طراحی اپلیکیشن سفارشی ؛ ۴ فاکتور استراتژیک که باید در نظر گرفت

طراحی اپلیکیشن سفارشی

طراحی اپلیکیشن سفارشی

۴ فاکتور استراتژیک که در طراحی اپلیکیشن سفارشی باید در نظر گرفت

اپلیکیشن های سفارشی که به نرم افزارهای سفارشی هم معروف هستند برای شرکت ها می تواند یک منبع با ارزش باشد. هم می توانند اپلیکیشن موبایل و هم می توانند نرم افزار کامپیوتری باشند. نرم افزارها و اپلیکیشن هایی وجود دارند که هم اکنون استفاده می کنید و برای شرکت شما کمک می کنند. اما برخی اپلیکیشن های سفارشی هستند که کارهای خاصی انجام می دهند و کارایی های منحصر به فردی دارند. برای مثال می توانند به عنوان ابزار بازاریابی مورد استفاده قرار گیرند.

طراحی اپلیکیشن سفارشی

طراحی اپلیکیشن سفارشی

در کل ما می خواهیم چند فاکتور مهم را درباره طراحی اپلیکیشن سفارشی با شما در میان بگذاریم. صرف نظر از این که شما یک اپلیکیشن سفارشی را طراحی کرده اید یا در حال طراحی اپلیکیشن سفارشی هستید؛ ۴ فاکتور زیر را در نظر بگیرید. نیازهای تکنولوژیکی، فرایند توسعه / نگهداری، ROI (بازده سرمایه گذاری) و عامل تاثیر (ملاحظات مدیریت تغییر سازمان) را در نظر بگیرید تا اپلیکیشن شما بیشترین بازده را داشته باشد.

۱- نیازهای تکنولوژیکی: اهداف اپلیکیشن را بشناسید؛ اهداف کسب و کار و نیازهای آن را شناخته و یک فرایند انجام کار (برنامه) را معیین کنید.

شما خواه اپلیکیشنی را طراحی کرده باشید یا می خواهید برخی تغییرات روی اپلیکیشن انجام دهید باید اهداف اپلیکیشن را مشخص کنید. ما به شدت توصیه می کنیم به ۴ سوال زیر پاسخ دهید:

  • کسب و کار برای مشخص کردن اهداف جزئی اپلیکیشن چه مقدار دقیق است؟ توسعه دهنده اپلیکیشن هر چقدر با اهداف جزئی و نیازهای اپلیکیشن آگاه باشد به آن اندازه راه حل های خوبی را پیدا می کند. زیرا اطلاعات بیشتر یعنی درک وسیع تر از نیازهای موجود است. از این رو راه حل هایی که ارایه می شود به نحو احسن نیاز های شما را برآورده می کند.

  • کسب و کار قصد دارد چه مزایایی داشته باشد؟ هدف نهایی اپلیکیشن چیست؟ تصاویر شفاف از انتظارات، کمک می کند راه حل های خوبی را برای شرکت پیدا کنید.

  • کسب وکار چه نیازهای دارد؟ شما و اپلیکیشن ساز باید نیاز های اساسی کسب و کار را بشناسید. این شناخت کمک می کند برای مدت زمان پروژه، بودجه و طرح نهایی برنامه ریزی کنید.
  • فرایند اجرای پروژه چگونه می شود؟ به توسعه دهنده اپلیکیشن اجازه دهید تا برنامه های خود را به موقع و پشت سر هم اجرا کند و بتواند به صورت بهینه با کارکنان شما مشارکت کند.

۲- توسعه اپلیکیشن و فرایند تعمیر و نگه داری از آن – اپلیکیشن سازی را پیدا کنید که با یک روش منسجم و برنامه ریزی شده عمل کند. ۴ سوال زیر را از آن ها بپرسید:

  • برنامه پروژه چیه؟
  • آیا هر دو منطق کسب و کار و منطق برنامه نویسی در توسعه اپلیکیشن مورد استفاده قرار می گیرد؟
  • برای نگه داری و پشتیبانی از اپلیکیشن چه مستنداتی ارایه می شود؟
  • آیا یک قائده مستند و روشمندی جهت تغییر در فرایند طراحی اپلیکیشن وجود دارد؟

نرخ بازگشت سرمایه

عموما در هر پروژه ای برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه موارد زیر را از خود بپرسید:

  • چه مزایای محسوس و نامحسوسی وجود دارد که می توان از طراحی اپلیکیشن بدست آورد؟ در هزینه ها چه مقدار صرفه جویی می شود؟ چه تعداد از کسب و کار ها برای شما سودآوری می کنند؟
  • چه مقدار بودجه برای پروژه در نظر گرفته اید؟ اطمینان حاصل کنید که تمام هزینه های طراحی و توسعه چه سازمانی و چه فنی را شامل شود.
  • جدول زمانی برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه چگونه است؟  آیا سنجش کوتاه مدت یا بلندمدت وجود دارد؟ چون بیشتر مواقع مزایا بلافاصله مشخص نیست ولی مزیا و سود در بلندمدت قابل توجه است.
  • آیا مهلتی برای اتمام این پروژه مشخص شده است؟ اگر مشکلی هست که باید در تاریخ مشخصی حل شود یا بخواهید یک تغییری در یک زمان مشخص اعمال کنید، برنامه توسعه، هزینه ها و نرخ بازگشت سرمایه را مشخص می کند.

تاثیر بر کارکنان

هر تغییر تکنولوژیکی به گونه ای بر کارکنان تاثیر می گذارد و از آن ها تاثیر می پذیرد. برخی از افراد این موارد را جزئی از «مدیریت تغییرات سازمانی» در نظر می گیرند. مهم نیست که این موضوع را چه بنامیم ولی شما موارد زیر را در نظر بگیرید.

طراحی اپلیکیشن سفارشی

طراحی اپلیکیشن سفارشی

  • خواه چگونگی استفاده کارکنان از اپلیکیشن باشد یا آشنا کردن آن ها با برنامه، مطمئن شوید که میزان تاثیرگذاری اپلیکیشن بر کارکنان را سنجیده باشید. با اپلیکیشن ساز خود هماهنگ شوید و یک برنامه تعاملی خوبی را تدوین کنید.
  • کارکنانی که نیاز دارند آموزش ببیند را مشخص کنید و برای آشنایی آن ها از حالت کلی پروژه برنامه ای تهیه کنید. مطمئن شوید که برنامه آموزشی در زمان راه اندازی اپلیکیشن کمک کننده باشد. به عبارتی دیگر اگر یک برنامه آموزشی به منظور کار با اپلیکیشن تدوین شده است باید در زمان مشخصی ارایه شود. اگر زودتر ارایه شود ممکن است کارکنان آموزش ها را فراموش کنند و برنامه آموزشی بازدهی نخواهد داشت.
  • تمام گروه ها و اشخاصی که با اپلیکیشن درگیر می شوند را مشخص کنید.

به طور کلی؛ اطمینان حاصل کنید که یک روش صحیح برای توسعه نرم افزار مشخص کنید. نبودن یک روش مدون در حین طراحی و توسعه اپلیکیشن مشکل به وجود می آورد. از این رو هزینه های شما به شدت افزایش می یابد.

اَپ ساز در همه فرایند طراحی اپلیکیشن سفارشی و نگه داری آن همراه شما خواهد بود. ما با تمام مشتریان خود صحبت می کنیم و آن ها را جهت طراحی اپلیکیشن سفارشی راهنمایی می کنیم تا راه حل های بسیار عالی پیدا کنند.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *