آشنایی با گوگل آنالیتیکس و کاربرد آن و نحوه ی ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس

 گوگل آنالیتیکس                                                                                                    Google Analytics

در این بخش از مجموع درس های آموزشی خود در اپ ساز آکادمی می خواهیم شما را با گوگل آنالیتیکس که شاید آن را با نام گوگل آنالیز نیز بشناسید آشنا کنیم.

بخش اول

آشنایی با گوگل آنالیتیکس و کاربردهای آن

گوگل آنالیتیکس یک ابزاری کاملا رایگان برای آنالیز وب است که توسط Google ارائه شده است و به شما کمک می کند تا ترافیک وب سایت خود را اندازه بگیرید و اطلاعات حیاتی را در مورد بازدید کنندگان وب سایت خود بدست آورید. تحلیلی که نگاهی عمیق به عملکرد وب سایت شما دارد. این ابزار قابلیت  ادغام شدن با همه محصولات بازاریابی Google (از جمله گوگل ادوردز ،گوگل سرچ کنسول  و DataStudio) را دارد و این تنها یکی از فواید این ابزار پر کاربرد است.

اگر به دنبال ابزاری مناسب برای تحلیل سایت خود به جهت عملکرد کاربران ، میزان بازدید سایت و… در کمترین زمان هستید گوگل آنالیتیکس یک ابزار مفید است با این حال  برای استخراج و گزارشگیری دقیق و درست از این ابزار باید با دقت و کامل با بخش های مختلف آن آشنا شوید.

کاربردهای گوگل آنالیتیکس

  • مقایسه کامل بین کاربران جدید و کاربرانی که قبلا وارد سایت شما شده اند.
  • اطلاعاتی از تعداد بازدید کنندگان سایت شما در هرلحظه و صفحه بازدید شده در آن لحظه را به شما می دهد.
  • افراد از چه سیستم عاملی و مرورگری وارد سایت شما شده اند.
  • پربازدید ترین صفحات سایت را مشخص می کند.
  • و….

اینها تنها جزیی از اطلاعاتی است که گوگل آنالیز در اختیار شما قرار می دهد جهت آشنایی با تمام بخش های گوگل آنالیز و کاربردهای آن ادامه مطالب را از دست ندهید.

بخش دوم

نحوه ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس

۱-یک حساب گوگل بسازید اگر حساب جی میل دارید برروی سیستم خود فعال کنید.

۲-گوگل آنالیتیکس یکی از ابزار هایی است که گوگل آن را فیلتر کرده و برای استفاده از آن باید از ف.ی.ل.ت.ر ش. ک.ن استفاده کنید.

۳-واژه گوگل آنالیتیکس را در گوگل جست جو کنید و برروی لینک Google-Analytics کلیک کنید با کلیک برروی آن با صفحه زیر روبرو خواهید شد در این صفحه برروی گزینه Signup کلیک کنید و در پنجره کشویی باز شده گزینه Google Analytics را انتخاب کنید.

گوگل آنالاتیکس در گوگل

گوگل آنالاتیکس را در گوگل

۴- در این بخش با سه مرحله  رو برو می شوید که در واقع سه فرم تکمیل اطلاعات برای ساخت حساب کاربری در گوگل آنالاتیکس است.در تصویر زیر برروی گزینه Signup کلیک کنید تا وارد اولین مرحله تکمیل اطلاعات شوید.

ساخت حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس

ساخت حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس

۵-در این صفحه اطلاعات مربوط به نام اکانت ، نام و آدرس سایت و… را پرکنید.

حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس

حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس

۶- پس از وارد کردن اطلاعات لازم ، باید تنظیمات اشتراک داده خود را مانند تصویر زیر پیکربندی کنید و در آخر برروی گزینه Get Tracking ID کلیک کنید.

Get Tracking ID

Get Tracking ID

۷-پس از قبول شرایط و ضوابط گوگل آنالاتیکس توسط شما و تایید ایجاد اکانت سایت شما در گوگل آنلاتیکس در صفحه زیر یک کد برای شما ارسال می شود که باید این کد را کپی و در قسمت header  سایت خود و در بین تگ head کپی کنید.

این کد از دو طریق هاست وافزونه ووردپرس قابل کپی کردن در بین تگ head است.

  • روش کپی کردن کد دریافتی از گوگل آنالیتیکس در سایت توسط هاست

در این روش ابتدا وارد هاست دامنه خود شوید و سپس بر روی فایل header.php کلیک راست کنید و گزینه ویرایش را بزنید.

روش کپی کردن کد دریافتی از گوگل آنالیتیکس

روش کپی کردن کد دریافتی از گوگل آنالیتیکس

و وارد صفحه زیر شوید وکد موردنظر را در بین تگ head کپی کنید.

  • روش کپی کردن کد دریافتی از گوگل آنالیتیکس در سایت ووردپرس

برای این کار به ترتیب زیر عمل کنید که وارد بخش ویرایشگر پوسته در ووردپرس شوید.در قسمت پرونده های پوسته header.php را پیدا کنید و کد را در بین تگ head کپی کنید.

گوگل آنالاتیکس در سایت توسط هاست

گوگل آنالاتیکس در سایت توسط هاست

روش ثبت سایت در گوگل آنالاتیکس توسط افزونه وورد پرس

اگر سیستم مدیریت محتوا شما وورد پرس باشد برای ثبت سایت خود در گوگل آنالیتیکس می توانید از افزونه ای به نام  Google-Analytics-Dashboard-for-wordpress که به اختصار  GADWPگویند استفاده کنید.برای اینکار در بخش افزونه در ووردپرس افزودن را انتخاب کنید و سپس افزونه مورد نظر را جست جو و برروی آن کلیک کنید تا نصب شود.

گوگل آنالیتیکس توسط افزونه وورد پرس

گوگل آنالیتیکس توسط افزونه وورد پرس

پس از فعال شدن افزونه به بخش تنظیمات عمومی در قسمت تحلیل گر گوگل پیشخوان ووردپرس  بروید وبر روی دکمه اعتبارسنجی افزونه کلیک کنید.

بخش تنظیمات عمومی

بخش تنظیمات عمومی

در صفحه جدید باز شده برروی دریافت کد دسترسی کلیک کنید.بعد از کلیک برروی این دکمه وارد صفحه ای می شوید که باید اکانت گوگل آنالیتیکس خود را انتخاب کنید و سپس برروی گزینه ALLOW کلیک کنید.

دریافت کد دسترسی

دریافت کد دسترسی

 

اکانت گوگل آنالاتیکس خود را انتخاب کنید

اکانت گوگل آنالاتیکس خود را انتخاب کنید

برروی گزینه ALLOW کلیک کنید.

برروی گزینه ALLOW کلیک کنید.

با کلیک برروی دکمه ALLOW وارد صفحه جدیدی که حاوی کداعتبار سنجی است می شوید کد را کپی کنید و مجدد به بخش تنظیمات تحلیل گر وورد پرس خود بروید و کد را در کادر روبروی کد دسترسی جایگزاری و ذخیره کنید.

کد را در کادر روبروی کد دسترسی جایگزاری و ذخیره کنید.

کد را در کادر روبروی کد دسترسی جایگزاری و ذخیره کنید.

بعد از طی این مراحل ارتباط بین اکانت گوگل آنالیتیکس و ووردپرس شما برقرار می شود و شما می توانید بخشی از گزارشات آنالیز سایت خودمانند Sessions,PageViews و… را در وورد پرس مشاهده کنید.دقت کنید که در بخش انتخاب نما دامنه ای که قصد آنالیز آن را دارید انتخاب کنید.

در بخش انتخاب نما دامنه ای که قصد آنالیز آن را دارید انتخاب کنید.

در بخش انتخاب نما دامنه ای که قصد آنالیز آن را دارید انتخاب کنید.

جهت اطمینان از اینکه سایت شما به درستی در گوگل آنالاتیک ثبت شده یا نه؟ با یک مرور گر دیگر وارد سایت خود شوید و یک دور تقریبا ۳۰ ثانیه در سایت خود بزنید و سپس وارد اکانت گوگل آنالیتیکس خود شوید اگر در تصویر زیر در بخش statusجمله زیر را ندید و یک جمله که نمایانگر نظارت سایت شما بود دیدید یعنی سایت شما بخوبی در گوگل آنالیتیکس ثبت شده و گوگل قادر به آنالیز سایت شما است.

بخش status

بخش status

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *