MVP و مراحل ساخت حداقل محصول پذیرفتنی

حداقل محصول پذیرفتنی

حداقل محصول پذیرفتنی

MVP چیست؟

MVP مخفف عبارت minimum viable productیکی از مفاهیم کارآفرینی و در زبان فارسی به معنای حداقل محصول پذیرفتنی یا کمینه محصول پذیرفتنی است. به بیان دیگر می‌توانیم MVP را این گونه تعریف کنیم­­: حداقل محصول پذیرفتنی که تولید کننده برای عرضه به مصرف کننده تولید می­کند. هدف صاحب کسب و کار از ساخت کمینه محصول پذیرفتنی ارزیابی محصولش است. البته باید در نظر داشت که حداقل محصول پذیرفتنی، یک محصول نیمه تمام از محصول نهایی نیست؛ بلکه محصولی کامل و قابل استفاده برای مشتری است که قابلیت اضافه کردن ویژگی­های پیشرفته­تری در آینده را دارد.

 

لزوم تولید MVP چیست؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا یک تولید‌کننده ابتدا حداقل محصول پذیرفتنی را تولید می­کند؟ و چرا از همان ابتدا محصول نهایی را به بازار عرضه نمی­کند؟ همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، حداقل محصول پذیرفتنی مربوط به حیطه‌ی کارآفرینی است، هنگامی که صاحب یک کسب و کار محصول جدیدی را به بازار عرضه ­می­کند. عرضه‌ی یک محصول جدید برای تولید کننده ریسک بزرگی است زیرا تولید کننده از بازخورد مشتریان چیزی نمی‌داند و حتی نمی­داند که آیا می­تواند توجه آنان را جلب کند؟

 به همین دلیل، ابتدا یک حداقل محصول پذیرفتنی را به بازار عرضه می­کند و اگر با استقبال مشتری­ها رو‌به‌رو شد، قابلیت­های دیگری را به آن اضافه می­کند و محصول را پیشرفته‌تر می‌کند. در نتیجه، تولید کننده و سرمایه گذار ابتدا حداقل محصول پذیرفتنی را به بازار عرضه می­کنند تا احتمال ضرر را به حداقل برسانند.تولید حداقل محصول پذیرفتنی برای سرمایه گذار نیز امری حیاتی است و بر آن اصرار دارد زیرا که سرمایه گذار هرگز پول خود را برای تولید یک محصول که معلوم نیست خریدار داشته باشد یا نه خرج نمی­کند. پس حداقل محصول پذیرفتنی در یک کسب و کار نوین بسیار حائز اهمیت است.

 

انواع حداقل محصول پذیرفتنی­:

۱- اولین نوع حداقل محصول پذیرفتنی جادوگر شهر اوز  ( wizard of oz )است که در آن حداقل محصول پذیرفتنی به صورت کامل ارائه نمی­کند اما از نظر بصری برای مشتری کامل است. در واقع صاحبان استارت آپ پس از گرفتن سفارش از مشتری حداقل محصول پذیرفتنی را تولید کرده و به مشتری عرضه می­کنند.

 

۲- دومین روش به نام کارپرداز (concierge  ) معروف است. روش کارپرداز به روش قبلی یعنی جادوگر شهر اوز بسیار نزدیک است اما یک تفاوت عمده با این روش دارد و تفاوت در این است که تمامی مراحل تولید و فرآیند کاملا دستی است منوط بر این که مشتری متوجه غیر واقعی بودن فرآیندهای پشت صحنه نشود.

 

۳- این نوع از حداقل محصول پذیرفتنی با نام تکه تکه یا تدریجی ( piecemeal ) رایج است در این نوع از حداقل محصول پذیرفتنی همانطور که از عنوان آن مشخص است، استارت آپ با وصله کردن تکه های تکنولوژی که در اختیار تیم است، محصول را با کمترین هزینه و زمان سرهم می‌کند. در این روش به جای راه اندازی یک محصول کاملا جدید و برعکس روش جادوگر شهر اوز و روش کار پرداز، با کمک ابرازهای موجود محصولش را تولید و ارائه می­کند.

در سه روش بالا، مثالی از حداقل محصول پذیرفتنی برای جذب مخاطب تولید می­شد؛ حالا شما را با روش­هایی آشنا می­کنیم که به جای شبیه سازی حداقل محصول پذیرفتنی، با تولید محتوا می­توانید جذب مخاطب کنید.

 

۴-ویدیوی معرفی اولین محتوایی که می­توانید برای پیدا کردن بازار هدفتان تولید کنید، ساخت ویدیوی  کوتاهی است که شما در آن علاوه بر این که محصول خود را معرفی می­کنید، وجه تمایز آن با محصولات دیگر را بیان کرده و مشتری را به خرید محصول یا دریافت خدمات تشویق ­کنید. در واقع به سوال ذهنی مخاطب که چرا باید این محصول را بخرد، در قالب یک ویدیو که معمولا ۹۰ ثانیه‌ای و انیمیشنی است، پاسخ می­دهید . این روش با نام ( explainer video ) ویدیوی معرفی مرسوم است. هدف اصلی این ویدیو این است که جامعه‌ی هدف محصول را شناسایی کنیم.

 

۵- صفحه فرود ( landing page ) در این روش شما یک لندینگ پیج ساده و جذاب می­سازید و در آن محصولات خود را به طور کامل معرفی کرده و مخاطب را با ابزارهای مختلفی تشویق به کاری متفاوت می­کنید و به این صورت از او برای اقدام ( cta )  تقاضا می­کنید، از او می‌خواهید که کاری را انجام دهد .

 

۶بلاگ احتمالا شما هم دارای وبلاگ شخصی هستید و برای بلاگتان محتوای شخصی تولید می‌کنید. به همین روش می‌توانید از وبلاگ نویسی برای معرفی محصولتان و جذب مخاطب نیز استفاده کنید. بلاگ (Blog) یکی از روش‌های قوی برای مارکتینگ معرفی محصولتان است زیرا که باعث تعامل بیشتر از طریق یک فرایند که در آن از چند کانال متفاوت دخیل هستند، استفاده می‌شود .

 

۷شبکه‌های اجتماعی (Social Media) یک راه تولید محتوای تقریبا کم هزینه و با بازخورد بالا، تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و پر بازدید مثل اینستاگرام، لینکداین، فیس‌بوک و … است. در این روش قبل از تولید و پخش محصولتان می­توانید آن را در شبکه‌های اجتماعی به فروش برسانید.

شما در سه روش بعدی می­توانید سرمایه اولیه تان را از طریق مشتری ها به دست بیاورید.

 

۸کمپین جمع سپاری مالی (Crowdfunding Campaign) شما در روش کمپین جمع سپاری مالی می­توانید یک کمپین بر روی پلتفرم های مربوطه راه اندازی کنید و کالا یا خدمات خود را قبل از تولید به فروش برسانید و همچنین طرفداران و متقاضیان خود را شناسایی و جذب کنید.

 

۹- پیش فروش مستقیم (Direct Pre-Sales) در روش پیش فروش مستقیم شما مستقیما با مخاطب خود هم کلام می­شوید و ایده ی خود را با آنها در میان می­گذارید و در واقع ایده خود را به متقاضیان می فروشید و جذب سرمایه اولیه برای توسعه محصول داشته باشید. علاوه بر آن می‌توانید به صورت مستقیم بازخورد و نظر مخاطب و مشتری را بشنوید.

 

۱۰ در آخرین روش که روش حداقل محصول پذیرفتنی تک کاره ((single feature mvpنام دارد، شما سعی می­کنید با یک راه حل ساده بیش از نیمی از یک مشکل بزرگ را حل کنید و آن را کوچک جلوه دهید. در واقع مشکلات را ساده می‌کنید و با یک راه حل نیاز اصلی مشتری و مخاطب را حل کنید.

مراحل ساخت mvp

مراحل ساخت mvp

 

راهنمای گام به گام ساخت MVP:

  1. شما در گام اول باید هدف خود را از تولید یک محصول تعیین کرده، سپس مخاطبان خود را پیدا کنید و ببینید هدف شما با چند مخاطب مشترک است؟ علت احتیاج یک فرد به محصول شما چیست؟ و محصول شما چه کمکی به او می­کند؟
  2. در گام بعدی، شما باید رقبای خود را شناسایی کرده و آنها را مورد بررسی قرار دهید.
  3. در گام سوم، شما باید مسیر حرکت مشتریان خود را تعیین کنید این مسیر حرکت به شما کمک می­کند نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی کرده و محصول خود را قوی‌تر کنید.
  4. در چهارمین گام باید ببینید بعد از این که مسیر حرکت مخاطبانتان را مشخص کردید نیاز‌های ضروری آنها که شما باید رفع کنید چیست .
  5. آخرین گام برای شما بعد از ساختن حداقل محصول پذیرفتنی، امتحان کردن آن است تا با آزمون و خطا بتوانید یک محصول بی نقص را به بازار عرضه کنید. در این آزمون در بخش آلفا کیفیت کالا توسط مهندسین و در بخش بتا توسط کاربران آزموده می­شود.

در این مقاله درباره‌ی حداقل محصول پذیرفتنی صحبت کردیم؛ لزوم تهیه‌ی کمینه محصول را بررسی کرده و در آخر ده روش که به وسیله‌ی آن می‌توانید MVP از محصولتان بسازید را برای شما معرفی کردیم. امیدواریم این مقاله در پیشرفت محصول کسب و کار شما تاثیر مثبتی داشته‌باشد.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

1 دیدگاه

  1. محسن says:

    سلام شما در این زمینه MVP کلاس آموزشی هم دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *