هشت مزیت کلاس معکوس برای دانش‌آموزها و معلم‌ها

مزیت کلاس معکوس

مزیت کلاس معکوس

در مقاله قبل درمورد کلاس معکوس و دلیل پیداش آن صحبت کردیم در این مقاله میخوایم مزیت کلاس معکوس بررسی کنیم. الگوی تدریس کلاس معکوس در مؤسسات آموزشی بیشتر و بیشتر در حال گسترش است، چون به نظر می‌رسد بهتر پاسخگوی نیازهای آموزشی کودکانی است که در دنیای پرارتباطات امروز زندگی می‌کنند. معکوس کردن کلاس هم برای دانش‌آموزها و هم برای معلم‌ها یک موقعیت برد-برد است. در اینجا هشت مزیت کلاس معکوس برای تمام افراد توی محیط آموزشی آورده شده است.

 

ایجاد یک موقعیت برد-برد: کلاس معکوس چگونه به سود دانش‌آموزها و معلم‌ها است؟

کلاس معکوس چه فایده‌ای برای دانش‌آموزها و معلم‌ها دارد؟ بگذارید از اول شروع کنیم.

خنده‌دار است که انگار بعضی از چیزهای دنیای امروزمان هنوز توی گذشته مانده‌اند. به عنوان مثال کلاس درس را در نظر بگیرید. این مکان که دانشجویان بیشتر اوقات خود توی آن می‌گذرانند تا برای تبدیل به شهروندان موفقی در دنیای مدرن و پرارتباط‌تر امروز آماده شوند، از دوره پیش صنعتی تاکنون پیشرفت چندانی نداشته.

ماژیک و تخته سفید جایگزین گچ و تخته‌سیاه شده‌اند، میز و صندلی‌ها زیباتر شده‌اند و شاید توی هر کلاس یک پروژکتور باشد. اما روند کار مثل همیشه است.

معلم جای مشخصی دارد – معمولاً جلوی کلاس – و آنجا از ماژیک، تخته سفید، پروژکتورها و سایر ابزارهای آموزشی برای تدریس استفاده می‌کند. در تمام این مدت، دانش‌آموزها که توی کلاس در قسمت خودشان می‌نشینند، مرتب و منظم، با فاصله مساوی، توی یک ردیف قرار می‌گیرند. آن‌ها باید به آن تدریس توجه کنند، مشق شب خود را انجام دهند و بعداً اطلاعات جدید را در امتحانی تکرار کنند.

حتماً می‌گویید که هیچ‌کس را به زمین نچسبانده‌اند و معلم‌ها می‌توانند توی کلاس درس قدم بزنند و آزادانه با دانش‌آموزها تعامل داشته باشند. اما دانش‌آموزها زمان زیادی از کلاس را به تدریس معلم گوش می‌دهند.

همه با این روند نمی‌تواند نتایج عالی تحصیلی به دست بیاورند. با این وجود این روند، مدت خیلی زیادی است که برقرار است.

خبر خوب این است که همه چیز تغییر کرده است. در اینجا هشت مزیت بدست آمده در کلاس برای معلم‌ها و دانش‌آموزها آورده شده است.

یک موقعیت برد-برد کلاس معکوس

یک موقعیت برد-برد کلاس معکوس

 

وارونه کردن مسائل: کلاس معکوس

با تشکر از تعدادی از معلم‌ها که بیشتر از حفظ وضعیت موجود توی مدرسه به دانش‌آموزها و موفقیت خود اهمیت می‌دهند، مدل کلاس معکوس دیگر یک تئوری نیست و به تدریج دارد توی مؤسسات آموزشی بیشتری گسترش می‌یابد.

کلاس معکوس چه شکلی است؟ از نظر فیزیکی، شبیه همان کلاس عادی است.

اما دانش‌آموزها به جای اینکه توی کلاس به سخنرانی‌ها توجه کنند و از دانش جدید در تکالیف پس از مدرسه خود استفاده کنند، این سخنرانی‌ها را قبل از شروع کلاس و توی خانه تماشا می‌کنند یا گوش می‌دهند و از وقت کلاس برای انجام تکالیفشان استفاده می‌کنند. معلم‌ها به جای اینکه به دانش‌آموزها بگویند چه چیزی یاد بگیرند، چگونه و چه موقع آن را یاد بگیرند و چگونه ثابت کنند که آن را یاد گرفته‌اند، آنها را حمایت می‌کنند تا به دانش‌آموختگان خودگردانی تبدیل شوند.

درحالی‌که نگرانی‌های زیادی در مورد موفقیت کلاس معکوس وجود دارد – اطمینان از همیشگی بودن دسترسی تمامی دانش‌آموزها به سخنرانی‌ها، ایجاد بهترین سخنرانی‌ها، و حتی اعتماد به دانش‌آموزها برای آمادگی در کلاس – می‌خواهم فقط روی جنبه مثبت این مدل آموزشی تمرکز کنیم. چرا؟ چون ۱) دوست دارم فکر کنم که مثبت‌اندیش هستیم و ۲) واقعاً معتقدم که مزایای کلاس معکوس بیش از کاستی‌های آن است.

به نظر می رسد کلاس معکوس هم برای دانش‌آموزها و هم برای معلم‌ها یک موقعیت برد-برد ایجاد می‌کند. یک بار که آن را امتحان می‌کنند، دیگر نمی‌خواهند برگردند. حدس می‌زنم بالغ بر  ۲۸۰۰۰ عضو انجمن آموزش معکوس می‌توانند در این مورد حرفم را تایید کنند.

 

چهار مزیت کلاس معکوس برای دانش‌آموزها

محیط کلاسیک کلاس کاملاً مربوط به نیازهای معلم و معلم است. همه ابزارها برای معلم‌ها هستند تا دانش و اطلاعات را بهتر منتقل کنند. دانش‌آموزها صرفاً گیرنده انفعالی اطلاعات هستند.

اما هر کسی که وارد کلاس شود می‌داند که دانش‌آموزها غیرفعال‌اند. کنجکاوی طبیعی آنها باعث می‌شود که به طور پویایی دنبال دانش جدید بروند و هنگامی که  به موضوعی علاقه‌مند می‌شوند، سعی می‌کنند تمام اطلاعات لازم را درباره آن یاد بگیرند.

در رویکرد دانش‌آموز محور آموزش، تمرکز از نیازهای معلم به سمت نیازهای دانش‌آموز منتقل می‌شود. و کلاس معکوس از همین الگو پیروی می‌کند:

  1. وقتی دانش‌آموزها توی خانه سخنرانی می‌کنند یا به سخنرانی گوش می‌دهند و بعد مسائل را حل می‌کنند و دانش جدید را توی کلاس به کار می‌گیرند، کمتر از انجام تکالیف خود ناامید می‌شوند.
  2. وقتی مفهوم جدیدی را نفهمند، می‌توانند سؤال بپرسند و بلافاصله پاسخ‌های هدفمند دریافت کنند.
  3. زمان سپری شده توی کلاس برای همه مکالمات و همکاری‌هایی که به خاطر جستجوی عمیق‌تر موضوعات نیازند، کافی نیست.
  4. آخرین و مهم‌ترین نکته، دانش‌آموزهایی که به دلیل بیماری، مسافرت طولانی یا هر دلیل دیگری غایب‌اند، توی کلاس معکوس، نسبت به مدل استاندارد، سریعتر و راحت‌تر خودشان را به هم‌کلاسی‌هایشان می‌رسانند.

 

چهار مزیت کلاس معکوس برای معلم‌ها

امروزه که هرکس با جستجو کردن انبوه اطلاعات در دسترسش قرار می‌گیرد، معلم‌ها دیگر تنها منبع دانش‌دانش‌آموزها نیستند. اما اشتباه نکنید آنها نیز از رده خارج نشده‌اند. در واقع، اهمیتشان از هر زمان دیگری بیشتر است.

کلاس معکوس از کلاس سنتی پرمسئولیت‌تر است. معلم‌ها باید نیازهای فردی دانش‌آموزها را شناسایی کنند و اطمینان حاصل کنند که همگی همراه با فرایند آموزش، از زمان کلاس استفاده می‌کنند. و این کار از مدل سنتی آموزش دشوارتر است. در عین حال، همراه با مجموعه‌ای از پاداش‌هاست:

  1. هنگامی که دانش‌آموزها آماده کلاس می‌شوند، نیازی نیست معلم‌ها به سوال کردن درباره محتوا بپردازند. در عوض می‌توانند از طریق کارهای عملی دانش‌آموزها را در درک بهتر مفاهیم حمایت کنند.
  2. پس از اتمام سخنرانی، می‌توان به هر تعداد باری که معلم بخواهد و تا زمانی که آن مطالب منسوخ شود از آن خطابه استفاده مجدد کرد. اما خب H2O همیشه نماد آب خواهد بود، همانطور که آلاسکا از نظر مساحت همیشه بزرگترین ایالت آمریکا خواهد بود.
  3. کلاس معکوس آزادی بیشتری را در اختیار معلم‌ها قرار می‌دهد تا بتوانند در مورد اینکه چه مدت زمانی را صرف هر دانش‌آموز کنند، تصمیم بگیرند. دانش‌آموزهایی که نیاز به تمرین بیشتر دارند، آن‌هایی که ارائه‌دهنده‌های خوبی‌اند ، بچه‌های درون‌گرا و برون‌گرا، هر یک می‌توانند میزان توجهی را که نیاز دارند، جلب کنند.
  4. نکته آخر اینکه شفافیت بیشتری برای والدین ایجاد می‌شود، آنها می‌دانند بچه‌هایشان دقیقاً برای چه چیزی در مدرسه آماده می‌شوند. این امر همچنین می‌تواند ارتباط بین والدین و معلم‌ها را بهبود بخشد.

معلم‌ها توی کلاس معکوس در رابطه با فرایندهای آموزشی، کنترل بیشتری دست دانش‌آموزهای خود می‌دهند، تا روشی متنوع و جذاب برای به اشتراک گذاشتن مطالب آموزشی ارائه بدهند.

شبکه آموزشی FLIP و جامعه آنلاین‌شان، معلم‌ها همفکر را به هم متصل می‌کنند و انواع گزارش‌ها، منابع، نکات و مثال‌های موفقیت‌آمیز از کلاس‌های معکوس را ارائه می‌دهند. درحالی‌که این مدل آموزش هنوز توی هر کلاس درسی گسترش نیافته اما به نظر می‌رسد که این آموزش به زودی به تمام کلاس‌ها برسد. هرچه داستان‌های موفقیت بیشتر شناخته شوند، معلم‌های بیشتر علاقه‌مند می‌شوند و در نهایت کلاس‌های درس معکوس بیشتری به وجود می‌آیند.

کلاس معکوس

کلاس معکوس

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *