گیمیفیکیشن و اپلیکیشن های موبایل

گیمیفیکیشن - اپلیکیشن های موبایل

گیمیفیکیشن - اپلیکیشن های موبایل

قبلا در این مقاله در مورد علت حذف اپلیکیشن های موبایل توسط کاربران صحبت کردیم. توجه داشته باشید که ساخت و انتشار اپلیکیشن اولین قدم می باشد و نکته بسیار مهم تر، حفظ کاربران و ایجاد انگیزه و ترغیب آنها به استفاده روزانه از اپلیکیشن شما می باشد ولی این کار چگونه باید انجام شود؟!  

راه حلی که در این مقاله به شما معرفی می کنیم گیمیفیکیشن است.

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن یا بازی سازی افزودن ویژگی هایی به اپلیکیشن موبایل جهت افزایش جذابیت است.

همه بازی را دوست دارند، بازی سازی باعث می شود  ذوق و شوق زیادی جهت استفاده از اپلیکیشن برای کاربران ایجاد کنید. این کار باعث می شود آنها روزانه از اپلیکیشن شما استفاده کنند و استفاده از اپلیکیشن شما را به دوستان خود نیز پیشنهاد کنند. ما در این مقاله چند راه ساده را برای بازی سازی یا بازی آفرینی اپلیکیشن به شما معرفی می کنیم .

۱- به کاربران جایزه دهید.

این یکی از ساده ترین روش ها می باشد. برای انجام فعالیت های خاصی در اپلیکیشن به کاربران خود جایزه دهید. این باعث انگیزه دهی به افراد برای استفاده از اپلیکیشن شما می شود و دریافت جایزه باعث می شود احساس رضایت و خشنودی در افراد ایجاد شود و انگیزه پیدا می کنند که برای دریافت پاداش بیشتر تلاش بیشتری کنند. این پاداش ها می توانند هر چیزی که به اپلیکیشن شما مربوط می شوند باشند .

به طور مثال اپلیکیشن Uber (اپلیکیشن درخواست تاکسی) برای کاربرانی که بیش از  یک بار از اپلیکیشن استفاده کنند در استفاده های بعدی تخفیف در نظر گرفته است و به کاربران بر اساس دفعات استفاده امتیاز می دهد. این روشی است که آنها برای ترغیب و رضایت مشتریان خود در نظر گرفته اند. این باعث می شود کاربران برای استفاده از تخفیف و کسب امتیاز هر بار با ذوق بیشتری از اپلیکیشن استفاده کنند و بخاطر از دست ندادن امتیازهایی که تا الان در اپلیکیشن موبایل به دست آورده اند  هیچ گاه  اپلیکیشن را حذف نمی کنند .

۲- ایجاد رقابت در بین مشتریان

Leaderboard

این مورد هم در ادامه مورد قبل هست. صفحه ای برای مدیریت امتیازهای کاربران در اپلیکیشن در نظر بگیرید. این کار باعث می شود کاربران تلاش کنند در امتیاز به دست آمده از دوستان خود پیشی بگیرند و با هم رقابت کنند.

برای ایجاد رقابت در مشتریان می توانید از روش های متفاوتی استفاده کنید. به طور مثال مسابقه ای تعیین کنید برای انتشار تصاویر در شبکه های اجتماعی با نام برند شما(هشتگ برند شما) و تعیین کنید که به تصویر برگزیده جوایزی اهدا خواهد شد .

۳- داستان سازی کنید.

سعی کنید اپلیکیشن، روایت گر داستان خاصی باشد. برای این کار از ترمینولوژی(واژه سازی) استفاده کنید و شخصیت های جذاب بسازید.

گیمیفیکیشن و اپلیکیشن های موبایل

مثلا به جای کلمات رایجی که در اکثر اپ ها استفاده می شود شما سعی کنید واژه جدیدی خلق کنید و برای اپلیکیشن خود فرهنگ ویژه ایجاد کنید.

به طور مثال کلمه “لایک” که این روزها یک کلمه رایجی هست توسط شبکه های اجتماعی خلق شده و امروزه تبدیل به یک فرهنگ شده!

مثلا توئیتر به جای کلمه share از کلمه retweet استفاده می کند و این واژه در بین کاربران توئیتر رایج است.

در اپلیکیشن از کاراکترهای خاص استفاده کنید و به آنها شخصیت های مختلفی دهید و آنها را برای کارهای مختلف در اپلیکیشن موبایل تعریف کنید. این موضوع مقداری به خلاقیت شما بستگی دارد.

۴- از دکمه های  CTA)Call To Action) درست استفاده کنید.

دکمه هایی که در اپلییکشن قرار دارند و از کاربر درخواست انجام کاری می کنند به دکمه های CTA یا Call To Action معروف هستند.

دکمه های خرید، ثبت نام، اشتراک در خبرنامه و ….. همگی از این دست هستند.

برای ایجاد گیمیفیکیشن در اپلیکیشن موبایل سعی کنید به این دکمه جذابیت بیشتری دهید. در انتخاب نام دکمه دقت و توجه زیادی به خرج دهید. به طور مثال سعی کنید به جای دکمه “ساخت پروفایل خود” از دکمه “ساخت پروفایل من” استفاده کنید. این نام حس بهتری در کاربران ایجاد می کند.

نکته بعدی اینکه سعی کنید در مکان های صحیحی از این دکمه ها استفاده کنید. اگر در بخش خاصی در مورد فروشگاه صحبت کرده اید حتما دکمه خرید را در آن صفحه لحاظ کنید و دکمه ها را در جاهایی قرار دهید که به چشم کاربران بیایند.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *