بازاریابی رایگان اپلیکیشن

بازاریابی اپلیکیشن

بازاریابی اپلیکیشن

پس از صرف کردن هزینه‌های متفاوت، آزمون و خطاهای بسیار و انواع طراحی‌ها، زمان آن فرا می‌رسد که اپلیکیشن را برای عرضه‌ی عمومی آماده نمایید؛ اما عرضه کردن بدون بازاریابی، اشتباه رایجی است که برخی از افراد، مرتکب آن می‌شوند. به طور کلی بازاریابی اپلیکیشن به دو شیوه‌ی رایگان و پولی صورت می‌گیرد. در این مقاله ما به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید بازاریابی اپلیکیشن خود را به صورت کاملا رایگان انجام بدهید. با ما همراه باشید.

بهینه‌سازی فروشگاه اپلیکیشن (ASO) چیست؟

در یک تعریف جامع، به فرآیند بهینه سازی صفحه‌ی اپلیکیشن، افزایش پیدا شدن و دیده شدن اپلیکیشن در صفحات جستجوی اپ استور، گوگل‌پلی و حتی کافه بازار، ASO گفته می‌شود. هر چقدر که فرآیند بهینه‌سازی به صورت کامل‌تری رخ بدهد، کاربران راحت‌تر می‌توانند اپلیکیشن شما را در یک بازار شلوغ پیدا بکنند. این فرآیند، اپلیکیشن را بر اساس جستجوی کلمات کلیدی، رتبه‌بندی می‌کند. برای رسیدن به بهترین بهره از ASO لازم است تا مراحل متعددی را طی نمایید. در ادامه به شرح این مراحل خواهیم پرداخت تا بتوانید اپلیکیشن خود را در معرض دید کاربران بالقوه قرار بدهید.

  • انتخاب عنوان مناسب

از آن جایی که هدف ما بازاریابی رایگان در صفحات جستجو است، قدم اول انتخاب عنوان برای اپلیکیشن است. نام اپلیکیشن، اولین چیزی است که کاربر با آن مواجه می‌شود و با توجه به نوع آن، می‌تواند در ذهن مخاطب، ماندگار شود. همچنین هر عنوانی می‌تواند بسته به سهولت و ریتمیک بودن تلفظ آن، به عنوان یک گزینه‌ی قوی برای بازاریابی تلقی شود. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید حین انتخاب عنوان اپلیکیشن خود رعایت کنید، عبارت است از تلفظ راحت اسم، سادگی عنوان و ماندگاری در ذهن است. این ویژگی‌ها را باید پس از تحقیقات اجتماعی و روانشناسی بر محدوده‌ای از مخاطبان تعیین کرده و سپس عنوانی را انتخاب کنید که شایسته‌ی اپلیکیشن شما باشد و در عین حال به بازاریابی آن کمک کند. یادتان باشد که عنوان، چیزی است که کاربر اولین برداشت خود را از اپلیکیشن شما می‌کند پس در انتخاب آن دقت نمایید.

  • شناسایی مشتریان و رقبا

این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که برای موفقیت در بازاریابی لازم است که مشتریان و رقبای خود را به طور کامل بشناسید. کافی است خود را جای مخاطب قرار بدهید، سپس باید درخواست‌های جستجو و همچنین نوع زبانی که برای این کار استفاده می‌کنند را بیابید. همانطور که در ادامه نیز به آن اشاره خواهیم کرد، واژگان کلیدی، عنصرهای حیاتی برای بازاریابی اپلیکیشن هستند و به همین دلیل نیز باید این نکته را در نظر بگیرید که رقبای شما از کدام واژگان کلیدی، استفاده می‌کنند؛ با توجه به آن واژگان شما باید تصمیم بگیرید که آیا بهتر است که کلمه‌های کلیدی مخصوص به خود را استفاده کنید و یا آن که از واژگان مورد استفاده توسط رقبا بهره ببرید. تمامی این نکات، به میزان شناسایی شما از رقبا و مشتریان، بستگی دارد.

شناسایی مشتریان و رقبا

شناسایی مشتریان و رقبا

  • طراحی آیکون مناسب

تحقیقات نشان داده‌است که اکثر کاربران، کیفیت اپلیکیشن را از روی ظاهر آن قضاوت می‌کنند. پس از عنوان، اولین موردی که کاربر از اپلیکیشن شما با آن مواجه می‌شود، آیکونی است که برای آن طراحی شده. در حقیقت، آیکون تأثیری مشابه برداشت اولیه از عنوان را بر روی مخاطب بر جای می‌گذارد. اپ استور و گوگل پلی، هر دو دارای قوانینی برای اپلیکیشن‌ها هستند؛ این قوانین در زمینه‌ی سایز ایده‌آل، شکل و رنگ‌بندی آیکون است که هر کدام از این دو مارکت، قواعد خاص خود را در این زمینه دارند برای همین نیز پیشنهاد می‌شود که پیش از طراحی آیکون، این قواعد را بشناسید. با توجه به تأثیرات مهم آیکون در بازاریابی اپلیکیشن شما، پیشنهاد می‌شود که از طراحان با تجربه برای این کار استفاده نمایید.

  • استفاده مناسب از کلمات کلیدی

واژگان کلیدی، اهمیت بسیار زیادی در سرچ کردن خواهند داشت. این اهمیت به قدری است که در صورت عدم استفاده‌ی مناسب از واژگان کلیدی، اپلیکیشن شما توسط موتور جستجو پیدا نخواهد شد. با توجه به محدودیت کاراکترها در اپ استور و حتی گوگل پلی، باید کلیدواژه‌ها را به صورت هدفمند به کار ببرید. برای مثال در اپ استور می‌توانید اعداد را به جای حروف به صورت رقم بنویسید یا آن که عبارات را به صورت مفرد به کار ببرید، همچنین عباراتی را انتخاب کنید که ارتباط بیشتری با عنوان اپلیکیشن شما دارند. از طرف دیگر گوگل پلی دارای رویکردی شبیه به سئو برای بهبود ASO است به همین دلیل نیز از واژگان کلیدی مرتبط در متن استفاده کنید. یادتان باشد که نوشته‌هایتان نباید فقط برای طراحی و دنبال کردن الگوریتم نوشته شوند بلکه باید در تمامی این مراحل، مخاطب را به عنوان هدف اصلی خود در نظر گرفته، تا بتوانید او را برای استفاده از اپلیکیشن خود ترغیب نمایید.

  • استفاده از تصاویر و ویدیو

کارکرد تصاویر و ویدیوی اپلیکیشن به حدی است که می‌تواند کاربر را به راحتی به سمت استفاده از برنامه‌ی شما بکشاند. اسکرین شات‌ها این فرصت را به کاربر می‌دهند که پیش از دانلود اپلیکیشن، با محیط آن آشنا بشوند، پس نحوه‌ی انتخاب این تصاویر بسیار مهم است. البته شایان ذکر است که استفاده از تصاویر و ویدیو، تأثیر مستقیمی در رتبه‌بندی اپلیکیشن در صفحه‌ی جستجو را ندارند اما در تشویق مخاطبان برای استفاده از برنامه، تأثیر به سزایی دارند. سعی کنید تصاویری را انتخاب کنید که آخرین ویژگی‌ها و آپدیت‌های اپلیکیشن شما را نشان بدهند و همزمان بهترین قسمت‌های اپلیکیشن را نیز در بر داشته باشند. البته برای آپلود تصاویر و ویدیو‌ها، محدودیت تعداد و حجم وجود دارد پس باید در میزان تعیین شده، بهترین نمونه‌ها را ارائه بدهید.

  • دسته‌بندی مناسب

در فروشگاه‌های اپلیکیشن دقت کنید که برای برنامه‌ی خود، دسته‌ی مناسبی را انتخاب کنید چرا که بخش مهمی از بهینه‌سازی اپلیکیشن به این نکته مرتبط می‌شود که آیا برنامه در دسته‌ی درستی قرار گرفته‌باشد. اگر نمی‌دانید که دسته‌ی اپلیکیشن شما باید کدام گزینه باشد، پیشنهاد می‌شود که با بررسی دسته‌ی اپلیکیشن‌های رقبای خود، بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

  • استفاده از توضیحات ترغیب‌کننده

بسیار مهم است که ویژگی‌های اپلیکیشن را به زبان ساده بیان کنید و برای مخاطبان، دلایل قانع‌کننده‌ای برای دانلود کردن اپلیکیشن بیاورید. نکاتی که در این قسمت ذکر می‌شود باید به نحوی باشند که مشتریان بالقوه را به دانلود کردن اپلیکیشن ترغیب کنند چرا که آن‌ها توانستند با توجه به عنوان، آیکون، کلمات کلیدی و بسیاری دیگر از ویژگی‌هایی که ذکر کردیم، به این مرحله برسند و در این جا شما ارتباط مستقیمی با آن‌ها خواهید داشت به همین دلیل نیز باید جملات را به نحوی تعیین کنید که به مخاطب اثبات کند که این اپلیکیشن، نیاز آن‌ها را برطرف خواهد کرد. جملات ابتدایی بسیار مهم است چرا که بسیاری از کاربران، متن را تا انتها نمی‌خوانند به همین دلیل نیز، تمرکز خود را بر جملات ابتدایی متن خود قرار بدهید.

جمع بندی

همانطور که گفته شد، بازاریابی اپلیکیشن به دو صورت پولی و رایگان انجام می‌شود. در این مقاله سعی شد تا تمامی کارهایی را که می‌توان به صورت رایگان بر روی اپلیکیشن خود انجام بدهید تا در بازاریابی، با قدرت ظاهر شود را مورد تحلیل قرار دادیم. اهمیت بازاریابی به قدری است که رشته‌های تخصصی آن در دانشگاه‌ها موجود است به همین دلیل نیز باید با تقویت دانش خود در این زمینه، موفقیت پروژه‌ی خود را تضمین نمایید چرا که زمان، انرژی و هزینه‌های متفاوتی را برای آن صرف کرده‌اید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *