حق کپی رایت اپلیکیشن و چگونگی ثبت آن در اپ استورها

حق کپی رایت اپلیکیشن موبایل و چگونگی ثبت آن در اپ استورها

حق کپی رایت اپلیکیشن موبایل و چگونگی ثبت آن در اپ استورها

در این مقاله، حق کپی رایت اپلیکیشن موبایل و چگونگی ثبت آن در اپ استورها آشنا می شویم. همچنین به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

  • حق کپی رایت چیست؟
  • پتنت چیست؟
  • قوانین کپی رایت در ایران چیست؟
  • قوانین حق کپی رایت اپلیکیشن موبایل در ایران چیست؟ چه ارتباطی با قوانین اپ استورها دارد؟ چه مشکلاتی در ایران برای ثبت حق کپی رایت وجود دارد؟
  • من به عنوان صاحب یک کسب و کار، چگونه باید حق کپی رایت را رعایت کنم؟

حتما شما هم صاحب کسب و کاری هستید.;که علاوه بر تشکیلات آنلاینی که راه اندازی کردید. حال تصمیم دارید اپلیکیشنی برای بیزنس خود سفارش داده یا طراحی کنید.
ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که باید از کجا شروع کنم؟ برای ساخت اپلیکیشن چه قوانینی را باید رعایت کنم؟ حق کپی رایت اپلیکیشن موبایل من کجا ثبت می شود؟ آیا دیگران حق کپی برداری از اپلیکیشن من را دارند؟

حق کپی رایت (حق کپی رایت اپلیکیشن موبایل) چیست؟

کپی رایت یک نوع حفاظت قانونی از آثار چاپ شده و چاپ نشده ادبی، علمی و هنری است. این آثار در حالی که دارای ماهیتی قابل درک باشند، یعنی دیده، شنیده یا لمس شوند، شامل حق کپی رایت هستند. اگر این اثر یک مقاله، نمایشنامه، ترانه، کد HTML یا گرافیک کامپیوتری باشد. که قابل ثبت بر کاغذ، نوار کاست، CD یا هارد درایو کامپیوتر باشد شامل قانون کپی رایت است. قانون کپی رایت به خالق اثر اجازه می دهد تا از حقوق انحصاری تکثیر، اقتباس در شیوه بیان نو (مانند به فیلم تبدیل کردن یک رمان)، پخش و نمایش عمومی اثر استفاده کند. انحصاری به این معنا است که تنها خالق اثر، نه کسی که به نحوی به اثر دسترسی دارد، می تواند از این حقوق استفاده کند.

قانون کپی رایت از چه زمانی آغاز می شود؟;حق کپی رایت اپلیکیشن موبایل چه شرایطی دارد؟

قانون کپی رایت از زمانی که اثری در شکلی ملموس;به وجود بیاید، شامل آن اثر می شود. برای مثال،;یک ترانه سرای ساکن آمریکا، اشعار خود را نوشته است. نام خود را امضا کرده و با گذاشتن نشانه Copyright ©در کنار آن تاکید می کند که نویسنده اشعار است. سپس نوشته هایش را در پاکتی می گذارد. به آدرس خودش پست می کند. این پاکت را دربسته نگه می دارد. در واقع شاهد او تاریخ مهر پست بر پاکت است. حالا او با در دست داشتن این نامه، اثر خود را در دفتر کپی رایت آمریکا به ثبت می رساند. تا از هرگونه سوء استفاده حمایت شود. حتی اگر شخصی قبل از ثبت رسمی اثر از آن استفاده کند،;او با در دست داشتن پاکت می تواند مالکیت خود را به اثبات برساند.

این مثال درباره آثار دیجیتالی مانند حق کپی رایت اپلیکیشن موبایل هم صدق می کند. هنگام حفظ یک اثر در کامپیوتر، تاریخ و ساعت آن هم حفظ می شود.;شما با در دست داشتن فایل اصلی می توانید ثابت کنید که زودتر از شخصی که به نحوی (برای مثال از اپلیکیشن یا نرم افزار موبایل) به اثر شما دست یافته، آنرا به وجود آورده بودید.

پتنت چیست؟

سند ثبت اختراع، امتیاز یا اندیشه‌گواه (به انگلیسی: Patent) حق انحصاری است که در قبال اختراع یا ایده ی ثبت شده;به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‌شود. انحصار مجموعه‌ای از حقوق منحصر به فردی است که از طرف دولت‌ها برای مدتی معین در عوض تنظیم و افشاء عمومی جزئیات معین از یک، روش، جریان عمل یا ترکیب خاصی از ماهیت (مفهوم) (که به عنوان اختراع شناخته می‌شود) در اختیار شخص خاصی قرار می‌گیرد.

پتنت یک حق اختصاصی است که به یک اختراع داده می شود. این اختراع عبارت‌ست از یک محصول یا فرایند که راه جدیدی را برای انجام کاری فراهم می‌کند. یا یک راه حل فنی جدید را برای مشکلی ارائه می‌دهد. یک پتنت، محافظت برای اختراع مالک پتنت را فراهم می‌کند. حفاظت برای مدت زمان محدودی است. که عموماً ۲۰ سال می‌باشد اما بر اساس قوانین کشورها متفاوت است.

محافظت پتنت بدین معناست که اختراع نمی‌تواند بدون رضایت مالک پتنت، به صورت تجارتی ساخته شود. یا مورد استفاده، توزیع یا فروخته شود. این حقوق پتنت معمولاً در دادگاهی اجرا می‌شوند. که در بسیاری از دستگاه‌ها، قدرت متوقف کردن تجاوز به حقوق پتنت را دارا می‌باشند.

قوانین کپی رایت در ایران چیست؟

قانون وضعیت حفظ حقوق مادی و معنوی پدید‌آورندگان آثار هنری اعم از هنرمندان، مولفان، مصنفان مربوط به سال ۱۳۴۸ است که بر اساس این قانون اثرهایی که توسط پدید‌آورندگان تهیه می شود. همچنین آنچه این پدید‌آورنده از راه دانش‌ و ابتکار پدید می آورد از آن اوست.

رعایت نکردن قانون کپی رایت اپلیکیشن موبایل در ایران، سبب کمبود تولید محتوا در فضای سایبر شده است. همین موضوع به تدریج خسارت های گوناگونی برای حوزه علم، ادب و فرهنگ کشور ما به همراه می آورد. تولید محتوا از لحاظ مختلفی دارای اهمیت است. از آن جمله می توان به گسترش زبان فارسی و ارتقای آن در سطح بین الملل اشاره کرد. هم اکنون بسیاری از کشورها برای به دست آوردن اعتبار بیشتر، مردم خود را تشویق می کنند تا به تولید اطلاعات دراینترنت بپردازند.

تعمیم قوانین کپی رایت

تعمیم قوانین کپی رایت به جامعه مجازی;نیازمند نوعی بومی سازی است. زیست محیط وب شرایط خاصی دارد که بدون توجه به آن ها نمی توان مانع از کپی غیرمجاز محتوا در این فضا شد. اما اینترنت یک فضای عمومی است که برداشت مطالب در آن آزاد است. و تقریبا نمی توان از آن جلوگیری کرد. آن چه در اینترنت وجود دارد در صورتی قابل کپی کردن است که یا دولتی باشد. یا این که تاریخ کپی رایت آن گذشته باشد و یا صاحب وب سایت حقوق خود را لغو یا واگذار کرده باشد. در غیر این صورت مطالبی که توسط دیگران دراین فضا تهیه شده است با کسب اجازه قابل استفاده و کپی خواهد بود.

در همین حال صاحبان فایل های Midi، تصاویر گرافیکی، متون، HTML و تمام مواردی که استفاده از آن ها در این محیط مجاز اعلام شده است.;و به کاربر اجازه نمی دهد مواد مورد نظر را به نام خود ثبت کند. این مجوز به معنای احراز مالکیت نیست. اگر چه کاربر می تواند;از تصاویر گرافیکی که در سایت ها رایگان عرضه می شود، استفاده کند اما «صاحب» آن به شمار نخواهد آمد. و آن را نمی تواند متعلق به اموال خود بداند. هم چنین تغییر کلی در نوشته، متن، تصاویر و… شخص دیگر و تبدیل آن به یک نسخه جدید در صورتی که با اجازه صاحب اثر، در متن، تصویر و موارد مشابه آن تغییر کلی ایجاد شود. این تغییرات موافق با شرایط صاحب اثر باشد، فرد صاحب اثر جدید است. در غیر این صورت به سرقت فرهنگی محکوم می شود.

قوانین حق کپی رایت اپلیکیشن موبایل در ایران چیست؟ چه ارتباطی با قوانین اپ استورها دارد؟ چه مشکلاتی در ایران برای ثبت حق کپی رایت وجود دارد؟

رعایت قوانین کپی رایت به نفع صنعت نرم افزار و حتی کاربران کامپیوتر در کشور است.

۱- قیمت : دلیل اصلی مخالفت برای رعایت قانون کپی رایت;برای محصولات نرم افزاری خارجی، قیمت های بالای نرم افزار به توجه به متوسط درآمد در ایران است. اما اول آنکه متاسفانه دوستان مخالف فقط قیمت محصولات نرم افزاری را در سایتهای شرکت تولید کننده یا در بازار آمریکا و اروپا می دانند. در حالیکه ما بایستی قیمتها را بازار دیگر کشور های جهان سوم بررسی کنیم. مثلا قیمت سیستم عامل ویندوز را در کشورهای آسیای جنوب شرقی یا حتی همین کشورهای همسایه ببینیم. بنابراین طبیعی است که در صورتی که ایران با رعایت قوانین کپی رایت بتواند بازار مناسبی را ایجاد کند. شرکتهای تولید کننده نرم افزار نیز با رغبت و با توجه به درآمدهای ایرانیان محصولات خود را قیمت گذاری و وارد بازار ایران خواهند کرد.

۲- ما کشورهای جهان سوم با درآمد پایین می باشیم. هزینه نرم افزارهای درجه یک و با کیفیت برای ما بالاست.;متاسفانه ما تمایل به استفاده از بهترین نسخه های نرم افزارهای معروف را داریم.

۳-در صورت رعایت قانون کپی رایت بازار و کاربران ایرانی به سمت محصولات اوپن سورس یا رایگان پیش خواهد رفت.

۴-رعایت قانون کپی رایت می تواند کاربران را با بهای واقعی تر نرم افزار آشنا کند. بنابراین آنها نسبت به محصولات ایرانی نیز رغبت بیشتری نشان داده اند. و هزینه بیشتری پرداخت خواهند کرد. در حال حاضر کاربران ایرانی که عادت به کپی محصولات نرم فزاری های خارجی با هزینه بسیار انداک دارند. دیگر هرگز تمایلی به پرداخت هزینه واقعی نرم افزاری ایرانی ندارند. پس شرکتهای ایرانی مجبورند محصولات خود را با هزینه و سود بسیار کمتری به فروش برسانند.

۵-شاید عده ای معتقد باشند که خرید و پرداخت هزینه واقعی نرم افزارها باعث افزایش قیمت خدمات یا محصولات نرم افزاری تولید ایران شود.

اما پاسخ من این است که مگر ما بابت خرید تجهیزات کارخانه ها ،کاغذ ، انرژی و…هزینه واقعی پرداخت نمی کنیم.پس چه دلیلی دارد که محصولات نرم افزاری با قیمت غیر واقعی تولید یا خریداری شود؟

۶-با رعایت قوانین کپی رایت شرکتهای ایرانی موقعیت مناسبی پیدا خواهند کرد که از کلیشه های بازار نرم افزار ایران که تنها به نرم افزارهای مالی یا صرفا فارسی محدود شده است خارج شوند. و به رقابت با محصولات شرکتهای نرم افزاری خارجی بپردازند.

بطور مثال در زمینه نشر، گرافیک، نرم افزارها و محیطهای توسعه، اپلیکیشن های موبایل و دهها مورد دیگر جا برای تولیدات محصولات نرم افزاری ایرانی وجود دارد. که البته تا وقتی که نمونه های درجه یک و خارجی آن به رایگان قابل استفاده در ایران است. کسی نه در مورد تولید اینگونه محصولات سرمایه گذاری میکند و نه کسی آنرا خواهد خرید.

من به عنوان صاحب یک کسب و کار، چگونه باید حق کپی رایت را رعایت کنم؟

پس از آن که از حقوق کپی رایت اپلیکیشن موبایل را دانستیم، حال با چشمی باز و آگاهانه می توانیم ایده خود را برای تولید یک اپلیکیشن موبایل پیاده سازی کنیم.

پس از اینکه با تیم اپ ساز برای ساخت اپلیکیشن موبایل مشورت کردید. راهنمایی های لازم را دریافت کردید، می توانید ایده خود را با ما در میان بگذارید.

چون این اپلیکیشن مختص کسب و کار شماست، تمامی حقوق شما محفوظ می ماند.

ما نیز طبق اصول و قوانین کپی رایت در ایران، ایده شما را طراحی می کنیم. پس از آن، می توانید طبق مسیر ثبت;نرم افزار های موبایل، به ثبت نرم افزار موبایل خود بپردازید. تمامی حقوق آن چه مادی و چه معنوی را با نام خود به ثبت برسانید.

تعداد بیشماری هستند که بدون اجازه گرفتن از صاحب اثر، اپلیکیشن را کپی برداری می کنند. و با نام خود استفاده می کنند؛ اما چه گوگل و چه اپ استورها، ابتدا از صحت حق کپی رایت آن مطلع می شوند. سپس آن را در فروشگاه های خود به نمایش می گذارند. اگر کسی به دروغین این مسیر را طی کند و اپلیکیشن را در این اپ استورها قرار دهد. صاحب اصلی اثر می تواند طی شکایتی، این مساله را پیگیری کند. اپ استورها نیز بلافاصله اپلیکیشن را حذف می کنند. و از ادامه فعالیت آن اپلیکیشن دزدی شده جلوگیری به عمل می آورد.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *