طراحی Ui و Ux | معرفی بهترین ابزارها برای طراحی Ui و Ux

طراحی Ui و Ux | معرفی بهترین ابزارها برای طراحی Ui و Ux @appsaz_ir

طراحی Ui و Ux | معرفی بهترین ابزارها برای طراحی Ui و Ux

طراحی Ui و Ux | معرفی بهترین ابزارها برای طراحی Ui و Ux

  1. برای بررسی ابزارهای طراحی Ui و Ux (رابط کاربری و تجربه کاربری) ، لازم است ابتدا با این مفاهیم به خوبی آشنا شویم، بنابراین شرح مختصری از این تعاریف را باهم می خوانیم:
    1. رابط کاربری یا Ui (User Interface) :
      تمام اشیا و المان هایی که در دنیای نرم افزار می بینیم و یا به عبارتی نمای ظاهری یک نرم افزار را رابط کاربری یا Ui آن نرم افزار می گویند. این المان ها شامل: تصاویر، منوها ، کادرها و جداول، متون، فایل های ویدئویی و متحرک ، تقسیم بندی های ظاهری و … می شوند که رنگ ، شکل و محل قرار گرفتن آن ها در Ui مطرح می شود.
    2. تجربه کاربری یا (User Experience) Ux :
      تجربه کاربری یا Ux  از ابعاد بسیار زیادی قابل بررسیست، از این رو تعریف واحدی نمی توان برای آن ارائه کرد. اما به طور کلی، تجربه کاربری یا Ux، تجربه ی هر کاربر از کار با یک محصول (نرم افزار) را در بر می گیرد که این تجربه شامل ابعاد مختلف بسیاری از جمله: طراحی واکنشگرا (تعاملی)، نوع/کیفیت تعامل کاربر با محصول (نرم افزار)، معماری داده ها، طراحی بصری، دسترسی به ابزار و المان ها، چگونگی استفاده از جزئیات/کل محصول و …. می شود.

     

اهمیت طراحی Ui و Ux

اهمیت طراحی Ui و Ux

اهمیت طراحی Ui و Ux

حالا که با مفاهیم Ui و Ux (رابط کاربری و تجربه کاربری) آشنا شدیم لازم است تا اهمیت این دو فاکتور  را مورد بررسی قرار دهیم. طراحی Ui و Ux از این جهت مورد اهمیت قرار می گیرند که عدم کیفیت و یا پایین بودن کیفیت آن ها می تواند منجر به شکست یک محصول از لحاظ بازاریابی و فروش و در نهایت، شکست اقتصادی صاحبان آن محصول شود!

هرکدام از ما با خرید یک تلفن همراه، بعد از ظاهر بدنه دستگاه، در درجه اول به رنگ بندی منوها، کیفیت تصاویر، شکل آیکن ها و… که همان رابط کاربری را تشکیل می دهند و بعد از آن به نحوه اعلان (notification) ها، نحوه پخش فایل های ویدئویی، دسترسی به ابزار و اپلیکیشن ها، استفاده از ابزارها (مانند استفاده از دوربین یا ضبط کننده صدا)، دسته بندی فایل ها، رفتار ابزارها در حین کار با آن ها و… که از جمله ابعاد مختلف ux هستند، توجه می کنیم و در صورتیکه هرکدام از این پارامترها دارای کیفیت پایینی باشند و یا به مزاج ما خوش نیایند، اگر این ایرادات را به دیگران گوشزد نکنیم دست کم در اولین فرصت اقدام به خرید یک تلفن همراه جدید با ویژگی هایی بهتر می کنیم و این همان بازخورد طراحی نامناسب و اشتباه Ui و Ux، از طرف مشتریان است!

از طرف دیگر آمارهای بدست آمده از مارکت های موبایل هم این موضوع را اثبات می کنند. به طوریکه اپلیکیشن های دارای Ui و Ux (رابط کاربری و تجربه کاربری) با کیفیت و استاندارد، تعداد دانلود، نصب و فروش بالاتری داشته و در نتیجه موفق تر بوده اند.

طراحی Ui و Ux چطور، توسط چه کسی و چه ابزاری انجام می شود؟

طراحی Ui و Ux چطور، توسط چه کسی و چه ابزاری انجام می شود؟<span style=

طراحی Ui و Ux (طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری) توسط طراحان گرافیک دیجیتال و معمولا با استفاده از نرم افزارهای طراحی عمومی و رایجی همچون فتوشاپ و کورل صورت می گیرد. اما با پیشرفت تکنولوژی، فراگیر شدن دیوایس های دیجیتال و دنیای مجازی در زندگی روزمره، این دو فاکتور مهم اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده اند.

از این رو توجه هرچه بیشتر به کیفیت طراحی Ui و Ux درجایگاهی قرار گرفته است که احساس نیاز به ابزارهای تخصصی این رشته را در میان طراحان به شدت افزایش داده است.

خبر خوب اینکه مدتیست شرکت های متخصص تولید ابزارهای طراحی دیجیتال با ارائه ابزارهای تخصصی طراحی Ui و Ux (طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری) این مشکل را برطرف کرده اند. اپ ساز در ادامه، مهمترین این ابزارها را معرفی می کند، پس با ما باشید.  )

معرفی بهترین ابزارهای تخصصی طراحی Ui و Ux :

  • Sketch
    https://www.sketchapp.com/
  • اسکچ یک ابزار یا پلتفرم طراحی وکتور بیس (مبتنی بر بردار) است که به طور تخصصی روی طراحی Ui و Ux کار می کند، از این رو ویژگی ها و ابزارهای تخصصی مختلفی را برای داشتن نتیجه هرچه بهتر این کار فراهم کرده است که از جمله آن ها می توان به قابلیت بسیار بالای زوم، خروجی های مختلف برداری (مثل png,pdf,jpg و…) که میتوانند به صورت ۲x هم باشند و اشکال برداری مناسب رزولوشن های مختلف و … اشاره کرد.
    طراحان Ui و Ux، برای تکمیل طرح های خود معمولا از سه پلتفرم Omnigraffle ، Photoshop و Illustrator استفاده می کنند. از Omnigraffle به منظور طراحی وایر فریمینگ، فتوشاپ برای طراحی های بصری و از ایلستریتور برای طراحی لوگو و آیکن ها استفاده می کنند که اسکچ تمامی این ابزارها را به طور یکجا جمع نموده، تمام کاربردهای این سه پلتفرم را در قالب یک پلتفرم پوشش داده و برای استفاده راحت و سریع طراحان در دسترس آن ها قرار داده است.
    این پلتفرم با انعطاف و سرعت بالایی که دارد، کار طراحان را برای طراحی عناصر و المان های بصری (Ui و Ux) بسیار آسان کرده است و از جمله این المان ها می توان به دکمه ها، صفحات، هدرها و وایرفریم ها اشاره کرد.
    اما بزرگترین ایرادی که با این پلتفرم قدرتمند وارد می شود، گله مندی کاربران ویندوز و دیگر سیستم عامل ها از اسکچ است، چرا که این نرم افزار تنها برای دستگاه های اپل و سیستم عامل مک OS X 10.11 و بالاتر قابل استفاده می باشد!
  • Marvel

    marvel-@appsaz_ir
    marvel

    • (مارول) به شما کمک میکند تا طرح های اولیه ایی که روی کاغذ کشیده اید را به طرح های کامل، کاربردی و جذابی تبدیل کنید که باعث تحقق کامل و واقعی ایده شما بشود. از دیگر قابلیت های مارول، امکان اجرای آزمایشی طرح ها و بهرمندی از نظرات دیگران برای بهبود آن هاست.
      مارول با فایل ها psd سازگار بوده و این قابلیت را فراهم می کند تا طراح، طرح های psd خودش را به طور لایه باز و بدون تبدیل فرمت، در این پلتفرم آپلود و استفاده کند.

    از دیگر مزایای استفاده از marvel، سرعت بالا در تست طرح ها و رسیدن به نسخه نهایی آن هاست، چرا که در زمان تست طرح ها، تغییرات ایجاد شده به طور مداوم در بک گراند آپدیت می شوند تا نیازی به بروز رسانی دستی این تغییرات و صرف زمان برای این کار نباشد!
    یکی دیگر از مزایای استفاده از مارول، امکان استفاد از ترانزیشن در انیمیشن ها و تغییر دکمه ها یا صفحات است.

    به این ترتیب طراحان، دیگر برای طراحی های انیمیشنی و ترانزیشن ها، نیازی به ابزارهای تخصصی انیمیشن سازی ندارند.

    امکان دیگری که مارول برای طراحان و کاربران خودش فراهم کرده است، امکان انتقال فایل های Sketch به مارول و استفاده از آن ها در محیط مارول است.

  • POP

    pop-marvel

    • این روزها خیلی از طراحان ترجیح می دهند بجای استفاده از کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ ها، از تلفن همراه و یا تبلت برای انجام طراحی های خود استفاده کنند.
      خبر خوب اینجاست که مارول  برای این دسته از طراحان هم چاره ایی اندیشیده و اپلیکیشن pop را برای کاربران اندرویدی طراحی و به مارکت های موبایل عرضه کرده است.
      pop در استفاده سریع و آسان از Marvel پیشی گرفته و بهترین اپلیکیشن موبایل برای طراحی Ui و Ux به حساب می اید.

    Pop به شما این امکان را می دهد تا فایل های Psd  (لایه باز) را در Adobe Creative Cloud آپلود و در پلتفرم Pop از آن ها استفاده کنید. همچنین می توانید طرح های اولیه ایی که روی کاغذ کشیده اید را به محیط Pop انتقال داده (در صورت نیاز آن ها را به هم متصل کنید) و با استفاده از آن ها ایده نهایی خودتان را اجرا کنید.
    نکته قابل توجهی که در پاپ وجود دارد، اتصال این اپلیکیشن به اپلیکیشن Drop Box برای اشتراک گذاری طرح ها و استفاده از نظرات دیگر متخصصان و یا کاربران علاقمند به Ui و Ux است.

    ناگفته نماند که در طراحی Ui و Ux با تبلت یا تلفن همراه، هیچ جای نگرانی ایی بابت سازگاری طرح و نمونه نهایی شما با دیوایس های دیگر (از لحاظ بصری) وجود ندارد.

  • UXPin

    uxpin

    • چهارمین ابزار قدرتمند برای طراحی Ui و Ux (جدول، قالب  و نمونه سازی ) ، که در این بخش قصد معرفی آن را داریم، uxpin است.
      نقاط قوت این اپلیکیشن (پلتفرم) شامل موارد زیر می شود:
      رابط کاربری ساده ، امکان درگ اند دراپ (کشیدن و رها کردن) فایل تصویر طرح های دستی (طرح های کاغذی) و فایل های Psd بدون ایجاد کوچکترین تغییر در لایه ها، قابلیت آزمایش طرح برای نظر سنجی در تصمیم گیری طراحی ها و کمک گرفتن از کاربران دیگر و ….

    این موارد به شما کمک می کنند تا یک طرح ساده را به یک نمونه و وایر فریمینگ کامل، جذاب و بی نقص تبدیل کنید.
    همینطور وجود ابزار، المان و الگوهای مختلف به طراحان کمک می کند تا از طرح های دستی اولیه و چرک نویس هایخودشان یک طرح زیبا، ممتاز و باکیفیت خلق کنند.

    یکی از ویژگی های مهم Uxpin، وجود یک کتابخانه جامع و ابزارهای بوت استرپ برای طراحی Ui است که در اختیار طراحان این پلتفرم قرار می گیرد.

    کتابخانه uxpin برای پلتفرم های Android ،IOS و Windows قابل دسترسی و قابل استفاده است.

    امکان استفاده از خطوط راهنمای هوشمند در uxpin، اندازه گیری و جایگذاری دقیق المان ها را برای طراحان فراهم می کند.
    از طرف دیگر ویژگی مهمی که طراحی را تا حد زیادی برای کاربران uxpin آسان و سریع کرده است، ویرایش سریع، پیش نمایش طرح و امکان اشتراک گذاری آن هاست.

    uxpin به طراحان اجازه می دهد تا هر تصویری را به راحتی ویرایش و از آن در طراحی های خود استفاده کنند، این ویرایش شامل موارد بسیاری همچون تغییر کنتراست، میزان روشنایی، شفافیت، شارپنس و …می شود.

    در نهایت، کاربران uxpin می توانند از طرح هایشان در فرمت های Pdf ،Png و Html خروجی بگیرند.

  • Proto.io

    proto.io

    • مهمترین قابلیت هایی که Proto.io به کاربرانش ارائه می دهد، عبارتند از: طراحی وایر فریمینگ، طرح ها و نمونه های بصری برای اپلیکیشن های موبایل و آزمایش این طرح ها روی دیوایس های مختلف.
      این پلتفرم علاوه بر موارد بالا ، اتصال Drop Box، دسترسی به کتابخانه های Ui، امکان کار در حالت آفلاین و موارد دیگری از این دست را برای کاربران خود فراهم کرده است.
      کاربران Proto.io می توانند از ترانزیشن های سریع صفحات، تغییر جهت ها، حرکات لمسی،  تست طرح ها بر روی هرکدام از دیوایس های اندرویدی، آیپد و یا آیفون جهت رسیدن به هدف نهایی خود استفاده کنند.

    پلتفرم Proto.io، اوایل فقط برای طراحی رابط کاربری و تجربه کاری اپلیکیشن های موبایل طراحی و استفاده می شد اما کم کم با افزایش استفاده از دیگر دستگاه های دیجیتال و افزایش اهمیت Ui و Ux در آن ها، کار خود را به طراحی Ui و Ux دستگاه های دیجیتال هوشمندی مثل تلویزیون های هوشمند، یخچال، ساعت، اتوموبیل، دستگاه های بازی و سیستم عامل Android Wear گسترش داد.

    امکان اشتراک گذاری طرح ها با دیگر کابران و ثبت سریع تغییرات مواردیست که Proto.io را به یک ابزار کاربردی برای طراحان Ui و Ux تبدیل کرده است.

  • Zeplin

    zeplin

    • زپلین یک افزونه وب و اپلیکیشن تحت وب است که هدف آن کمک به طراحان Ui و Ux در اجرای ایده ها و طرح های آن هاست.

    این اپلیکیشن را می توان ابزاری واسط بین طراحان و توسعه دهندگان اپلیکیشن ها دانست که علاوه بر کاهش زمان اجرای طرح ها و کمتر شدن تعداد بررسی آن ها توسط دولوپرها، اجرای کامل طرح را هم تضمین می کند و این در حالیست که این عملکرد ساده ، از لحاظ فنی و تخصصی در اجرا با پیچیدگی زیادی همراه است.
    لیست کردن مشخصات طرح، کاری سخت و زمانبر است، کاری که زپلین تنها با یک کلیک انجام می دهد! تنها کافیست طرح ها را آپلود کنید و منتظر بمانید تا زپلین به طور کاملا اتوماتیک، یک فهرست از مشخصات طرح برای شما آماده کند!

    زپلین تمام لایه های فایل های آپلود شده را حفظ کرده و از پردازش ابری برای اشتراک فایل ها با دیگران استفاده می کند که به روند کار سرعت بالایی می بخشد.

    با اینکه زپلین فقط با اسکچ سازگاری دارد اما روی سه پلتفرم ویندوز، مک و وب قابل استفاده می باشد. نکته دیگر اینکه در زپلین خروجی طرح ها در تمام سایزهای متناسب و مورد نیاز با پلتفرمی که از آن استفاده می کنید، تولید خواهد شد.

  • Axure

    axure

    • برای پیاده سازی تعاملی طرح ها، نمونه ها و وایر فریم هایتان می توانید از Axure استفاده کنید. Axure هم مانند دیگر ابزارهای معرفی شده، آپلود طرح ها و فایل های دستی را برای کاربران خودش فراهم نموده و به آن ها امکان استفاده از ابزارهای پیشرفته ایی را می دهد که در نسخه Pro این نرم افزار قابل دسترسی هستند. اما در نسخه استاندارد هم ابزارهای زیادی در دسترس طراحان قرار می گیرند، ابزارهایی که نسخه Pro هم شامل آن ها می شود.
      و اما نقطه قوت و بارزترین ویژگی Axure، سرعت این ابزار برای طراحی طرح های Ui مخصوص اپلیکیشن های موبایل و وبسایت های ریسپانسیو است.

      یکی دیگر از خصوصیات جالب توجه Axure، وجود Widget libraries است که به شما امکان استفاده از المان ها، طرح ها و الگوهای آماده در طراحی ها را می دهد.

    ایجاد عملکرد های تعاملی، اضافه کردن فایل های تصویری، استفاده از رنگ، گرادینت و قابلیت ترنپرنسی (شفافیت) برای تمام اشیای موجود در طرح و استفاده از فونت های منحصر بفرد وبسایت ها، از دیگر قابلیت های مورد استفاده در Axure است.

    JustInMind

  • justinmind

    ·         هدف و ویژگی بارز JustInMind، همواره سرعت ، سرعت و سرعت بوده است!

    JustInMind یک اپلیکیشن سریع برای طراحی (Ui و Ux) اپلیکیشن های موبایل و وبسایت هاست. این اپلیکیشن که در سال ۲۰۰۸ ایجاد شد، به کاربران خود اجازه می دهد تا این اپلیکیشن را دانلود، نصب وبه طور آفلاین  از آن استفاده کنند.
    این ابزار داینامیک طراحی Ui و Ux، از یک کتابخانه بزرگ widget library بهره مند است که توسط آن، فایل های ویدئویی و تصویری، فایل های Html ، داده ها و محتواهای آنلاین و آفلاین را در اختیار کاربران خودش قرار می دهد.

    یکی از جالب توجه ترین ویژگی های JustInMind، امکان دانلود و نصب افزونه های بوت استرپ از ماژول های آماده ایست که در اختیار کاربران JustInMind  قرار می گیرد.

    JustInMind  هم مانند اغلب ابزارهای طراحی Ui، به کاربران خودش اجازه می دهد تا طرح هایشان را با دیگر اعضا به اشتراک گذاشتهو از نظرات آن ها برای بهبود طرح ها و رسیدن به یک نتیجه ایده آل نظرسنجی کنند.

    خیلی خب، حالا وقت آن رسیده است که طرح های Ui و Ux خودتان را به صورت حرفه ایی پیاده سازی کنید و در فهرست بهترین طراح های Ui و Ux قرار بگیرید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاه‌ها بسته شده اند.