برنامه ریزی سالانه و کارهایی که می توانید در سال ۱۳۹۹ انجام دهید!!

برنامه ریزی سالانه

برنامه ریزی سالانه

 یکی از اقداماتی که معمولا اول هرسال انجام میدهیم یک برنامه ریزی سالانه است. امسال هم احتمالا برنامه هایی را ترتیب داده اید این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر برنامه شما هدف مند نباشد احتمال شکست در برنامه هایتان در پایان سال بسیار است.

در این مقاله قصد داریم شما را با ۱۰ مورد از کارهای قابل دسترس و ساده ای آشنا کنیم ، کارهایی که  عین سادگی می تواند تغییرات اساسی در زندگی شما ایجاد کند و شما را در ترتیب دادن یک برنامه هدفمند و درست کمک کند.

یک مهارت جدید بیاموزید

یادگیری مهارت همه اون چیزی نیست که شما در مدرسه یا دانشگاه یادبگیرید مهارت میتواند یک رشته یا یک حرفه جدای از دروس دانشگاه باشد. سعی کنید در این سال جدید یک مهارت جدید یادبگیرید.

یادگیری یک مهارت جدید علاوه بر کسب درآمد بیشتر حتی می تواند به شما کمک کند تا خود را با یک دنیای جدید آشنا کنید و دیدگاه بهتری به زندگی داشته باشید و در نتیجه بیشتر و بهتر به اهداف و موفقیت خود نزدیک شوید.

البته قبل ازشروع یک مهارت بهتر است علایق ، هدف و نحوه یادگیری این مهارت را بخوبی بشناسید تا سریع تر و بهتر آن مهارت را بیاموزید.به طور مثال اگر علاقه مند به یادگیری زبان برنامه نویسی هستید مقاله ها و سایت های زیادی وجود دارند که می توانید به طور رایگان این مهارت را یاد بگیرید تنها کافی است این سایت ها را بررسی و بهترین سایت را انتخاب کنید.

این را به یاد داشته باشید هیچ زمان برای یادگیری مهارت جدید دیر نیست.هیچ چیز و هیچکس نمی تواند مانع از یادگیری شما شود جز خودتان پس لحظه ای درنگ نکنید و در برنامه ریزی سالانه برای یادگیری همواره حریص باشید.

نقاط ضعف خود را بهبود بخشید

یکی دیگر از عوامل اصلی موثر در موفقیت درازمدت ، تمایل به بررسی آنچه در آن ضعف دارید ، و برطرف کردن آن است. نقاط ضعف شما چیست؟ یکی از رایج ترین نقطه ضعف ها که معمولا در بیشتر افراد دیده می شود ، عدم تمرکز و بهره مندی از دقایق زندگی و خلاق بودن است به طوری که خیلی از این افراد نمی دانند یک روز خود را چگونه بخوبی سپری کنند چه برسد به هفت روز هفته!!!. این افراد در طول روز سردر گم هستند بخوبی نمیتوانند کار و زندگی خود را اداره کنند.

حقیقت این است که ، ما تنها زمانی به فکر رفع نقطه ضعف و بهبود آنها هستیم که مورد انتقاد از سوی دیگران قرار گیریم. در  برنامه ریزی سالانه برای امسال یاد بگیرید که انتقادپذیر باشید اما به صرف انتقاد دیگران فکر تغییر در خود نباشید بلکه با فکر کردن و بررسی نقاط ضعف خود از شر آنها خلاص شوید و این تغییرات را به یک تغییرات ذاتی و همیشگی تبدیل کنید. گاهی اوقات تحمل برخی کارها و رفتارها برایمان خیلی سخت می شود ، در این مواقع باید بدانیم که چه زمانی از این کارها و رفتارها فاصله بگیریم.این دقیقا همان کنترل و بهبود نقطه ضعف است.

اهداف و نقاط عطف رسیدن به آنها را تنظیم کنید!!

برخی افراد عموما سال نو را فقط یک جشن هرساله و تعطیلات چندروزه می دانند و تفکر درباره افکار و اهداف و برنامه ریزی سالیانه را یک کار بیهوده و بی فایده می دانند.بله این تصمیمات اگر فقط در قالب یک یادداشت در ابتدای سال باقی بمانند و تا پایان سالی عملی مبنی بر انجام برنامه و اهداف انجام نشود یک کار کاملا بیهوده است اما اگر نه این برنامه ها به درستی انجام شوند یک انگیزه درونی فوق العاده برای رسیدن به اهدافتان در شما ایجاد می کند و به مرور شما را به یک فرد منظم و دقیق تبدیل خواهد کرد.

یک نکته که در هدف مندی سالانه برای برنامه ریزی سالانه وجود دارد این است که بجای انتخاب یک هدف خیلی بزرگ که دستیابی به آن سخت و یا غیر ممکن است این اهداف را به هدف های کوچک تر با نقطه عطف جداگانه تقسیم کنید.در اینصورت رسیدن به اهداف سریع تر و درنتیجه بهتر می توانید قله های موفقیت را طی کنید

کنترل و رشد عادت ها

یکی از برنامه ریزی سالانه مفیدی که در سال جدید می توانید داشته باشید بررسی و کنترل عادت های زندگی است.یکی از عادت های بدی که باید حتما کنترل کنید استفاده از گوشی موبایل و گردش بی هدف و بیهوده در فضای مجازی و برنامه هایی مانند اینستاگرام ، فیس بوک و…است.این عادت مدت زمان زیادی از وقت شما را تلف می کندبدون اینکه حتی متوجه گذر زمان شوید.

وقت آن رسیده این عادت غلط و هر عادت دیگری که بیهوده وقت شما را تلف می کند را کنترل و به مرور زمان حذف کنید تا بیشتر و بهتر برروی کار و اهدافتان تمرکز کنید و یک سال پر از موفقیت و سودمند پشت سر بگذارید.

دنبال کاری باشید که واقعاً دوستش دارید

در برنامه ریزی سالانه هرکاری در نوع و اندازه خود می تواند خسته کننده ، استرس زا باشد.اگر فردی اینکار بدون توجه به علایق و حرفه موردنظر و از سر اجبار انتخاب کرده باشد این استرس و خستگی چندبرابر خواهد شد پس اگر تا امروز کاری را انجام می دادید که هیچ علاقه ای به آن ندارید و هرروز سرکار یک چشمتان به ساعت و یک چشمتان به کار است که چه زمان این زمان اداری کار تموم می شود وقت آن رسیده که شغل خود را عوض کنید و به دنبال حرفه ای بروید که به آن علاقه دارید و از انجام آن لذت می برید.شاید به ظاهر ۴یا ۵ سال شایدم بیشتر طول بکشد تا در حرفه موردنظرتان مهارت لازم را کسب کنید تا  یک سرمایه درست و حسابی از آن برسید اما در هرحال این کار با ارزش تر از  کار قبلی شماست چون احساس خوشایندی دارید و قطعا در این کار موفق تر از کار قبلی خود خواهید بود.

انجام یک پروژه جانبی

در مراحل  قبل تر گفتیم که بهتر است عادت های بد که وقت شما را بیهوده تلف می کند را حذف کنید شما می توانید در بخش اوقات فراغت خود بجای استفاده از گوشی موبایل یا کارهای بیهوده ، وقت خود را صرف مطالعه یا انجام یک پروژه جانبی کنید.البته پروژه ای که به آن علاقه مند هستید البته این نکته را به یاد داشته باشید زیاده روی و غرق شدن در انجام این پروژه ها چندان کار درست و مفیدی برای شما نخواهد بود پس تا حد مجاز و مناسب برای اینکار وقت صرف کنید.

کاری متفاوت انجام دهید

تاحالا به حرکات و رفتار کودکان هنگام راه رفتن از پله ها و یا کنار خیابان دقت کرده اید؟؟؟ کودکان معمولا تمایل دارند از لبه های شیب دار پله ها یا از روی جدول کشی خیابان راه بروند.میدانید چرا؟ چون این کودکان بی پروا و بدون توجه به امنیت کار تنها دوست دارند کاری متفاوت و هیجان انگیز را تجربه کنند.

انسان هرچه بزرگتر می شود بیشتر به مسئله امنیت توجه می کند و کمتر به فکر ایجاد تغییر و انجام کارهای متفاوت است.افراد بزرگسال نیز گاهی لازم است کارهای متفاوتی را انجام دهند تا هیجان و انرژی در زندگی آنها بیشتر  و زندگی از این حالت کسل کننده و یکنواخت خارج شود.پس انجام کاری متفاوت را در برنامه امسال جای دهید.

فریلنسر (آزاد کار ) شوید!!!

اگر به دنبال راهی برای صرف زمان بیشتر به دور از ترافیک و شلوغی خیابان ها برای پیشرفت در مهارت خود هستید ، زمان آن رسیده که یک فریلنسر شوید یعنی در خانه بمانید و به طور دورکاری و آزاد برای خودتان کار کنید.شاید سخت ترین کار برای فریلنسر شدن همان قدم اول اراده برای اقدام به این عمل باشد.قدم بعدی کافی است با ابزارها و برنامه های موردنیاز جهت کارتان در منزل آشنا شوید.

از یک کشور جدید دیدن کنید

سفر کردن یکی از راه هایی است که باعث کاهش تمام استرس ها و فشارهای کاری است با سفرکردن به یک کشور دیگر نه تنها با یک فرهنگ ، آداب و سنت جدید آشنا می شوید بلکه دانش و تجربه و قدرت تخیل شما نیز  گسترش می یابد و نتیجه تمام این حس ها این می شود که احساس خوبی به شما دست می دهد و شما می توانید با انرژی بیشتر برگردید و به کار خود ادامه دهید.

در برنامه ریزی سالانه خود جهت کاهش هزینه سفر خود یک برنامه مالی درست ترتیب دهید و از رفتن به هتل های مجلل با هزینه های گزاف دوری کنید.تجربیات مفیدی که به شما کمک می کند ، در خارج از هتل و محیط بیرون قابل دسترسی است بنابراین صرف هزینه برای یک مشاور و راهنمای سفر بصرفه تر از پرداخت برای هتل های مجلل است.

هوشمندانه خرید کنید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید

یکی از چیزهایی که ممکن است در زمان فکر کردن به اهداف و یا کار در پس ذهن ما  ایجاد شود   ،  بحث پول و منبع درآمدی آن کار و البته پیدا کردن راهی برای مدیریت حساب های مالی است. سایت ها و برنامه های زیادی وجود دارند که شما می توانید به کمک آن ها حساب های مالی خود را مدیریت کنید و هزینه های اضافی خود را کاهش دهید.

یکی از روشهایی که برنامه ریزی سالانه به شما کمک کند تا هم در هزینه و هم در وقت خود صرفه جویی کنید استفاده از خدمات آنلاین و خرید کردن از فروشگاه های اینترنتی است.

۴مورد دیگر :

*به آدم ها عشق بورزید

آدهای اطرافتان چه در محیط کار و چه در کلاس را آنطور که هستند دوست بدارید و به آنها عشق بورزید.بزرگ منش باشید از بدی های دیگران بگذرید و آنها را ببخشید.عمر و زندگی کوتاه تر از آن است که بخواهید آن را با خشم و نفرت و کینه به سر کنید.تا می توانید مهربان باشید و از کسانی که سال گذشته در زندگی و موفقیت شما نقش مهمی داشتند تشکر و قدردانی کنید.

*رها کردن افکار منفی

ذهن خود را از هرآنچه که موجب آزرده خاطر و ناراحتی شما می شود پاک کنید.این افکار ممکن است حاصل شکست در یک رابطه عاطفی ، در انتخاب یک شغل ، رفتار نامناسب دیگران و … باشد.در هر حال باید با این افکار خدافظی کنید و سعی کنید بجای فک کردن به این افکار منفی ذهن خود را برروی اهداف و برنامه های امسالتان متمرکز کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید در جا زدن در گذشته مانع از حرکت شما به سمت جلو و آینده می شود.

*به سلامت بدن خود اهمیت دهید!!!

چه مدت می خواهید سلامتی خود را برای ثروت و شهرت بیشتر نادیده بگیرید؟ فراموش نکنید بزرگ ترین سرمایه شما در زندگی سلامتی شماست.پس یک برنامه ورزشی و رژیم غدایی درست برای امسال خود ترتیب دهید.

یکی دیگر از راه های مراقب از سلامت بدن ، انجام آزمایش چکاب خون دوره ای است.با کمک این آزمایش اگر مشکلی یا بیماری در بدن شما وجود داشته باشد در همان ابتدا شناسایی و قابل درمان است.” پیشگیری بهتر از در مان است”

*هر روز شاد باشید

شاد باشید ، لبخند بزنید و شادی را هرروز وارد زندگی خود کنید.شاد بودن یعنی لذت بردن از لحظه لحظه رندگی ، یعنی قدردانی از هرآنچه که در زندگی داریم.شاد بودن یک تصمیم است شما می توانید در عرض چند ثانیه شاد بودن یا غمگین بودن را انتخاب کنید.اگر توانستید هرروز و هر لحظه شادی را به زندگی خود وارد کنید در اینصورت شما یک فرد کاملا خوشبخت هستید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *