طراحی لوگو برای افراد مبتدی و آنچه در مورد لوگو باید بدانید

لوگو

طراحی لوگو

در این مطلب قصد داریم ، درباره یک نوع علامت تجاری که می تواند به عنوان هویت یک کسب و کار یا سازمان، شناخته شود، صحبت کنیم. این نشان تجاری، آرم یا لوگو است. امروزه طراحی لوگو استفاده از یک لوگو برای معرفی نام تجاری مشاغل مختلف، نشان دهنده عملکرد حرفه ای و هوشمندانه صاحبان این کسب و کارها و همچنین یک نوع سرمایه گذاری ماندگار و مقرون به صرفه خواهد بود. یک لوگو، پس از طراحی، جزئی جدانشدنی از نام تجاری محسوب می شود که مخاطبان کسب و کار مربوطه، خیلی سریع و راحت می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. با ما همراه باشید تا جزئیات بیشتری را در این رابطه، ارائه کنیم.

چطور یک لوگو داشته باشیم؟

برای داشتن یک آرم یا لوگوی مناسب، ابتدا می بایست شغل خود را راه اندازی نموده سپس با توجه به نوع فعالیت خود و بررسی نکات مهم موجود در کسب و کارتان، می توانید به عنوان مدیر مجموعه یا حرفه خود، نسبت به طراحی آرم اقدام کنید. اما این تازه شروع ماجرا است و باید از اینجا به بعد، پروسه ای را برای طراحی و ساخت دقیق و حرفه ای یک آرم طی نمائید. مثلا در همین ابتدا باید انتخاب کنید که آرم مورد نظر شما، تنها یک نوع نماد یا وکتور باشد یا به صورت ترکیبی از وکتور و نوشته یا همان لوگوتایپ طراحی شود.

انواع لوگو و نحوه ساخت آنها

طراحی آرم هایی که در آن تنها از یک وکتور استفاده می شود، از یک آیکون خاص برای معرفی نام تجاری و یک وکتور در اطراف آن تشکیل شده که برای ساخت چنین لوگوهایی، می توانید براحتی وکتورهای رایگان را از وبسایت هایی مانند Iconfinder یا Flaticon دانلود کرده و سپس با ایجاد تغییراتی در آنها، لوگوی مورد نظر خود را طراحی کنید. اما برای طراحی یک لوگوتایپ، بخش اصلی و مهم تشکیل دهنده آن، تایپوگرافی است. البته با وجود برخی فونت های سری و sans-serif می توانید، فونت های مد نظر و سلیقه خود را طراحی و استفاده کنید.

طریقه ساخت یک لوگو به چه صورت است؟

برای ساخت لوگو و تعیین دقیق اندازه ها، نیاز به یک محیط مناسب برای اندازه گیری و طراحی است. به طوری که، لوگو پس از طراحی، ابعاد صحیح و مشخصی داشته باشند. در ادامه کلیه مراحل طراحی و ساخت یک لوگو را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

 انتخاب نرم افزار مناسب

امروزه با وجود نرم افزارهای گرافیک برداری رایگان و پولی موجود، می توان براحتی هر نوع آرم و لوگوی دلخواه را برای خود یا مشتری، طراحی کرد. البته یکی از اشتباهاتی که برخی افراد مبتدی مرتکب می شوند، دانلود نسخه های دزدی نرم افزار ایلستریتور و تلاش برای یادگیری آن است که به طور حتم، این راه احتمالا اشتباه ترین راه برای یادگیری و طراحی لوگو، محسوب می شود. برای انجام این کار، پیشنهاد می کنیم از دو ابزار رایگان عالی به نام های Inkscape یا Vectr استفاده کنید که قابلیت های زیادی برای طراحی و ساخت لوگو دارند و کار با آن نیز بسیار ساده و راحت می باشد.

استفاده از عکس ممنوع

در طراحی لوگو، عکسها هیچ جایی ندارند. استفاده از عکسهای پیکسل شده برای تبدیل به بردار، یک تلاش بیهوده است و نمای خوبی در لوگو نخواهد داشت.

درک صحیح از رنگ ها

برای ساختن یک لوگوی عالی، علاوه بر داشتن یک نرم افزار گرافیکی مطمئن، ضروری است که درک درستی از رنگ ها و نحوه استفاده از هرکدام داشته باشید. بد نیست بدانید که در یکی از مدل های رنگی به نام RYB که برای طراحی کاربرد دارد، رنگ های قرمز (Red) ، زرد  (Yellow)و آبی (Blue) به عنوان رنگ های اصلی و اولیه شناخته می شوند. همچنین سه نوع رنگ سبز، نارنجی و بنفش نیز رنگ های ثانویه محسوب می گردند که هرکدام از آنها در اثر ترکیب رنگ های اصلی به وجود می آیند. اما شش رنگ سومی هم وجود دارند که از ترکیب رنگ های اولیه و ثانویه تشکیل خواهند شد.

لوگو

آشنایی با رنگ های مکمل

در یک چرخه رنگ، به رنگ هایی که در مقابل یکدیگر قرار دارند، رنگ های مکمل گفته می شود. مثلا در این چرخه، رنگ سبز در مقابل قرمز و رنگ نارنجی در مقابل رنگ آبی قرار گرفته است. معمولا رنگ های مکمل برخوردار از یک کنتراست بالا هستند که به خصوص در اشباع کامل نمایی پر جنب و جوش و روشن را به وجود می آورند. البته توجه به این نکته خالی از اهمیت نیست که رنگ های مکمل را بیشتر برای طراحی لوگو، به کار می برند و برای استفاده در متن، چندان مناسب نیستند. مثلا از جمله طرح های موفق لوگو، آرم ویزا است که از رنگ های مکمل آبی و نارنجی در آن استفاده شده که این دو رنگ نماد ثروت، ثبات و اعتماد است.

طراحی لوگو

استفاده از رنگهای آنالوگ

اصطلاح رنگ های آنالوگ، به رنگ هایی گفته می شود که در چرخه یادشده در کنار یکدیگر، قرار گرفته اند. این نوع رنگ ها، برخوردار از یک تطابق و هماهنگی عالی با یکدیگر بوده و طرح هایی که به این وسیله ایجاد می شوند بسیار زیبا، طبیعی و خوش منظره هستند. برخلاف تصور، این رنگ ها دارای تضاد مناسبی برای استفاده در لوگو می باشند. یک نمونه بسیار معروف و شناخته شده از کاربرد رنگ های آنالوگ در طراحی لوگو، آرم مک دونالد است که در آن از رنگ های مشابه و نزدیک به هم قرمز، نارنجی و زرد استفاده شده که یک انتخاب هوشمندانه و متناسب با هدف این رستوران های زنجیره ای محسوب می شود.

طراحی لوگو

اطلاع از رنگ بندی سه گانه

به رنگهایی که به صورت مساوی در اطراف چرخه رنگ قرار می گیرند، رنگ بندی سه گانه گفته می شود. مثلا رنگ های بنفش، سبز و نارنجی در این گروه رنگ ها قرار می گیرند به طوری که کنتراست طرح، متعادل و پویا شود. یک ایده خوبی که برای استفاده از این نوع رنگ ها وجود دارد، این است که از یک رنگ به عنوان رنگ اصلی و غالب استفاده شود و دو رنگ بعدی در کنار آن استفاده شود. مثلا در طرح زیر، از یک رنگ بندی سه گانه استفاده شده، به طوری که سبز به عنوان رنگ غالب شناخته می شود و دو رنگ قرمز و نارنجی، در کنار رنگ سبز و برای کنتراست بیشتر، قرار گرفته است.

eleven

استفاده از شبکه برای طراحی

در هنگام طراحی یک لوگو و به منظور توجه به جزئیات طرح، باید از یک شبکه استفاده کرده و مطمئن شوید که تمام بخش ها و قسمت های مختلف لوگو همچون وکتور و حروف، با یکدیگر متناسب و تراز باشند. در این صورت لوگوی مورد نظر اندازه و ترکیبی عالی و دارای تناسب خواهد داشت. در زیر نمونه ای از یک شبکه را مشاهده می کنید.

نمونه ای از شبکه

از طرح های ساده استفاده کنید

شاید از نظر یک طراح، لوگوهایی فانتزی و پر پیچ و خم، بنظر پرمعنی و عالی باشند اما این امر برای بیننده چندان جذاب نخواهد بود و در حالت کلی، آشفته و گیج کننده به نظر می رسد. فاکتور مهمی که برای طراحی لوگو قابل اهمیت است، سادگی و خوانا بودن آن است به طوری که مشتری یا شرکای تجاری بتوانند آن را شناسایی کرده و در ذهن ماندگار شود. از جمله لوگوهای ساده و بسیار معروف می توان به لوگوی نایک اشاره کرد که یک این طرح توسط جوانی به نام کارولین دیویدسون و در سال ۱۹۷۱ ساخته شد. این طرح به یک بال می ماند که برگرفته از عنوان تجاری نایک بوده و به معنای الهه یونانی پیروزی است. این لوگو، بعدها با تغییرات مختصری، کاملتر شد اما ساختار اصلی آن تغییری نداشت.

استفاده بهینه از فضای منفی

در هر نوع طرحی، مقداری فضای منفی وجود دارد که از این فضای منفی می توان به بهترین شکل استفاده کرد. درواقع برخی فونت ها یا اشکال، نسبت به سایر المان ها دارای فضای منفی بیشتری هستند که باید سعی کنید، با ایده های جالب آنها را به عاقلانه ترین شکل ممکن، متعادل کنید. مثلا در طرح FedEx ، فضای منفی ایجاد شده در طرح، توسط فلش کاملا از بین رفته و پنهان شده است.

fedex

نکته آخر:

از نظر عده ای ممکن است اینطور به نظر برسد که طراحی لوگو، پیچیده و گیج کننده است، اما اگر بتوانید مفاهیم تئوری و پایه ای این فرایند را به خوبی درک کنید، خواهید دید که طراحی لوگو نه تنها سخت و پیچیده نیست، بلکه بسیار هم سرگرم کننده و جذاب است. فقط باید بدون ترس با اشکال، فونت ها و رنگ ها کار کنید تا با آنها براحتی ارتباط برقرار کرده و کار کنید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *