چگونه لوگوی خاص خود را پیدا کنیم؟

لوگوی خاص

لوگوی خاص

لوگو چیست؟

لوگوی خاص شما یا نشان واره طرح گرافیکی است که رسالتش آشنا کردن مشتری با کسب و کار است؛ مخاطب از طریق همین تصویر کوچک درباره‌ی کسب و کار شما آگاهی نسبی پیدا می‌کند. شناخت مشتری از کسب و کار شما فقط در چند ثانیه اول شکل می‌گیرد پس داشتن یک لوگوی مخصوص خود شما می‌تواند به درک بهتر مخاطب‌تان از کسب و کار، خدمات و یا محصولات شما تاثیر به سزایی داشته باشد.

 

چرا لوگو مهم است؟

لوگو یا نشان تجاری نشانگر اپلیکیشن شما می‌باشد، در واقع همین عنصر تصویری کوچک باید کوتاه و مختصر ویژگی‌های اپلیکیشن شما را برای مخاطب یا مشتری‌ احتمالی‌تان روایت کند. در دنیای امروز لوگویی قدرتمند است که می‌تواند فقط با یک تصویر داستان برند را برای مخاطب بازگو کند. لوگو‌ی شما نماینده‌ی شما در گوشی کاربران است پس نماینده‌ی خاص خود را به دقت انتخاب کنید.

 

چرا و چگونه لوگوی مخصوص خود را داشته باشیم؟

لوگوی خاص شما باید کاملا با هویت برند و خصوصیات اپلیکیشن شما متناسب باشد. به این دلیل که لوگو برای یک اپلیکیشن مانند صورت برای یک انسان است؛ درست همانطور اولین چیزی که هنگام روبرو شدن با یک شخص می‌بینید صورت آن فرد است، مخاطب نیز با دیدن لوگو با اپلبکیشن شما آشنا شده و درباره ی خدمات و ارزش‌های شما اطلاعاتی به‌دست می‌آورد. به گفته ی جیکوب کاس (Jacob Cass) یکی از معروف‌ترین طراح‌ها، لوگوی خاص شما باید این پنج ویژگی را با هم داشته باشد: ساده باشد، در ذهن مخاطب بماند، همه کاره باشد، متناسب با خدمات شما باشد و محدودیت زمانی نداشته باشد.

 

ویژگی‌های لوگو‌ی خوب چیست؟

  • طرح

طرح یک لوگوی خاص باید چکیده‌ی برند یا اپلیکیشن را در خود داشته باشد. یک لوگو باید به شکلی باشد که مخاطب به سرعت از لوگو برداشتی داشته باشد و در آخر لوگوی شما را متمایز از بقیه‌ی لوگو‌ها ببیند، در عین حال در حدی ساده باشد که مخاطب برداشت درستی از لوگو داشته باشد. تمامی عناصر موجود در لوگو مانند رنگ‌ها، طرح ها، فونت‌ها و حتی کوچک‌ترین جزئیات به شناخت بهتر مخاطب اپلیکیشن ما کمک می‌کند.  

 

  • رنگ

در تحقیقی دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مغز انسان به تصمیم‌گیری سریع و به قول خودمان استفاده از میانبر‌ها تمایل دارد و استفاده از این رنگ‌ها مانند میانبری برای مغز عمل‌کرده و به دریافت سریع‌تر احساسات کمک می‌کند. شاید این جمله کمی عجیب به نظر برسد اما رنگ‌ها نقش بسیاری در زندگی ما ایفا می‌کنند. در اصل رنگ‌ها در ضمیر ناخودآگاه ما تاثیر می‌گذارند و استفاده‌ی درست از رنگ‌ها باعث القای احساسات و ویژگی‌های مورد نظر به ناخودآگاه مخاطبان ما می‌شود. رنگ‌ها بر روی ادراک افراد تاثیر می‌گذارند؛ آنها از این طریق انرژی لوگو را به مخاطب انتقال می‌دهند. هر رنگی ویژگی و یا صفت خاصی را منتقل می‌کند و شما با استفاده از این خاصیت رنگ‌ها می‌توانید صفاتی را که می‌خواهید مخاطب‌تان از شما دریافت کند را، به مخاطب منتقل کنید.

 

  • فونت ها

شاید برای شما هم جالب باشد که فونت‌ها هم مانند رنگ ها در افکار و احساسات و روان افراد تاثیر دارند و مبحث روانشناسی فونت‌ها را باید در طراحی لوگو در نظر گرفت. فونت‌ها نمایانگر لحن برند یا اپلیکیشن شما هستند. افراد به شکل نسبتا مشابهی به فونت‌ها واکنش نشان می‌دهند؛ بنابراین با توجه به لحن برندتان باید تایپ فیس و فونت مناسب خود را انتخاب کنید تا افکار و احساسات مخاطبان را به سمتی که می‌خواهید هدایت کنید. اهمیت فونتها زمانی بیشتر می‌شود که در لوگو قسمتی تایپوگرافی داشته باشید.

 

چه فاکتورهای دیگری باید در‌نظر داشته باشیم؟

در ادامه‌ی طراحی مناسب لوگوی خاص برای اپلیکیشن شما، فاکتور‌های دیگری هستند که باید در نظر داشته باشید. احتمالا این فاکتور‌ها را از پیش می‌دانید اما داشتن توجه ویژه به این فاکتور ها قطعا مثمر ثمر خواهد‌‌بود. ویژگی‌هایی که در زیر به آنها می‌پردازیم مانند زنجیره به یکدیگر متصل هستند و یکدیگر را تقویت می‌کند. این زنجیره می‌تواند در انتخاب بهترین لوگو به شما کمک کند. لوگو باید:

 

  • متمایز باشد!

متمایز بودن یکی از فاکتور‌هایی است که به بیشتر دیده شدن لوگو کمک می‌کند. همچنین توجه مخاطب را بیشتر به خود جذب می‌کند.

 

  • ساده باشد

طبق تحقیقات مخاطب باید بتواند زیر ۷ ثانیه برداشتی از لوگوی شما داشته‌باشد. لوگو باید در عین دارا بودن نکات مربوط به اپلیکیشن شما، برای مخاطب ساده و قابل فهم باشد. ساده بودن لوگو به درک سریعتر و بهتر پیام برای مخاطب کمک می‌کند و این باعث می‌شود که پیام شما در ذهن مخاطب ماندگار بشود.

 

  • در ذهن مخاطب ثبت شود!

با به خاطر سپاری لوگو‌ی شما، خدمات و یا محصول شما نیز در ذهن مخاطب ثبت می‌شود. حتی ممکن است بعد از مدتی مخاطب شما، خدمات شما را از یاد ببرد اما دیدن دوباره ی لوگو مانند ماشه‌ای اطلاعات مربوط به اپلیکیشن شما را در ذهن مخاطب تازه می‌کند.

تا اینجا به صورت تئوری به فاکتور‌ها و مباحث پرداختیم، در ادامه به صورت عملی به دستورالعملی برای پیدا کردن بهترین لوگو می‌پردازیم:

 

دستورالعمل ساخت لوگو‌ی خاص شما:

۱  اجزای اصلی را مشخص کنید.

در این قسمت نکاتی که شما می‌خواهید مخاطب از اپلیکیشن شما بداند، را انتخاب می‌کنید. برای ایده پردازی طرحها می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

 

  • قصه گو باشید.

شاید شما هم شنیده باشید که می‌گویند: قصه گو برنده است، شما می‌توانید با استفاده از لوگو  قصه ی برند تان را بازگو کنید. در لوگو می‌توانید از المان‌هان مهم داستان‌تان استفاده کنید. قصه از کجا شروع شد؟! چه شد که به فکر راه‌اندازی این اپلیکیشن افتادید؟ آیا شما هم نیاز به این خدمات را احساس می‌کردید؟  در داستان شما چه اتفاقاتی حائز اهمیت است؟ حتی می‌توانید داستان‌ اپلیکیشن‌تان را یکبار برای دوستان‌تان بازگو کنید. از نظر دیگران چه نکاتی در این داستان جالب توجه است؟ این نکات می‌توانند اجزای موثر در لوگو به حساب بیایند.

 

  • از روش طوفان فکری استفاده کنید.

 با استفاده از روش دیگر، برای انتخاب بهترین اجزا می‌توانید از روش طوفان مغزی و یا Brain Storming استفاده کنید؛ تمام نکاتی که به نظرتان در اپلیکیشن و خدمات‌تان اهمیت دارد را بنویسید سپس مواردی که کم اهمیت هستند را از این لیست حذف کنید، در نهایت سه مورد از نکات با اهمیت را در لوگو بگنجانید.

 

  • مود بورد بسازید.

ابزار  دیگری که به شما کمک می‌کند، مود بورد یا تخته‌ی طراحی است؛ مود بورد مجموعه‌ای از تصاویر، نوشته‌ها و حتی نمونه ای از یک محصول است که جزییات مربوط به یک پروژه را به صورت تصویری ارائه می دهد. مود برد برای انتقال یک ایده و یا حس و حال مرتبط با یک موضوع طراحی می‌شود. شما می‌توانید مود بورد مربوط به لوگو را به صورت دیجیتال و یا یک بورد فیزیکی درست کنید.

 

۲ رنگ‌ها را مشخص کنید.

 همانطور که پیش‌تر گفتیم، هر رنگ معنا‌‌ی خاص خود را در ناخود آگاه افراد دارد. شما به عنوان اپلیکیشن از لوگوی خاص خود چه انتظاری دارید؟ لوگو‌ی شما چه احساسی را در مخاطب شما برانگیزد؟ و یا به کدام ویژگی بارز اپلیکیشن شما اشاره دارد؟ درنظر داشته باشید که رنگ‌های سرد بیشتر آرامبخش هستند و رنگهای گرم باعث القای حس هیجان و شور نشاط می‌شوند. به طور خلاصه رنگ زرد احساس خوش‌بینی، رنگ نارنجی احساس شادی و انرژی، رنگ قرمز احساس هیجان، رنگ بنفش خلاقیت، رنگ آبی احساس امنیت و اعتماد و رنگ سبز احساس آرامش و سلامت را در مخاطب بر می‌انگیزد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید درباره‌ی روانشناسی رنگها بیشتر جستجو کنید.

 

۳ فونت مناسب را پیدا کنید.

شما می‌توانید حس و حالی که مد نظرتان هست را علاوه بر رنگ با فونت مناسب هم منتقل کنید. لحن برند یا اپلیکیشن شما با در نظر گرفتن سلیقه ی مخاطبتان چیست؟ با توجه به لحن برندتان و پرسونای مخاطب باید فونت مناسب خود را انتخاب کنید. همانطور که گفته شد تایپ فیس و فونت‌های گوناگونی وجود دارد؛ تایپ‌ فیس‌ها شامل سریف (Serif)، سنس (Sans)، دست نویس(Script) و نمایشی (Display) هستند، که می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید.

 

هر تایپ فیسی چه معنایی دارد؟

پیشتر تایپ فیس‌های رایج را نام بردیم، در اینجا بیشتر درباره ی هرکدام توضیح می‌دهیم. تایپ فیس سریف (Serif) این تایپ فیس شکل کلاسیک دارد که به مخاطب احساس اعتماد، توجه و قدرت را می‌دهد. تایپ فیس سنس سریف (Sans Serif) ظاهر مدرن و به‌روزتری دارند که عموما برای مخاطبان جذاب است. سنس سریف ها احساس پیشرف و پیچیدگی و حتی تمرکز را به مخاطبان القا می‌کنند. فیس تایپ اسکریپت (Script) به لحاظ داشتن منحنی‌ها و اتصال حروف به یکدیگر، احساس زیبایی، خلاقیت، شادی و گاها پیچیدگی را در ذهن مخاطب به وجود می‌آورند.

برای مثال در لحن دوستانه و محاوره ای می‌توان از فونت Comic Sans  و برای لحن رسمی از فونت‌های Helvetica یا Garamond استفاده کرد. مثال دیگر، هنگامی که اپلیکیشن شما در ارتباط با کودکان است، می‌توانید از یک فونت Script استفاده کنید. در ادامه برای شما لیست تایپ‌ فیس‌ها و فونت‌ها را آورده‌ایم که می‌توانید از میان آنها مناسب‌ترین را انتخاب کنید.

  • Serif: Times New Roman, Georgia , Garamond
  • Sans-Serif: Arial, Helvetica , Calibri
  • Script: Lucida Handwriting, Brush Script, Rage Italic
  • Display: Chiller, Bauhaus ۹۳, Jokerman
  • Monotype: Lucida Console, Courier New

۴ فاکتور‌ها را فراموش نکنید!

ویژگی‌هایی که جلو‌تر به آنها پرداختیم را مرور می‌کنیم؛ لوگوی خاص شما باید متمایز باشد، ساده باشد و به راحتی در ذهن مخاطب حک شود.

از اینجا به بعد به عهده ی خود شماست!

در این مطلب درباره‌ی لزوم داشتن لوگوی‌ خاص خودتان و ویژگی‌های آن پرداختیم؛ به بیان ساده‌تر درباره‌ی این موضوع صحبت کردیم که چگونه یک لوگو مخصوص خودتان بکنید و دستورالعمل آن را نیز ارائه دادیم. در ادامه شما می توانید با استفاده از این دستورالعمل لوگوتان را بهبود دهید و یا لوگویی مخصوص خود ایده پردازی و حتی طراحی کنید. امیدواریم این مقاله به خاص تر شدن لوگو‌ی اپلیکیشن شما کمک کند.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *