نحوه استفاده و  امکانات و گزینه های موجود در گوگل آنالیتیکس قسمت دوم

استفاده از گوگل پلی

در ادامه ی مقاله ی قبل به نحوه استفاده و  امکانات و گزینه های موجود در گوگل آنالیتیکس خواهیم پرداخت و سپس در مورد نحوه ایجاد کمپین ها در گوگل آنالیتیکس خواهیم گفت.

  • Acquisition در گوگل آنالیتیکس

گزارش Acquisition به شما نشان می دهد که بازدید کنندگان سایت شما از چه طریق وارد سایت شما شده اند. این برنامه مروری بر ترافیک  ارگانیک سایت  ،ترافیک از طریق رسانه های اجتماعی و همچنین ترافیک ناشی از ایمیل و…را برای شما فراهم می کند.

قسمت source/medium به شما می گوید کاربران از چه منبعی و از چه طریقی وارد سایت شما شده اند.

گزارش دیگر مربوط به Referrals است. این قسمت از گوگل آنالیتیک هم به شما گزارش می دهد ورودی سایت شما از هریک از بک لینک هایی که داشته اید به چه تعداد بوده است.

قسمت Adwords  مربوط به آمار تبلیغات گوگل ادوردز و GoogleAnalytics و اطلاعات مربوط به حساب گوگل سرچ کنسول شما است.که با پیوند بین حساب گوگل آنالاتیک و این دو به راحتی می توانید اطلاعاتی از این دو بخش بدست آورید.

قسمت Social از گوگل آنالیتیک کاملا مربوط به ورودی های سایت از طریق شبکه های اجتماعی می باشد که می توانید افزایش و کاهش بازدید، همچنین صفحاتی که در افراد با کلیک بر روی آنها از شبکه های اجتماعی وارد سایت شما شده اند را مورد بررسی قرار دهید

Campaigns مربوط به کمپین هایی است که شما در آنها شرکت کرده اید و می توانید ببینید تاثیرو ارزش هریک به چه صورت بوده است. همچنین در این قسمت می توانید گزارشی را درمورد کلماتی که به ازای آنها پول پرداخت کرده اید به گوگل و همچنین کلماتی که کاربران به صورت ارگانیک سرچ کرده و وارد سایت شما شده اند، بررسی نمایید.

 

 

  • Behavior (رفتار) در گوگل آنالیتیکس

گزارش های رفتار به شما نشان می دهد که بازدید کنندگان وب سایت شما چگونه با وب سایت شما ارتباط برقرار می کنند تا بتوانید بدانید که محتوای شما در واقع چگونه عمل می کند. شما می توانید گزارش های مهم را در برگه های زیر مشاهده کنید:

Behavior Flow صفحاتی را که بازدید کنندگان شما در حال پیمایش هستند نشان می دهد

Experiments به شما کمک می کند اطلاعاتی از نحوه عملکرد صفحات فرود شما بدست آورید. به این ترتیب که می توانید اهداف ((conversion-goals و آنالاتیک خود را بهینه کنید برای استفاده از گزارشهای In-Analytics ، باید افزونه Page-Analytics را برای Google Chrome نصب کنید ، تا بتوانید به داده های زمان واقعی دسترسی داشته باشید.

از دیگر کاربرد های بخش Behavior Flow ، می توان گزارشاتی از محتوای سایت ( (Site Content ، سرعت سایت (Site Speed) ، جستجوی سایت (Site Search )، رویدادها(Events) و گزارش های ناشر( (Publisher reportsاشاره کرد.

Site Content 

 گزارشات مربوط به محتوای سایت  ، اطلاعاتی ازمحتوا و مقاله های  موجود در صفحات سایت را نشان می دهد.یکی از مهم ترین اطلاعات در این بخش مربوط به Content Drilldown است که این بخش اطلاعاتی از لینک های داخلی که بین صفحات سایت خود ساخته اید (بازدیدکنندگان از چه صفحه به کدام صفحه سایت هدایت شده اند) است.

گزارش آخر این قسمت از گوگل آنالیتیک مربوط به Exit-Page می باشد. منظور از Exit-Page صفحاتی از سایت می باشد که بازدیدکننده ها پس از بازدید آنها از سایت شما خارج شده اند. که در این گزارش آمار دقیقی از آنها را می توانید مشاهده نمایید.

Site Speed 

در این بخش اطلاعاتی از میزان سرعت سایت  به همراه صفحاتی که ممکن است باعث کند شدن سرعت آن شود و پیشنهاداتی در مورد چگونگی سرعت بخشیدن به وب سایت در اختیار شما قرارمی دهد.

Site Search 

در این بخش گزارشی از کلمات کلیدی را که بازدید کنندگان  با آن کلمات و عبارت وارد سایت شما شده اند را نشان می دهد اما برای اینکه بتوانید آن گزارش ها را مشاهده کنید ، باید سایت جستجو را تنظیم کنید.

Event 

گزارش رویدادها به شما امکان می دهد اقدامات خاص بازدید کنندگان وب سایت خود را ، مانند بارگیری کتاب الکترونیکی  ، یا کلیک روی پیوند خاص و… را ردیابی کنید. برای استفاده از گزارش های ناشر ، باید یک حساب AdSense داشته باشید و آن را به حساب Google Analytics خود پیوند دهید. اگر این کار را انجام دهید ، می توانید داده های ناشر AdSense خود را در گزارش های ناشر مشاهده کنید.

  • Conversions در گوگل آنالیتیکس

 

گزارشات Conversions عملکردهایی را که بازدید کنندگان وب سایت خود قبل از تبدیل آنها انجام داده اند به شما نشان می دهد. این گزارشات ، تمام مسیرشان را برای تبدیل و همچنین چه تعداد تبدیل در وب سایت شما نشان می دهد.

شما سه گزارش مختلف در برگه Conversions دارید: اهداف(Goals) ، تجارت الکترونیک ((Ecommerce و Multi-Channel Funnels

گزارش های اهداف (Goals )که در بالا به طور مفصل در مورد آن صحبت کردیم  به شما امکان می دهد تا تبدیل های خود را ایجاد کرده و آنرا ردیابی کنید ، یعنی اهدافی را ایجاد کنید که به تبدیل منجر می شوند.

گزارش های تجارت الکترونیک به شما یک بینش کامل  در مورد فعالیت مشتریان خود (اگر البته یک فروشگاه تجارت الکترونیکی در وب سایت خود دارید).می دهد.

گزارش های Multi-Channel Funnels به شما نشان می دهد کانال های بازاریابی شما چگونه کار می کنند تا منجر به تبدیل شوند.

 

Admin در گوگلآنالیتیکس

این یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین ابزار در گوگل آنالاتیکس است برخی از کاربرد های این ابزار به صورت زیر است :

  • سنجش عملکرد کمپین های ایجاد شده
  • پیوند بین دادهای گوگل آنلاتیکس با گوگل ادوردز و سرچ کنسول
  • مدیریت چندین حساب ایجاد شده در گوگل آنالاتیکس
  • تنظیم ایمیل های برنامه ریزی شده

 

 

 

نحوه ایجاد کمپین ها در گوگل آنالیتیکس

بهتر از قبل از ایجاد کمپین ها به هدف اصلی از راه اندازی سایت و تبلیغات موردنظر سایت خود بیندیشید.یک مسئله مهم در بخش کمپین کوگل آنالاتیک بحث آنالیز و ردیابی کمپین ها یا Track کردن آن ها است.برای اینکه گوگل بتواند کمپین شما را به راحتی ردیابی کند نیاز است شما آدرس سایت (URL)را UTM دار کنید که در ادامه به طور کامل در خصوص مفهوم UTM و نحوه ساخت آن توضیح خواهیم داد.

اگر اولین بار است که قصد ساخت کمپین موردنظر دارید یا به فکر ساخت یک کمپین جدید هستید نیاز است برای هر کمپین یک آدرس UTM در نظر بگیرید تا گوگل آنالاتیک  به راحتی بتواند کمپین شما را ردیابی کند.

 

 UTM به چه معناست؟

UTM مخفف کلمه Urchin Tracking Module به معنای نشان گذاری کردن یک لینک برای بررسی تعداد کلیک‌ها و مشاهدات آن لینک است.

برای دریافت کد UTM نیاز است که چندین مرحله را طی کنید این مراحل به شرح زیر می باشند:

مرحله اول : در صفحه جست جوی گوگل عبارت URL Builder را جستجو کنید.سپس برروی لینک  URL builder-Analytics help  که معمولا جز سه لینک اول است کلیک می کنید.

مرحله دوم: در صفحه باز شده دو بخش وجود دارد که در بخش اول باید آدرس سایت خود و در بخش دوم پارامترهایی مانند campaign source ،  campaign medium و… را وارد کنید.

UTM گوگل آنالیتیکس

UTM گوگل آنالیتیکس

Campaign medium: کانال و رسانه هایی مانند اینستاگرام ، تلگرام ، ایمیل و.. است که شما قصد تبلیغ را از طریق آن دارید را نشان می دهد.

 

Campaign source: نشان دهنده نام دقیق منبع تبلیغاتی شما است به طور مثال اگر منبع تبلیغاتی شما تلگرام یا اینستاگرام باشد در این بخش باید نام دقیق کانال موردنظر خود در تلگرام را بنویسید.

Campaign name: در این بخش یک نام برای کمپین خود انتخاب کنید. این نام یک نام قراردادی است. هدف از این نام این است که بعدا در گوگل آنالیتیکس بتوانید آن را شناسایی کنید و بدانید که کدام بخش از گزارش مربوط به کدام کمپین شما است.

بعد از تکمیل این مراحل در آخر برروی گزینه Submit کلیک کنید.

با اتمام این مراحل شما در بخش Generate URL میتوانید لینک UTM کمپین خود را مشاهده کنید حال این لینک را کپی و در صفحه ثبت نام کمپین خود در بخش وارد کردن لینک ، جایگزاری کنید.

 

بعد از تشکیل کمپین های موردنظر خود شما می توانید به راحتی از وضعیت ترافیک ، میزان تعداد بازدید و… از کمپین های تشکیل شده خود در بخش Acquisition>Campaigns>All Campaigns مطلع شوید.

امیدورام از این سلسله مقالات که در رابطه با نحوه ی استفاده از گوگل پلی می باشد نهایت بهره را برده باشید.

 

 

 

 

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *