چه کسب و کار هایی نیاز به طراحی اپلیکیشن خاص خود دارد ؟

طراحی اپلیکیشن

چه کسب و کار هایی نیاز به طراحی اپلیکیشن خاص خود دارد ؟ برای اکثر کسب و کارها، طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل بارزترین مرحله در استراتژی های بازاریابی به حساب می آید. در واقع داشتن یک اپلیکیشن در تلفن هوشمند کاربران، بدان معناست که کسب و کار شما در معرض استفاده مداوم توسط کاربران قرار دارد، و شانس شما را برای رسیدن به انتهای قیف فروش و به ثمر رساندن تبدیل های مکرر افزایش میدهد.

واقعیت این است، که اپ استورهای مختلف هر روز شلوغ تر می شوند. از طرفی با وجود گزینه های بسیار زیاد و فضای محدود در موبایل کاربران، یک اپلیکیشن باید از کارایی و جذابیت بالایی برخوردار باشد تا توسط کاربران پذیرفته شده و نصب شود. چنانچه اپلیکیشن توسط افراد کافی انتخاب نشده باشد، سرمایه گذاری به هدر رفته و کل استراتژی بازاریابی اپلیکیشن به خطر می افتد.

بنابراین قبل از هر گونه اقدامی باید اطمینان کسب کنید، که آیا بیزنس شما به یک اپلیکیشن موبایل نیاز دارد یا خیر. در این مقاله ما لیستی از سؤالات راهنما را برایتان فراهم کرده ایم، که به شما در پاسخ به نیاز کسب و کارتان  به طراحی اپ کمک می کند.

 

طراحی اپلیکیشن

 

  • آیا مخاطبان هدف تان اکثر اوقات موبایل به دست هستند؟

قبل از اقدام به طراحی و توسعه اپلیکیشن، باید دو مورد زیر را بررسی کنید:

  • آیا مخاطبان شما با استفاده از اینترنت تلفن همراه کارهای روزمره خود را انجام می دهند؟
  • آیا عملکرد دلخواه شما در دستگاه های تلفن همراه قابل پشتیبانی است؟

اگر جواب هر دو سوال بله است، تصمیم درستی گرفته اید و اپلیکیشن مورد نظر خود را طراحی کنید. اما اگر جواب مثبت نیست، طراحی اپلیکیشن برای شما سود و مزایایی را در پی نخواهد داشت. زیرا در طراحی اپلیکیشن، عملکرد مورد نظرتان بهمراه مخاطبانتان مورد بررسی قرار می گیرد. شما فقط باید انتظارات درست را تعیین کرده و اپلیکیشن را به عنوان یک سرمایه گذاری برای آینده در نظر بگیرید.

 

  • آیا اهداف نهایی و ارزش ذاتی، ایده شما با طراحی اپلیکیشن سازگاری دارد؟

پیروزی در بازار اپلیکیشن ها منوط به استفاده از ویژگی های منحصر به فرد اپلیکیشن است که باعث می شود ارزش منحصر به فردی در روند کار ایجاد شود و آن را از وب سایت ها متمایز کند. بعبارتی در طراحی اپلیکیشن باید یک ارزش ذاتی وجود داشته باشد که مخاطب هدف، مشتاق به بارگیری آن شود.

وقتیکه بر سر دو راهی طراحی یک اپلیکیشن یا یک سایت می مانید مناسب ترین انتخاب به اهداف نهایی شما بستگی دارد. برای مثال:

  • اگر هدف شما به اشتراک گذاشتن محتوا به وسیع ترین مخاطبان ممکن است، احتمالاً گزینه پیش روی شما طراحی یک وب سایت است چرا که در درجه اول طراحی وب سایت قدمی موثر در استراتژی بازاریابی بحساب می آید. دلیل این امر این است که، یک وب سایت نسبت به اپلیکیشن دسترسی گسترده تر و سازگارتری دارد. یک وب سایت از طریق یک مرورگر در طیف وسیعی از دستگاه ها (iPhone ، Android) فورا در دسترس کاربر قرار می گیرد. در حالی که اپلیکیشن ها نیاز به یک نسخه جداگانه برای هر نوع دستگاه دارند. در کل میتوان گفت، اگر کسب و کارتان محتوا محور است و نیاز به بروز رسانی دارد وب سایت بسیار پویا تر از اپلیکیشن عمل می کند.
  • اگر کسب و کار شما دارای مشتریان تکراری است. مانند یک فروشگاه تجارت الکترونیک یا یک سرویس تحویل غذا، قطعا طراحی اپلیکیشن انتخاب مناسبی بوده و منجر به افزایش فروش شما می شود.
  • اگر کاربران هدف شما قصد دارند به طور منظم و به صورت شخصی از یک برنامه تخصصی استفاده کنند (مانند: EverNote ، Facebook ، کیف پول آنلاین)، طراحی اپلیکیشن موبایل یک روش عالی برای انجام این کار فراهم می کند که تقریباً همیشه در دسترس است.
  • اگر شما قصد دارید نمونه کارها و پروژه های که انجام داده اید، را بصورت آنلاین به مشتریانتان نشان دهید، گزینه معقولانه برای مشتریان گاه به گاه شما طراحی یک سایت بروشوری است.
  • اگر کاربران شما نیاز به دسترسی آفلاین به محتوا یا انجام توابع بدون اتصال به شبکه اینترنتی را دارند، طراحی اپلیکیشن یک انتخاب منطقی است.
  • اگر در فکر طراحی یک بازی تعاملی (مانند Angry Birds ) هستید، قطعا طراحی اپلیکیشن بهترین گزینه برای شما خواهد بود. البته برخی از بازی های ساده تر (به عنوان مثال پازل ها و مواردی از این دست) ممکن است از نظر تجربه کاربر با نسخه مبتنی بر مرورگر سازگاری داشته باشند.
  • اگر قصد طراحی برنامه هایی را دارید، که از عملکردهای دستگاه های تلفن همراه مانند دوربین یا شتاب سنج استفاده می کنند، بی شک پیشنهاد ما به شما طراحی اپلیکیشن است. زیرا یک وب سایت نمی تواند با این موارد مطابقت داشته باشد. برای مثال اپلیکیشن ها تناسب اندام را می توان نام برد.

این موضوع را بیاد داشته باشید که اپلیکیشن ها نباید تصاویر آینه ای از وب سایت های تجاری باشند. اگر  چنین انتظاراتی را دارید، فقط کافیست سایت خود را به صورت موبایل فرندلی طراحی کنید و به هیچ وجه زحمت طراحی یک اپلیکیشن به خودتان ندهید.

 

طراحی اپلیکیشن

 

  • آیا رقبایتان در حال حاضر یک اپلیکیشن ارائه داده اند؟

هنگام ارزیابی اینکه آیا طراحی اپلیکیشن مناسب کسب و کار شماست یا خیر، منطقی است که عملکرد رقبا را بررسی کنید. اگر رقبایتان در حال حاضر یک اپلیکیشن ارائه داده اند، در صورت وجود، آمار موجود از اپ استورها ، تعداد بارگیریها و بررسیهای کاربران که یک بینش با ارزش از نحوه دریافت اپلیکیشن رقیب توسط مصرف کنندگان را ارائه می دهد، را جمع آوری کنید.

از سوی دیگر، چنانچه رقبایتان تاکنون اپلیکیشنی ارائه نداده اند، دلیل بر توقف ورود شما به این عرصه نیست. شما می توانید اولین کسی باشید که اطلاعات دست اول در مورد چگونگی رفتار بازار در فضای بازاریابی موبایل را داراست. این امر به شما امکان می دهد تا قبل از ورود رقبا به این حوزه، پیشتاز بمانید و کشش بازار خود را به دست آورید.

 

  • آیا قصد برندسازی و اعتماد سازی برای کسب و کارتان را دارید؟

وقتی کاربران اپلیکیشن شما را بارگیری می کنند، یک مکان با ارزش از فضای تلفن همراه خود را به شما اختصاص داده اند. با نصب اپلیکیشن توسط کاربران، به سادگی برند شما در صفحه اصلی موبایل تک تک کاربرانتان قرار می گیرد و در طول روز  بارها توسط مخاطبانتان دیده می شود که این امر به حفظ برند تجاری شما و کسب اعتماد کاربر کمک می کند.

 

  • آیا می توانید در دراز مدت از اپلیکیشن پشتیبانی کنید؟

بسیاری از مشاغل متعهد به ساخت یک اپلیکیشن هستند اما همه آنها متعهد به حفظ آن نیستند. برای رفع اشکالات، بهبود رابط کاربری و اضافه کردن قابلیت های جدید، باید اپلیکیشن هابه طور مرتب به روزرسانی شوند. اگر در مراحل ایده پردازی و برنامه ریزی  طراحی یک اپلیکیشن هستید، مطمئن شوید که از منابع انسانی و زمانی کافی برای تکامل و حفظ اپلیکیشن برخوردارید.

به روزرسانی اپلیکیشن شامل تجزیه و تحلیل رفتار کاربر درون برنامه، توجه کردن به بازخورد جامعه و غیره است. شما باید برای این فعالیت ها زمان و بودجه اختصاص دهید یا در ایده خود در مورد راه اندازی یک اپلیکیشن کاربردی تلفن همراه تجدید نظر کنید.

 

سخن پایانی

اگر شما صاحب کسب و کار کوچکی هستید و به سؤالهای فوق پاسخ مثبت داده اید، زمان آن رسیده است که یک اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار خود طراحی کنید. اما صرفاً ساختن یک اپلیکیشن کافی نیست، می بایست تمرکز خود را بر ارائه مزایای ملموس به مشتریان خود متمرکز کنید. ساختن یک اپلیکیشن موبایل یک سرمایه گذاری ارزشمند است که می تواند بازده گسترده ای را به همراه داشته باشد.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *