مارکت های ایرانی سیستم عامل iOS و نحوه کارکرد مارکت ایرانی برای اپل

سیستم عامل iOS

سیستم عامل iOS

با کمک ما می‌توانید تحریم اپل را دور بزنید!

مقدمه

اگر شما هم کاربر سیستم عامل iOS هستید و یا از محصولات شرکت اپل استفاده می‌کنید، قطعا در سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری برای نصب اپلیکیشن‌های فارسی روبرو شده اید. اگر برنامه نویس و یا توسعه دهنده‌ی سیستم iOS هستید، حتما مشکلاتی با استور‌های ایرانی دارید و ذهنتان درگیر پلتفرم مناسب برای ارائه‌ی اپلیکیشن‌تان هست. یا حتی اگر کسب و کار‌ی آنلاین دارید که به اپلیکیشن موبایل وابسته است، نگران کاربرانی هستید که از iOS استفاده میکنند. متاسفانه این مشکلات با تحریم های آمریکا و پیرو آن شرکت اپل برای کاربران ایرانی به‌وجود آمد و از اسفند ۹۷ نیز با تحریم از طرف اپ استور شدت گرفته است. در مقاله قبل درمورد تحریم اپل استور صحبت کردیم حال میخوایم در این مقاله درباره‌ی راه‌حل های موجود برای رفع این مشکلات می‌پردازیم، تا آخر مقاله با ما باشید.

 

تحریم سیستم عامل iOS برای کاربران ایرانی

در سال ۱۳۹۶ اپل مطابق مقررات تحریم آمریکا علیه ایران، ارائه ی خدمات خود را برای ایرانیان متوقف کرد و کاربران با IP ایرانی را برای داشتن اپل آیدی مجاز ندانست. در این بین کاربران با استفاده از VPN و IP کشور‌های دیگر ریجستر کرده و از خدمات اپل و سیستم عامل iOS استفاده میکردند. ارائه دهندگان برنامه‌ها نیز با استفاده ی غیرقانونی از گواهی توسعه دهندگان سازمانی (Enterprise Developer Certificates) به توزیع برنامه خود در فضای اپل استور می‌پرداختند. اما در اسفند ۹۶ با تحکیم سیاست های امنیتی اپل، با بررسی اکانت‌های اینترپرایز امکان استفاده از گواهی توسعه دهندگان سازمانی نیز از بین رفت.

 

راه‌حل‌های موجود برای رفع تحریم‌های سیستم عامل iOS

۱۱ درصد از سهم بازار گوشی ایران متعلق به محصولات شرکت اپل است، با توجه به این آمار نمی‌توان به راحتی از این قضیه که تعداد زیادی از کاربران امکان استفاده از اپلیکیشن‌ها و خدمات را ندارند، گذشت؛ در ادامه درباره ی راه‌حل‌های دورزدن و رفع تحریم‌های شرکت اپل مفصل توضیح می‌دهیم.

 

وب اپلیکیشن یا نسخه وب

وب اپلیکیشن درواقع همان برنامه هست اما بر‌روی فضای وب و در مرورگر اجرا می‌شود. وب اپلیکیشن راحت‌ترین و امن‌ترین راه حل است؛ شما آدرس سایت رسمی اپلیکیشن را در مرورگر خود وارد می‌کنید و یا اپلیکیشن مورد نظر را در گوگل جستجو می‌کنید و در سایت مربوطه می‌توانید گزینه‌ی وب اپلیکیشن را انتخاب کرده و از خدمات آن اپلیکیشن به صورت محدودتر استفاده ‌کنید. بعد از تحریم اپل بسیاری از کسب و کارهای آنلاین که به اپلیکیشن متکی بودند، برای حمایت از کاربران آیفونی خود، نسخه‌ی وب اپلیکیشن را بر‌روی‌ سایت‌هایشان راه‌اندازی کردند.

البته در نسخه‌ی وب تمام خدماتی که در نسخه گوشی اپلیکیشن وجود دارد، قابل اجرا نیست اما حداقل نیاز کاربر را برطرف می‌کند. همچنین پروسه ی راه‌اندازی نسخه وب ممکن است طولانی‌تر و وقت‌گیرتر باشد. اما نکته‌ی مثبت این است که دیگر کمپانی اپل نمی‌تواند در این روش کاربران را از استفاده و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن را از توزیع برنامه‌ی خود محروم کند. کاربران می‌توانند با اضافه کردن وب اپلیکیشن به صفحه اصلی خود با استفاده از گزینه‌ی Add to Home Screen ، دسترسی راحت‌تری برای دفعات بعدی استفاده داشته باشند. از طرفی توسعه دهندگان اپلیکیشن ها نیز با فراهم آوردن نسخه‌ی تحت وب برای اپلیکیشن‌ خود، می‌توانند از این امکان بهرمند شده و ریزش کاربران آیفونی را تا مقدار زیادی کاهش دهند.

 

سیستم عامل iOS و تحریم آن

سیستم عامل iOS و تحریم آن

 

دانلود مستقیم از وب سایت رسمی اپلیکیشن

روش مستقیم برای استفاده از اپلیکیشن‌ها، دانلود فایل نصب برنامه از سایت ارائه دهنده‌ی همان برنامه است. فقط کافی است که نسخه ‌ی قبلی را از گوشی همراه پاک کرده و فایل جدید را نصب کنید. این راهکار برای توسعه دهندگان نیز راحت‌ترین گزینه برای توزیع برنامه‌شان است.

 

مارکت‌های ایرانی مخصوص سیستم عامل iOS

از زمانی که اپلیکیشن‌های اپل وجود داشتند، نمونه‌ی ایرانی اپ استور نیز وجود داشته اما با توجه به سیاست‌های امنیتی سیستم عامل iOS اجازه‌ی نصب از مارکت‌هایی به جز اپ استور وجود نداشت و البته کاربران هم ترجیح می‌دادند از امکانات اپ استور استفاده بکنند. اما بعد از تحریم اپل ورق برگشت و کاربران ایرانی مجبور به استفاده از مارکت‌های ایرانی شدند، در نتیجه استقبال از مارکت‌ها و فروشگاه‌هایی که اپلیکیشن‌های اپل را ارائه می‌دادند بیشتر شد و به قولاً جان گرفتند. در ادامه تعدادی از پرطرفدارترین مارکت‌های ایرانی را معرفی می‌کنیم.

 

  • سیب اپ Sibapp

سیب اپ یکی از باسابقه‌ترین مارکت‌های ایرانی است که از سال ۹۳ در حوزه اپلیکیشن‌های سیستم عامل iOS خدمات ارائه می‌دهد. البته سیب اپ از همان ابتدای کار با استقبال خوبی از کاربران ایرانی که به اپلیکیشن‌های iOS نیاز داشتند، روبرو شد. شما می‌‌توانید با نصب سیب اپ به بیش از ده هزار اپلیکیشن دسترسی داشته‌باشید. برای دانلود از سیب اپ نیازی به اپل آیدی یا گیفت کارت ندارین.

 

  • سیبچه Sibche

سیبچه هم نمونه‌ی دیگه ای از مارکت ایرانی برای اپلیکیشن های iOS هست که باز می‌توانید به جای اپ استور ولی بدون محدودیت تحریم استفاده کنید. مارکت سیبچه دارای ۱۸ هزار برنامه برای سیستم عامل iOS می‌باشد.

 

  • آی تیپس Itips

ای تیپس بیشتر به کمک دولوپرها اومده تا کاربران، در واقع هدف از راه اندازی این برنامه راحت‌تر کردن پروسه‌ی توزیع برای توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های iOS بوده است. همچنین آی تیپس محیط امنی را ایجاد کرده که کاربر با خیال راحت‌تری از این مارکت برنامه دانلود و نصب کند.

 

  • نصاب Nassab

نصاب برنامه‌ی کاربردی ‌ای هست که شما فایل IPA را وارد برنامه می‌کنید و این برنامه درست مثل یک نصاب، اپلیکیشن مورد نظر را برایتان نصب می‌کند. البته در قسمت ویترین این برنامه برنامه‌هایی هم از قبل موجود است که می‌توانید نصب کنید. در نظر داشته باشید که این برنامه رایگان نیست و حق اشتراک آنرا باید پرداخت کنید.

 

  • اناردونی

اپلیکیشن انار دونی عضو جدیدتر مارکت ایرانی سیستم عامل iOS هست که به کاربران آیفون اجازه دانلود و نصب برنامه‌ها را می‌دهد. برای استفاده از اپلیکیشن اناردونی کاربران مجبور به پرداخت هزینه نیستند اما درصورت رضایت می‌توانند با پرداخت اشتراک از خدمات بیشتری بهرمند شوند.

 

جیلبریک کردن آیفون

همانطور که پیشتر گفته شد، کمپانی اپل برای امنیت کاربران و دستگاه‌هایش اهمیت بسیاری قائل است و برای حفاظت از امنیت کاربران، محدودیت‌های بسیاری وضع کرده‌است. برای مٍثال همین موضوع دانلود از اپ استور یکی از محدودیت‌هاست؛ کاربران سیستم عامل iOS نمی‌توانند از مرجعی به جز اپ استور از مرجع دیگری اپلیکیشن نصب کنند. اما با جیل بریک کردن گوشی و برداشتن این محدودیت‌ها، کاربران می‌توانند از ویژگی‌های بیشتری برروی دستگاه خود استفاده کنند.

اما این برداشتن محدودیت هزینه ای هم دارد؛ گوشی آیفون شما به محض جیل بریک شدن از گارانتی اپل خارج می‌شود. امنیت گوشی پایین می‌آید و اپل دیگر مسئولیت امنیت گوشی شما را بر عهده ندارد. با هربار آپدیت شدن سیستم عامل گوشی، جیل بریک ازبین می‌رود و دوباره باید برای جیل بریک نسخه‌ی جدید اقدام کنید. در آخر اگر باطری گوشی برایتان مهم است، بهتر است گوشیتان را جیل بریک نکنید زیرا مصرف باطری تقریبا دو برابر می‌شود.

 

آخرین راه نجات، اپلیکیشن‌هایی که از قبل دانلود کرده‌اید!

این گزینه برای افرادی مناسب است که از گذشته (قبل از تحریم سال ۹۶) از سیستم عامل iOS و محصولات اپل استفاده می‌کردند. اگر شما نسخه ای از یک اپلیکیشن را قبلا دانلود و نصب کرده اید، می توانید دوباره همان نسخه را استفاده کنید اما مشکل اینجاست که نسخه‌ی قدیمی برایتان دانلود و نصب می‌شود. برای این کار به قسمت پروفایل در اپ استور بروید و از گزینه‌ی Purchased، گزینه ی Not on this iPhone را انتخاب کنید. سپس برای شما لیستی از اپلیکیشن‌هایی که تا امروز دانلود کرده اما در این گوشی خود ندارید، نشان داده می‌شود که می‌توانید انتخاب کرده و دوباره دانلود و استفاده کنید.

 آیا می‌دانید این تحریم اپل از کجا شروع شد و دلیلش چه بود؟ جواب سوالتان را می‌توانید در مقاله‌ی دیگر پیدا کنید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

2 دیدگاه

  1. نگین says:

    من از سیب ایرانی استفاده میکنم قطعی نداره خیلی هم خوبه تو مقالتون ندیدم ولی , در مورد اونم بنویسید ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *