UX و UI چیست؟

ویژگی‌های UX و UI

ویژگی‌های UX و UI

ویژگی‌های UX و UI خوب چیست؟

یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در طراحی سایت تأثیر به سزایی دارد، موضوع UX و UI است. این که شما تنها به تعریف‌های این دو مسلط باشید کافی نیست و باید با ویژگی‌هایی که بتوانید توسط آن‌ها، یک UX و UI خوب داشته باشید را نیز شناسایی کنید. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا شما را علاوه با آشنایی با تعاریف UX و UI، ویژگی‌هایی که باعث بهتر شدن آن‌ها می‌شود را نیز بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

UX چیست؟

عبارت UX مخفف User Experience است. به طور کلی UX به معنای تجربه‌ی کاربری است. به عبارتی میزان رضایت کاربر از کار کردن با سایت را UX می‌گویند. مهم‌ترین قسمت در طراحی UX، در نظر گرفتن احساس کاربر در زمان بهره‌گیری از سایت است؛ چرا که شما اگر بتوانید میزان بازخورد کاربر از سایت را بررسی و اصلاح نمایید، موفقیت شما تضمینی خواهد بود. از آن جایی که گوگل واکنش بسیار دقیقی به رفتار کاربران نسبت به سایت شما، از خود نشان می‌دهد و همین امر نیز باعث بهبود رتبه‌ی سایت در سرچ‌های گوگل می‌شود، طراحی درست UX کمک به سزایی را به شما خواهد کرد. به طور کلی هدف شما در این زمینه باید آن باشد که عملکرد سایت خود را بهبود ببخشید.
UX، جنبه‌های متفاوتی از روانشناسی، تجارت، طراحی و فناوری را با هم ترکیب کرده و نتیجه‌ی آن چیزی خواهد بود که عملکرد سایت شما به آن وابسته است و موفقیت در آن به معنای موفقیت در سئو نیز خواهد بود. افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، میزان احساس کاربر درباره‌ی سایت و اپپلیکیشن را ارزیابی می‌کنند که این ارزیابی می‌تواند در زمینه‌هایی مانند سهولت استفاده، سودمندی، کارایی و درک ارزش سیستم باشد. البته طراحان UX، فرآیندهای درون سیستم را نیز مطالعه و بررسی می‌کنند. یک طراح UX از مراحل متفاوتی برای انجام این کار بهره می‌برد. این مراحل شامل تحقیقات درباره‌ی محصول، نوشتن سناریو، معماری اطلاعات، ایجاد وایفریم، نمونه سازی و در انتها تست محصول هستند.

ویژگی‌های UX مناسب

با توجه به اهمیتی که برای UX ذکر شد، این نکته را باید مورد توجه قرار دهید که سایت را بر اساس UX مناسبی طراحی نمایید. برای این کار لازم است که موارد زیر را رعایت نمایید.

  • طراحی کاربری باید برای عموم افراد قابل دسترس باشد.
  • برای ایجاد هر نوع امکان و آپشنی، در ابتدا کاربر را در نظر بگیرید.
  • از طراحی ساده اما جذاب استفاده نمایید چرا که هرچقدر طرح شما شلوغ‌تر باشد، کاربر سردرگم‌تر می‌شود.
  • برای بررسی نحوه‌ی رفتار کاربر و رضایت آن از عملکرد سایت، از ابزاری مانند گوگل آنالیتیکس استفاده نمایید.
  • یادتان باشد که هیچ چیز مهم‌تر از رضایت کاربر نیست، به همین منظور نیز باید نیاز کاربر را در اولویت قرار بدهید.
  • ساخت وایفریم و پروتوتایپ باعث می‌شود به کاربر خط درست داده شود.
  • شما می‌توانید با انجام انواع آزمون و خطاهای مختلف، مشکلات اساسی سایت خود را یافته و اصلاح نمایید.
  • امکاناتی مانند اینترنت‌گردی و استفاده از خدمات سایت نباید پیچیده باشند.
UX و UI

UX و UI

UI چیست؟

عبارت UI مخفف User Interface است. این عبارت به معنای رابط کاربری است. به طور کلی منظور از این اصطلاح، مجموعه‌ای از صفحه نمایش‌ها، صفحات و عناصر بصری است که کاربر را قادر می‌سازد با محصول و خدمات ارائه شده، ارتباط برقرار کند. در یک تعریف جامع‌تر، هر چیزی را که کاربر برای استفاده از هر خدماتی که ارائه می‌دهید به آن نیاز داشته و در حال تعامل با آن است را UI می‌نامند، به همین دلیل نیز گستردگی UI شامل خیلی از مسائل مانند صفحه‌ی نمایش و حتی صفحه‌ی کلید است. متخصص طراحی رابط کاربری تصمیم می‌گیرد که چه چیزی در چه قسمتی و با چه طرحی به کار رود. این موضوع به علت کار بسیار وسیعی که دارد، بسیاری از علوم مانند روانشناسی رنگ‌ها را شامل می‌شود.
این نکته را به یاد داشته باشید که ظاهری که از سایت شما در معرض دید کاربر قرار می‌گیرد در حیطه‌ی UI است و با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، تأثیری که ظاهر سایت بر روی کاربر می‌گذارد، برای مدت نسبتا زیادی در ذهن او ماندگار است. طراحی UI مناسب باعث می‌شود که بازدیدکنندگان سایت شما، تبدیل به خریدار شود چرا که قسمت حیاتی ایجاد یک تجربه‌ی کاربری مثبت با یک محصول، UI است. یک طراح رابط کاربری قدم‌های متعددی را برای این کار بر می‌دارد که شامل نیازسنجی، ارائه‌ی نمونه‌ی اولیه، تغییرات، رنگ‌بندی مناسب و در نهایت اتمام پروژه است. طراحی UI، دارای انواع متعددی به شرح زیر است:

  • رابط کاربری صوتی
  • رابط کاربری لمسی
  • رابط کاربری مبتنی بر منو
  • رابط کاربری زبان طبیعی
  • رابط کاربری گرافیکی
  • رابط کاربری مبتنی بر فرم
  • رابط خط فرمان

ویژگی‌های UI مناسب

با توجه به تأثیر ژرفی که رابط کاربری بر روی مخاطب گذاشته و باعث تعامل وی با سایت و حتی تبدیل شدنش به مشتری می‌شود، بررسی ویژگی‌هایی که باعث طراحی یک UI مناسب می‌شود، حیاتی است. این ویژگی ها را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • یک UI مناسب باید دارای وضوح و شفافیت باشد چرا که اگر یک ویژگی دارای ابهام باشد، از سوی کاربر نادیده گرفته می‌شود.
  • طراح صفحه باید از نظر بصری، قابل فهم باشد چرا که کاربر تصمیم به انجام کار دیگری داشته و نباید به رمزگشایی صفحه بپردازد.
  • یک UI مناسب باید احساس و اشتیاق کاربر برای کار با سایت را افزایش بدهد.
  • باز خورد سریع داشته باشد.
  • یادتان باشد که به هیچ وجه نباید استانداردها را نادیده بگیرید. با آن که خلاقیت یک امر ضروری برای داشتن UI مناسب است، اما نباید به شرط عدم رعایت استانداردها باشد.
  • این نکته بسیار مهم است که تصمیم‌گیری را برای کاربر آسان نمایید.
  • تبلیغات زیاد و در جاهای اشتباه، باعث ترک سایت توسط کاربر می‌شود. حتما موقعیت پاپ آپ‌ها را به درستی انتخاب نمایید.
  • رنگ مسئله‌ی مهمی است که باید با توجه به اهداف سایت و مخاطب هدف به کار رفته شود و استفاده‌ بی‌هدف از آن باعث کاهش جذابیت سایت شما برای مخاطب می‌شود.
  • به کاربران بگویید که چگونه از ویژگی‌هایی که در سایت قراره داده‌اید استفاده نمایند تا بتوانید اقدام به عمل را برای آن‌ها تسهیل نمایید.

تفاوت UX و UI

در وهله‌ی اول باید اشاره کرد که این دو اصطلاح با وجود نزدیکی‌هایی که به هم دارند، تفاوت‌های عمیقی را نیز با یکدیگر دارند. در طراحی نرم‌افزار و سایت، UI به ظاهر سایت می‌پردازد در حالیکه هماهنگی طراحی با نیازهای کاربر را بررسی می‌کند. به عبارت دیگر کل یک محصول UX است و هر بخش از آن را UI می‌نامند. با وجود این تفاوت‌ها، این دو به یکدیگر کاملا وابسته هستند. این وابستگی و تعامل به حدی است که اگر شما تصمیم بگیرید که برای ایجاد یک تجربه‌ی کاربری بهتر تغییراتی را اعمال نمایید، این تغییرات باید در رابط کاربری صورت بگیرند. به طور کلی تغییر در هر کدام از این دو، باعث تغییر در دیگری خواهد شد.

سخن آخر

همانطور که ملاحظه کردید، اهمیت UX و UI به قدری بالا است که باید کارشناسان و طراحان خبره‌ای را برای آن استخدام نموده یا آن که سطح دانش خود در این زمینه را بالا ببرید. در این مقاله سعی شد درمورد ویژگی‌های UX و UI ، تفاوت UX و UI و تمامی مباخث این موضع صحبت کرد و اطلاعات مفیدی در اختیلر شما قرار داد. با توجه با رقابت شدیدی که در عرصه‌ی نرم‌افزارها و وب‌سایت‌ها وجود دارد پیشنهاد می‌شود که پیش از وارد شدن به فاز عملیاتی طراحی، تمامی جنبه‌های UI و UX نرم‌افزار خود را بررسی نمایید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *