مفهوم طراحی احساس گرا در اپلیکیشن چیست؟

طراحی احساس گرا در اپلیکیشن

طراحی احساس گرا در اپلیکیشن @appsaz_ir

در این مقاله قصد داریم شما را با اپلیکیشن های آنی که نوع جدیدی در دنیای اپلیکیشن ها هستند آشنا کنیم و در مورد مزایا و معایب این نوع از برنامه ها صحبت می کنیم. اپلیکیشن های آنی یا Instant Apps  سال گذشته در کنفرانس گوگل معرفی شدند.

همان طور که از اسمش مشخص است این نوعِ جدید از اپلیکیشن ها بدون نیاز به نصب، فوری اجرا می شوند به نحوی که اپلیکیشن تنها از طریق یک آدرس URL یا تنها با کلیک بر روی یک لینک موجود در بنر تبلیغاتی بلافاصله و بدون نیاز به نصب اجرا می شود.

اپلیکیشنهای آنی طوری طراحی شده اند که نیاز کاربر در لحظه را برآورده سازند. جالب ترین نکته در مورد این نوع از اپلیکیشن ها این است که شما بدون نیاز به متقاعد کردن کاربر برای نصب نسخه کامل برنامه با تمام مجوزها و قابلیت ها، امکان اجرای عملکرد اصلی برنامه را در لحظه به کاربر می دهید و کاربر دیگر نگرانی برای پر بودن حافظه گوشی نخواهد داشت؛ چرا که اگر حافظه گوشی کاربر کاملاً هم پر باشد باز هم می تواند از اپلیکیشن آنی استفاده نماید.

اپلیکیشن های آنی چطور قابل دسترس و استفاده هستند؟

به طور معمول این نوع از اپلیکیشن ها در مارکت های مختلف مثل اپ استور، کافه بازار و … قابل دسترس هستند. همچنین وب اپلیکیشن های پیش رونده نیز نوعی اپلیکیشن آنی یا فوری به حساب می آیند. قبلا در این مقاله راجع به وب اپلیکیشن های پیش رونده یا PWA صحبت کرده ایم.

مثالی از اپلیکیشن آنی یا Instant App

مثالی که از اپلیکیشنهای آنی می توانیم برای شما بزنیم اپلیکیشن “دیوار” هست.

 

طراحی احساس گرا در اپلیکیشن چه ظاهری و چه  فنی تاثیر زیادی بر نحوه استفاده کاربران از اپلیکیشن می گذارد. در این مقاله به شما توضیح می دهیم که طراحی احساس گرا چه هست و چطور می شود در طراحی اپلیکیشن آن را در نظر گرفت تا تجربه کاربری بهتری را در اپلیکیشن ایجاد کنیم.

 طراحی احساس گرا(Emotional Design) چیست؟

طراحی احساس گرا مفهومی است که توسط نورمن در کتاب “Emotional Design” معرفی شده است. طراحی احساس گرا به زبان ساده یعنی برنامه موبایل یا محصول را به شیوه ای طراحی کنید که کاربران از کار کردن و استفاده از آن لذت ببرند. طراحی ظاهری محصول به اندازه طراحی فنی حائز اهمیت است. واقعیت این است که کاربران به زیبایی محصول اهمیت زیادی می دهند و وقتی یک محصول ظاهر زیبایی دارد به راحتی می توانند از نظر احساسی با محصول ارتباط برقرار کنند. طراحی احساس گرا برای توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل، طراحان صنعتی و طراحان محصول کاربرد دارد.

طراحی احساس گرا منجر به بهبود تجربه کاربری(UX) محصول می شود. امروزه اصول طراحی احساس گرا در بسیاری از اپلیکیشن های که روزانه استفاده می کنید اعمال شده است , این مفهوم چیزی فراتر از طراحی تجربه کاربری(UX) است.

اپلیکیشن های مورد علاقه شما چه هستند؟ چرا؟فکر می کنید دلیل محبوبیت آنها چی هست؟

به اپلیکیشن تان شخصیت دهید!

هر محصولی یک شخصیت دارد. اجازه دهید یک مثال بزنیم.

فرض کنید شما در یک خیابان هستید و دو کافی شاپ در کنار هم با کیفیت و رنج قیمت مشابه قرار دارند و شما قبلا تجربه استفاده از هیچ کدام را نداشته اید. کدام یک را انتخاب می کنید؟

  • چیزی که باعث می شود شما یکی از این دو کافی شاپ را انتخاب کنید طراحی احساس گراست. ما بر اساس احساسات و حالاتمان تصمیم به انتخاب می گیریم.

    این موضوع در مورد اپلیکیشن موبایل نیز به همین صورت است. شما باید روی شخصیت اپلیکیشنی که می سازید کار کنید و آن را بهبود ببخشید. کاربر هنگام استفاده از اپلیکیشن شما باید احساس کند با یک شخصیت در ارتباط هست؛ این موضوع باعث می شود محصول شما واقعی و دوستانه به نظر برسد.

     

    چطور طراحی احساس گرا را در اپلیکیشن اعمال کنیم؟

    • محصول
    • برندسازی
    • قابلیت استفاده
    • تجربه

    قدم اول ساخت یک اپلیکیشن کاربردی با یک سری ویژگی ها و قابلیت هاست. قدم بعدی برند سازی است. از خود بپرسید اگر اپلیکیشن شما یک شخصیت واقعی است چه ویژگی ها و خصیصه هایی دارد؟

    و آن ویژگی ها را هویت منحصر به فرد اپلیکیشن خود در نظر بگیرید. این ویژگی ها را در لوگو، ترکیب رنگ، تولید محتوا در نظر بگیرید. اگر شما یک برنامه نویس هستید می توانید از یک طراح هم برای این کار کمک بگیرید.

    قدم بعدی تست قابلیت استفاده است. اطمینان حاصل کنید که کاربران با استفاده از اپلیکیشن شما تجربه مثبتی دریافت می کنند و در هنگام استفاده از امکانات با خطایی مواجه نمی شوند. این موضوع را قبل از هر بهبود و توسعه ای باید مورد بررسی قرار دهید.

    آخرین قدم تجربه است. در این مرحله شما باید بر شناخت نیازهای کاربران تمرکز کنید. تمرکز شما باید بر روی ایجاد تجربه مثبت برای کاربران باشد نه امکانات و ویژگی ها.

    نکات زیر را جهت طراحی احساس گرای اپلیکیشن در نظر داشته باشید:

    • سعی کنید قابلیت های سرگرم کننده و جذاب مثل آیکن های متحرک به اپلیکیشن اضافه کنید و آنها را شگفت زده کنید. 
    • در طراحی احساس گرا توجه به نیاز های کاربران بسیار حائز اهمیت است؛ سعی کنید ویژگی های غیر ضروری را از اپلیکیشن حذف نمایید.
    • پیام های خطا را با زبان طنز بنویسید. استفاده از زبان طنز باعث می شود احساسات منفی در کاربر ایجاد نشود. تا آنجایی که می توانید از زبان طنز در اپلیکیشن استفاده کنید و لبخند بر لب کاربران بیاورید. به طور مثال لوگوی MailChimp یک لوگوی خنده دار و طنز است  که باعث می شود هر زمان آن را ببینید خنده تان بگیرد و این موضوع باعث می شود این برند همیشه در ذهن شما مثبت بماند.

     

اپلیکیشن های مشهور چطور از طراحی احساس گرا استفاده کرده اند؟

اینستاگرام: طراحی احساس گرای اینستاگرام در محتوا است. در اینستاگرام کاربران عکس می گیرند و برای سایر کاربران به اشتراک می گذارند. اینستاگرام در واقع یک جامعه ای را تشکیل داده و یک تجربه کاملا انسانی دارد. اینستاگرام فقط یک پلتفرم را در اختیار کاربران گذاشته است و جنبه های احساسی مربوط به خود افراد این جامعه  است.
فورسکوئر: فورسکوئر برای طراحی احساس گرا از گیمیفیکیشن استفاده کرده است. کاربر با Checking In کردن هر مکان امتیاز می گیرد. این اپلیکیشن کاربران را به چکینگ کردن مکان هایی که می روند عادت می دهد و این باعث می شود هر زمان کاربر به مکان های جدید رفت از این اپلیکیشن استفاده نماید.

سخن آخر:

این خیلی مهم است که اپلیکیشن را با طراحی، امکانات و برند سازی توسعه دهید. همچنین یکی از موارد مهم شناخت بیشتر رفتار کاربران است. طراحی احساس گرا فقط یک مفهوم جالب نیست، استفاده از این مفهوم به افزایش قابل توجه کیفیت محصول شما کمک می کند و در نهایت منجر به رضایت و خوشحالی کاربران شما خواهد شد.
اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:
 
 

1 دیدگاه

  1. ahvazdev says:

    خسته نباشید مرسی به خاطر این مطلب مفید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *