چه دلایلی باعث شکست اپلیکیشن موبایل کسب و کارها می شود؟

شکست اپلیکیشن

در دنیای دیجیتال همیشه شاهد موفقیت اپلیکیشن ها نیستیم. شکست اپلیکیشن نیز گاهی اتفاق می افتد. برنامه ها شکست می خورد. مهم نیست اپلیکیشن شما چقدر بزرگ و یا کوچک باشد. یا زیر ساخت و مخاطبان هدف شما چه کسانی باشد. گاهی اوقات به یکدفعه شاهد شکست اپلیکیشن خواهید بود به گونه ای که برای شما غیر قابل باور خواهد بود که چه چیزی باعث عدم موفقیت اپلیکیشن شده است.

مهم ترین مسئله این است که توجه داشته باشید وقتی در مورد توسعه فناوری و اپلیکیشن های موبایل صحبت به میان می آید شکست اولین چیزی است که باید به آن فکر کنیم. این که همواره تفکر مثبت داشته باشیم چیز درستی است اما واقعیت ها را نیز باید در نظر گرفت. ممکن است اپلیکشن شما از مارکت درصد دانلود بالایی را به خود اختصاص دهد اما به یک باره بعد از مدتی استفاده توسط کاربر در نهایت چیزی بیش از ۸۰ درصد این کاربران اپلیکیشن را از دستگاه خود حذف کنند و بدتر این که حتی دیگر دوباره به سراغ آن نیایند. نباید شکست و عدم موفقیت اپلیکیشن را یک تابو و یا یک کلمه ممنوعه دانست. در ادامه ما به شما خواهیم گفت که چه عواملی سبب شکست اپلیکیشن می شود.

شکست اپلیکیشن

 

دلایل عدم موفقیت یک اپلیکیشن

  • نداشتن استراتژی بازاریابی

اولین دلیل که منجر به شکست اپلیکیشن می شود این است که استراتژی بازاریابی نداشته باشید. استراتژی بازاریابی درست، راهی است موثر برای رسیدن به مشتریان بالقوه و بالفعل. وفاداری مشتریان و کسب این هدف که در نهایت منجر به فروش بیشتر محصول و خدمات شما می شود بستگی به استراتژی بازاریابی دارد که به کار می گیرید. استراتژی بازاریابی در ابتدا به شناخت کسب و کار می پردازد بعد صنعت مورد نظر و مشتریان هدف را مورد مطالعه قرار می دهد و اگر توانستید استراتژی درستی را پیاده سازی کنید خواهید دید که موفقیت اپلیکیشن شما تا چه اندازه تضمین خواهد شد. با استراتژی بازاریابی درست می توانید همواره یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر قرار داشته باشید.

 

  • عدم شناخت مخاطب هدف

اگر نتوانید مخاطب هدف اپلیکیشن خود را به درستی بشناسید شکست اپلیکیشن امری حتمی خواهد بود. درست است که ایده خوبی در پشت طراحی اپلیکیشن نهفته است اما باید انگیزه اصلی شما این باشد که به مخاطب هدف برسید. برای این کار باید در نظر بگیرید که مخاطب شما چه گروه سنی را شامل می شود. مخاطب هدف شما چه نیازهایی دارد که اپلیکیشن شما می تواند بهتر از اپلیکیشن های رقبا آن نیازها را برطرف نماید. باید اپلیکیشنی طراحی کنید که برای طیف وسیعی از مخاطبان قابل استفاده باشد و کاربری آسانی را برای هر گروه سنی داشته باشد. اپلیکیشن شما باید بتواند به درستی با کاربر شما ارتباط برقرار کند.

 

  • تجربه کاربری ضعیف

تجربه کاربری ضعیف از دیگر عوامل عدم موفقیت اپلیکیشن خواهد بود. باید خدمات مورد نظر را که کاربر می خواهد از طریق اپلیکیشن شما انجام دهد به راحتی در دسترس باشد. او باید حس خوبی در هنگام کار کردن با اپلیکیشن شما داشته باشد. زیبایی های بصری و در دسترس بودن منوها و گزینه های مختلف اپلیکیشن شما بسیار مهم هستند. کاربر باید بتواند به آسانی به عملکردهای اصلی دسترسی داشته باشد.

 

  • مشکلات عملکرد برنامه (کند یا عقب ماندگی)

از دیگر عوامل شکست اپلیکیشن می توان به مشکلات مختلفی که در هنگام کار کردن با برنامه گریبان گیر کاربر می شود اشاره نمود. اپلیکیشن اگر به خوبی تست و آزمایش شده باشد نباید کوچک ترین مشکلی از نظر عملکرد داشته باشد. همچنین سرعت پایین و  به روز نبودن اپلیکیشن می تواند منجر به شکست و عدم موفقیت اپلیکیشن شود.

 

  • مراحل ثبت نام طولانی

اپلیکیشن های ثبت نامی باید به گونه ای طراحی شوند که کاربر به راحتی بتواند عملیات مختلف ثبت نام را در آن انجام دهد و از مراحل ساده و کوتاهی برخوردار باشد. طولانی بودن مراحل ثبت نامی منجر به نارضایتی کاربر نهایی خواهد شد و عدم موفقیت اپلیکیشن را در پی خواهد داشت.

 

  • امکاناتی که دسترسی به آنها دشوار است

اپلیکیشن شما می بایست، کاربردی و مفید باشد و بتواند پاسخگوی نیاز های کاربر نهایی باشد. اگر نتواند دسترسی راحت به امکانات مختلف اپلیکیشن را برای کاربر نهایی فراهم کند محکوم به عدم موفقیت اپلیکیشن خواهید شد. ارائه امکانات زیاد اگرچه بسیار مهم و تاثیر گذار است اما دسترسی به آن ها و عدم پیچیدگی اپلیکیشن از جمله عوامل مهمی است که همواره در طراحی اپلیکیشن های مختلف مورد توجه قرار دهید.

 

  • آزمایش نادرست

خیلی کم پیش می آید که برنامه ای راه اندازی و اجرا شود و مشکلی جزئی نداشته باشد. اما قبل از این که برنامه خود را در اختیار کاربر نهایی قرار دهید مطمئن شوید که تمام مراحل تست و آزمایش را به خوبی پشت سر گذاشته است. آزمایش نادرست اپلیکیشن در نهایت منجر به شکست اپلیکیشن خواهد شد. همچنین اگر به درستی برنامه آزمایش نشده باشد بر تجربه کاربر تاثیر بسیار بدی خواهد گذاشت و عدم رضایت مندی را به دنبال خواهد داشت. آزمایش نادرست از دلایل عدم موفقیت و شکست اپلیکیشن

 

شکست اپلیکیشن

 

  • تجزیه و تحلیل رقابتی ضعیف

شناخت و تجزیه و تحلیل رقبا نه تنها در موفقیت اپلیکیشن بلکه در هر کسب و کاری که می خواهید راه اندازی کنید بسیار حائز اهمیت است. ابتدا باید رقبا را خوب تجزیه و تحلیل کرده و همواره یک قدم از آن ها جلوتر قرار داشته باشید. داشتن اطلاعات کافی و کامل از رقبا منجر می شود که بتوانید استراتژی بازاریابی بسیار موثری را طراحی کنید و از آن ها جلوتر باشید.

 

  • مشکلات مربوط به عملکرد و حجم استفاده از حافظه گوشی

هر چقدر برنامه شما بتواند حجم کمتری از حافظه و رم دستگاه را مشغول کند با استقبال بیشتری رو به رو خواهد بود. همچنین عملکرد درست و کندی و یا هنگ نکردن اپلیکیشن در هنگام استفاده تاثیر زیادی بر موفقیت اپلیکیشن داشته و رضایتمندی کاربر نهایی را تامین خواهد کرد.

در پایان به این نکته توجه داشته باشید که موفقیت اپلیکیشن شما زمانی به وقوع می پیوندد که بتوانید به تجزیه و تحلیل عدم موفقیت اپلیکیشن ها بپردازید. بنابراین چک لیستی از موارد گفته شده تهیه کرده و در زمان طراحی اپلیکیشن هر مورد را جداگانه بررسی کنید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *