مزایای کلاس معکوس برای آموزش از راه دور

مزایای کلاس معکوس

مزایای کلاس معکوس

در اوایل بیماری همه گیر COVID-19، مدارس و سایر موسسات آموزشی مجبور شدند که آموزش خود را به صورت آنلاین در بیاورند که در بسیاری از موارد این کار بدون هشدار قبلی یا آموزش به مربیان بود. حالا بعد از چند ماه، معلمان و دانش‌آموزها دارند به این وضع، یعنی روال آموزش و یادگیری از خانه عادت می‌کنند. پس الان زمان مناسبی است تا نگاهی به برخی از تکنیک‌های جدید تدریس بیندازیم – به ویژه تکنیک‌هایی که با آموزش از راه دور به خوبی جواب می‌دهند.

 

معکوس کردن کلاس چیست؟

توی یک کلاس سنتی، معلم کانون اصلی درس است. طور عرفی آنها هستند که اطلاعات جدید را از طریق خطابه یا سخنرانی ارائه می‌دهند و از طریق فعالیت‌های عملی به دانشجویان آموزش می‌دهند. بعد دانش‌آموزها به سؤالات پاسخ می‌دهند، مقاله می‌نویسند یا به عنوان مشق شب پروژه‌هایی انجام می‌دهند.

آموزش معکوس متفاوت است. آن را به عنوان یک «رویکرد آموزشی» تعریف می‌کنند که توی آن آموزش مستقیم از فضای آموزش گروهی به فضای آموزش فردی منتقل می‌شود. فضای گروهی حاصل به یک فضای آموزشی پویا و تعاملی تبدیل می‌شود که توی آن مربی، دانش‌آموزها را هنگام استفاده از مفاهیم راهنمایی و سروکله زدنی خلاقانه با موضوع اصلی، راهنمایی می‌کند.

به عبارت دیگر، کلاس معکوس، ساختار آموزش سنتی را برعکس می‌کند. معلم‌ها به جای اینکه توی کلاس، یک مفهوم آموزشی جدید ارائه بدهند، اطلاعات را آماده می‌کنند و آنها را به دانش‌آموزها می‌دهند تا قبل از کلاس، آن‌ها ببینند و بخوانند. سپس، از زمان کلاس برای فعالیت‌های گروهی، بحث در کلاس و همکاری نظیر به نظیر استفاده می‌شود.

 

مزایای یک کلاس معکوس چیست؟

تکنیک کلاس معکوس، فواید خیلی زیادی دارد. این رویکرد دانش‌آموز محور، فرصت بیشتری برای معلم‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند درک مطلب را بررسی کنند، به سؤالات پاسخ دهند و هرگونه سردرگمی دانش‌آموزها را در مورد مبحث جدید برطرف کنند.

یعنی به جای استفاده از وقت کلاس برای توضیح اصول یک موضوع یا ایده جدید، می‌توانید زمان تماس خود را صرف کمک به دانش‌آموزها در استفاده عملی از دانش جدیدشان کنید. انتقال دستورالعمل مستقیم به خارج از وقت کلاس به این معناست که می‌توانید با ایجاد فرصت‌های فراوان برای آموزش متفاوت، کلاس را به یک محیط آموزشی پویا تبدیل کنید.

و این کار مزایای زیادی هم برای دانشجویان وجود دارد! به جای اینکه دریافت‌کنندگان منفعل دانش باشند، در تحصیلات خود شرکت‌کننده فعال می‌شوند. کلاس معکوس، دانش‌آموزها را تشویق می‌کند تا مسئولیت آموزش خود را بپذیرند و مهارت‌های مستقلی را توسعه می‌دهند که به کمکشان می‌توانند تا آخر عمر در حال آموزش و یادگیری باشند. همچنین نشان داده شده که کلاس معکوس نتایج آزمون، تعامل دانش‌آموزها و ارتباطات معلم و دانش‌آموز را بهبود می‌دهد.

 

چرا کلاس های معکوس برای آموزش از راه دور به خوبی جواب می‌دهند؟

آموزش از راه دور فرصتی ایده‌آل برای امتحان کردن کلاس معکوس فراهم می‌کند، چون به هر حال قسمت زیادی از آموزش دانش‌آموزها توی خانه است. این رابطه باعث تقویت و بهبود روابطتان با دانش‌آموزهایتان می‌شود زیرا پویایی معلم و دانش‌آموز از یک مدل آموزشی با پویایی کمتر به مدلی با فعالیت‌های دو نفره بیشتر، تغییر می‌کند. و این آموزش می‌تواند انگیزه دانش‌آموزها را بیشتر کند. وقتی زمان کلاس شما کاملاً به کاربرد عملی ایده‌ها، پشتیبانی از درک دانش‌آموزها و همکاری همتا بین همسالان اختصاص می‌یابد، کلاس آنلاین پویاتر و جذاب‌تری ایجاد می‌کند.

و با اگر آموزش از راه دور ادامه پیدا کند، بد نیست که آن دسته از روش‌های آموزشی را که دانش‌آموزها را به یادگیری مستقل تشویق می‌کند، امتحان کنید.

"<yoastmark

چگونه کلاس خود را در سه مرحله آسان معکوس کنید؟

دلایل الزام‌آوری برای امتحان تکنیک معکوس کلاس وجود دارد – اما بهترین راه برای اجرای به آن چیست؟ در ادامه مرور کوتاهی برای شروع کار آمده است. در ضمن توصیه می‌کنیم برخی از این راهنماهای دقیق را به صورت آنلاین بررسی کنید.

 

  1. موضوع خود را برای مطالعه مستقل آماده کنید

مطالبی را که می‌خواهید دانشجوهایتان قبل از کلاس آنلاینتان مطالعه کنند، آماده کنید. باید دید که بهترین روش برای انتقال این اطلاعات چیست. آیا با ویدئو است؟ از طریق استخراج متن؟ به عنوان اینفوگرافیک یا پادکست؟ یا شاید ترکیبی از موارد بالا باشد.

گزینه‌های مختلف زیادی برای انتقال طلاعات وجود دارد اما محبوب‌ترین روش آموزش مستقیم، استفاده از فیلم است. موثرترین زمان برای فیلم بین پنج تا ده دقیقه است. فکر کنید چطور می‌توانید ارائه خود را جذاب، خنده‌دار و خلاقانه کنید. اگر فکر فیلم گرفتن از خود باعث عصبی شدنتان می‌شود، نگران نباشید! نکات زیادی توی اینترنت وجود دارد که کمکتان می‌کند فیلم‌های آموزشی عالی بسازید – و در پایان با یک بانک خارق‌العاده از منابع ویدیویی خود مواجه خواهید شد.

 

  1. به دانش‌آموزها خود انگیزه دهید تا برای کلاس آماده شوند

موفقیت در کلاس معکوس به درست آماده شدن دانش‌آموزها برای کلاس بستگی دارد – و این می‌تواند منتهی به قید و شرط معلم‌ها شود. با این حال برای ایجاد انگیزه در دانشجویان، چند استراتژی وجود دارد.

می‌توانید روز قبل از کلاس، وارد سیستم شوید تا به دانش‌آموزها یادآوری کنید قبل از درس مطالب را مرور کنند. گزینه دیگر این است که دانش‌آموزها بدانند کلاس با امتحانی کوتاه از مطالبی که یاد گرفته‌اند شروع می‌شود. همچنین می‌توانید ازشان بخواهید چند تا سؤال درباره موضوع درس آماده کنند. یا اگر آموزش مستقیمتان، توضیح یک مفهوم است، می‌توانید از دانش‌آموزها بخواهید که مثال‌های مشخصی از آن را به کلاس آورده و با همکلاسی‌های خود به اشتراک بگذارند.

هنگامی که دانش‌آموزها با تکنیک کلاس معکوس بیشتر آشنا می‌شوند، می‌فهمند که آمادگی قبل از درس مهم است و مربوط به وقتشان در کلاس است.

 

  1. برای کمک به درک بهتر دانش‌آموزها و عمیق‌تر آن، زمان کلاس خود را برنامه‌ریزی کنید

بهتر است در ابتدای درس، مطالب را مرور کنید و به دانش‌آموزها فرصتی بدهید تا بتوانند هر سوالی را که موقع آماده کردن برایشان پیش آمده، مطرح کنند. سپس زمان کلاستان را با فعالیت‌هایی که آموزش پویا را تقویت می‌کنند – مانند کار در گروه، بحث در مورد مثال‌ها، ارائه مطالب ایجاد شده توسط دانش‌آموزها، بحث‌ها و کارهای پروژه‌ای – پر کنید.

فعالیت‌های آموزشی پویا علاوه بر جذاب‌تر کردن کلاس‌های آنلاین، مهارت‌های قرن بیست‌ویکم را نیز توسعه می‌دهد. این کار وقت زیادی را برای تفکر نکته‌سنجانه، ارتباطات و همکاری خلاقانه و همچنین بهبود اطلاعات و سواد فناوری فراهم می‌کند.

امیدواریم که این پست الهام بخش این باشد که تکنیک کلاس معکوس را امتحان کنید..

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

1 دیدگاه

  1. محدثه ابراهیمی says:

    سلام هزینه ی طراحی اپلیکیشن آموزشی تون و ممکنه بگید چقدره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *