپلیکیشن خود داشته باشید.
در اینجا شما میتوانید داستان اپلیکیشن خود را برای جذب کاربران خود بگویید. از کلمات کلیدی خود استفاده کنید و توضیحات اپلیکیشن خود را مناسب و جذاب بنویسید. در اپ استور، الگوریتم جستجو، به توضیحات اپلیکیشن توجه نمیکند، بنابراین هیچ تأثیری در ASO وجود ندارد.
اما این بدان معنا نیست که شما باید توضیحات را در iTunes نادیده بگیرید. به یاد داشته باشید که توصیف اپلیکیشن ها بهعنوان یک صفحه فرود دراپ استور عمل میکند و بخش مهمی برای جذب نهایی کاربران است؛ بنابراین قدرت توضیحات را دستکم نگیرید.
برخلاف اپ استور، در گوگل پلی توضیحات اپلیکیشن تأثیر قابلتوجهی بر الگوریتم جستجوی آنها دارد؛ بنابراین شما باید تا حد امکان توضیحات اپلیکیشن خود را با کلمات کلیدی تأثیرگذار و حداقل رقابتی بهینه کنید تا بالاترین رتبه را در جستجوی اپ استور داشته باشید؛ اما هنگام بهینهسازی باید مراقب باشید. شما دارای ۴۰۰۰ کاراکتر محدود برای اضافه کردن کلمات کلیدی خود هستید، بنابراین بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده نکنید.
اولین چیزی که برای انجام ASO نیاز دارید یافتن کلمات کلیدی درست و مناسب است که مردم برای پیدا کردن اپلیکیشن شما استفاده میکنند. در اینجا چند نکته برای چگونگی پیدا کردن آنها وجود دارد.
نماد اپلیکیشن و تصاویر شما باید آموزنده باشد. هر تصویر باید یک مزیت خاص یا ویژگی اپلیکیشن را نشان دهد. شما باید از متن مکمل در تصاویر استفاده کنید. آیکون اپلیکیشن باید چشمنواز باشد، بهخوبی طراحیشده باشد و مهمتر از همه باید توضیح دهد که اپلیکیشن چیست. در ویدیوی پیشنمایش خود، روی ویژگیهای کلیدی اپلیکیشن خود تمرکز کنید و به کاربران یک ایده واقعبینانه از تجربه اپلیکیشن خود بدهید.
آیا اپلیکیشن شما آماده انتشار است؟ یکی از رایجترین اشتباهات سازندگان و یا صاحبان اپلیکیشن این است که اپلیکیشن را بدون اینکه تست کنند منتشر میکنند.
این بسیار طبیعی است که شما فکر کنید که اپلیکیشن شما بسیار جذاب است؛ اما مکانیسم تصمیمگیری واقعی برای گفتن اینکه اپلیکیشن شما ارزش استفاده دارد یا ندارد کاربران نهایی هستند. به همین دلیل یک بازاریابی تلفن همراه موفق و استراتژی جذب کاربران با خود اپلیکیشن شروع میشود بنابراین شما باید یک استراتژی برای تست اپلیکیشن خود توسعه دهید.
اگر به دنبال مکانهای مناسب و مؤثر برای تست اپلیکیشن خود هستید، در اینجا لیستی از ۱۰ مکان برای پیدا کردن کاربران بتا وجود دارد:
اگر میخواهید کلمه ی مربوط به اپلیکیشن خود را گسترش دهید، شما باید دامنه خود را ایجاد کنید و از مردم دعوت کنید تا به انجمن شما ملحق شوند. آنها را با محتوای غنی جذب کنید و بعد از اینکه یک وب سایت و یک وبلاگ ایجاد کنید، آنها بخشی از کل تجربه هستند.
یک وبسایت برای ارتباط با کاربران بالقوه بسیار مفید است. آن را به شیوه بسیار جالب با اضافه کردن عکسها و اطلاعاتی در مورد اپلیکیشن طراحی کنید. با افزودن فرم اشتراک این امکان را به بینندگان خود بدهید تا اولین کسی باشند که میتوانند اپلیکیشن شگفتانگیز شما و مزایای دیگر آن را دانلود کنند. بسیار مهم است که سایت خود را بهصورت سئو فرندلی ایجاد کنید تا در فهرست جستجو قابل رویت باشد.
اگر میخواهید نظراتتان را به اشتراک بگذارید و کاربران از دیدگاه اپلیکیشن شما لذت ببرند یک وبلاگ تنها چیزی است که به آن نیاز دارید؛ و بهترین بخش این است که شما مجبور نیستید متخصص طراحی آن شوید. بسیاری از دستگاههای مدیریت محتوا با صدها قالب رایگان مانند وردپرس و جوملا وجود دارد که این امکان را به شما میدهد در کمتر از یک ساعت یک وبلاگ حرفهای داشته باشید.
هنگام ایجاد محتوا برای اپلیکیشن موردنیاز خود آن را به پلت فرم های اجتماعی وصل کنید تا اپلیکیشن خود را تبلیغ کنید. اضافه کردن ارزش به بحثهای آزاد با نظرات جالب و هنگامیکه شما این فرصت رادارید تا اپلیکیشن خود را به جامعه معرفی کنید. درک مخاطبان هدف با انتخاب شبکههای خاص اجتماعی مانند Quora یا Reddit برای شما راحتتر خواهد بود. این به شما کمک خواهد کرد که افکار خود را با مشتریان بالقوه خود به اشتراک بگذارید. شما همچنین میتوانید گروههای مربوط به دامنه خود در فیسبوک یا LinkedIn را جستجو کنید.
بازاریابی ایمیلی، کانال اصلی برای ارائه اپلیکیشن شما به کاربران آینده شما است. از کل پایگاه ایمیل خود استفاده کنید، فقط بر روی آن آدرس ایمیل تمرکز کنید که به شما کمک میکند بهتر اپلیکیشن را تبلیغ کنید. در اینجا فرم ارسال از وبسایتی که برای اپلیکیشن ایجاد کردید، مفید است. یک جنبه مهم این است که هر ایمیل را شخصیسازی کنید بنابراین این گام شما نادیده گرفته نخواهد شد و به یاد داشته باشید برای رسیدن به هدف، یک کال تو اکشن یا فراخوان برای عمل اضافه کنید.
برای آن هایی که نمیدانندکجا و چطور بازاریابی موبایل را برای افزایش آگاهی قبل از راهاندازی شروع کنند، در اینجا بهترین شیوه های بازاریابی ایمیلی برای توسعهدهندگان اپلیکیشن وجود دارد.
جذب کاربران پولی ۳ فرصت کوتاه را فراهم میکند: مدیریت بودجه، هک رشد و کاربران باوفا
طبق گفته Gartner تا سال ۲۰۱۸، تنها ۰٫۰۱ درصد از اپلیکیشن های تلفن همراه ازلحاظ مالی موفقیتآمیز خواهند بود! این به این معنی است که ۹۹٫۹ درصد از اپلیکیشن های تلفن همراه موفق نخواهند شد، زیرا آنها در رده خود قابلمشاهده نیستند.بودن در این ۰٫۰۱٪ علاوه بر اختصاص زمان نیاز به یک تلاش هوشمندانه دارد.
اینها بعضی از دلایلی است که چرا بعد از راهاندازی اپلیکیشن دوستداشتنی خود، باید در کمپین تبلیغاتی موبایل سرمایهگذاری کنید. اکنون اجازه دهید به برخی از آگهی هایی که می توانید در برنامه بودجه خود داشته باشید نگاهی بیندازیم.
Gartner .Inc پیشبینی میکند که از سال ۲۰۱۸، کمتر از ۰٫۰۱ درصد از اپلیکیشن های تلفن همراه مصرفی، توسعه دهندگان آن هابه موفقیت های مالی خواهند رسید!
بنابراین، بدون یک استراتژی دقیق و هوشمندانه، شما شانسی برای رسیدن به اهداف خود ندارید و مهمترین ستون طرح شما باید تعامل اپلیکیشن تلفن همراه را پوشش دهد.
حتی اگر دستیابی به کاربر موبایل بخش مهمی از هر استراتژی موبایل باشد، شما باید به یاد داشته باشید که اولین کاری که باید انجام دهید تعامل با موبایل باشد.
در این کتاب، شما میتوانید پیدا کنید: