پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن

پوش نوتیفیکیشن

دلایل متعددی برای ارسال پوش نوتیفیکیشن در اپلیکیشن وجود دارد که تاثیر زیادی هم در جذب کاربران دارد.
با اینکه استفاده از پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) برای جذب مخاطب ضروری است، ولی نکته مهم تر این هست که چطور از این امکان استفاده کنیم که برای کاربران اپلیکیشن مزاحمتی ایجاد نکند و کاربران را حفظ کنیم.

در این مقاله مزیت های استفاده از پوش نوتیفیکیشن را معرفی می کنیم و همچنین بهترین روش استفاده از این امکان در اپلیکیشن را بررسی می کنیم.

پوش نوتیفیکیشن کاربران را از اخبار جدید مرتبط با اپ مثل آپدیت های جدید آگاه می سازد.حتی وقتی که اپلیکیشن روی گوشی کاربران باز نباشد،    پیام به صورت نوتیفیکیشن روی گوشی کاربران ظاهر می شود.مثل زمانیکه پیام جدیدی از طریق نرم افزارهای پیام رسان برای شما می آید یا ویژگی های جدید یک بازی که برای شما ارسال می شود.

پوش نوتیفیکیشن به شکل بنر، هشدار، نشان و صوت میتواند باشد.در قسمت تنظیمات گوشی کاربران می توانند نحوه دریافت نوتیفیکیشن را مدیریت نمایند. بنر برای چند ثانیه روی صفحه نمایش ظاهر می شود و بعد هم ناپدید می شود. هشدار(alerts) روی صفحه ظاهر می شوند و نیاز به این دارد که کاربر قبول یا ردش کند.

و نشان ها هم دایره قرمز کوچک شماره دار هستند که گوشه بالا سمت راست آیکن اپلیکیشن ظاهر می شوند.در واقع نمایش تعداد نوتیفیکیشن هایی که در انتظار خوانده شدن هستند. صوت هم شامل صداهای اختصاصی یا صداهای ارائه شده سیستم های موبایل هست که سبک نوتیفیکیشن را مشخص می کند.

پوش نوتیفیکیشن

مزایای استفاده از پوش نوتیفیکیشن:

۱-جذب کاربران
بسیاری از اپلیکیشن ها ،کاربران زیادی دارند که تعداد زیادی از آنها غیرفعال هستند. یعنی اپلیکیشن را دانلود و نصب کرده اند ولی دیگر از آن استفاده نمی کنند.
کاربران اغلب فراموش می کنند.  در واقع اپلیکیشن شما در بین تعداد زیادی از اپلیکیشن هایی که کاربر روی گوشی دارد گم می شود.
پوش نوتیفیکیشن به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که کاربران را تشویق به استفاده کند، ارائه اطلاعات به روز به کاربران،اطلاع رسانی ها و ارتباط تعاملی با کاربران،منجر به شناخت بیشتر محصول شما و افزایش تعامل و مشارکت کاربران با اپلیکیشن شما می شود.افزایش بازدید از مهمترین مزایای استفاده از پوش نوتیفیکیشن است.

۲-شناخت رفتار مشتریان
یکی از مزیت های پوش نوتیفیکیشن این است که اطلاعات ارزشمندی را از رفتار مشتریان به شما می دهد. از طریق زمان هایی که پیام شما را دریافت می کنند،پلت فرم هایی که استفاده می کنند، مکانی که هستند می توان متوجه شد که چه مخاطبانی ،کِی،کجا ،چطور و چرا از اپ شما استفاده می کنند.

۳-راحتی استفاده
نوتیفیکیشن ها ساده هستند،ظاهر کاربر پسند دارند ، پیچیدگی خاصی ندارند و سریع هم به انها پاسخ داده می شود و برای سازندگان هم به طور مثال از ارسال sms ارزان تر هستند و امکان ارتباط تعاملی با کاربر ایجاد می کند و همچنین کاربران میتوانند به راحتی نحوه دریافت نوتیفیکیشن را از طریق تنظیمات مدیریت کنند.

بهترین روش های استفاده از پوش نوتیفیکیشن:

۱-خواسته کاربران را بشناسید
نکته کلیدی این است که بدانید کاربران شما چه کسانی هستند و تمایل به دیدن چه پیام هایی دارند و اصلا چرا اپلیکیشن شما را نصب کرده اند.
اگر شرکت شما سرویس اطلاع رسانی و خبری ایجاد کرده است و نوتیفیکیشن های خبری ارسال کند این کاملا درست است.واقعیت این است که کاربران شما تمایل به دریافت Notification حراجی سه بار در روز را ندارند .

۲-زمان مناسب را بسنجید
یکی از موضوعاتی که حتما باید در نظر بگیرید زمان ارسال Notification به کاربران است.مثلا اگر نیمه شب نوتیفیکیشن ارسال کنید احتمالا توجهی به آن نمی شود و برای کاربران مزاحمت ایجاد می کند و این احتمال هست که اپلیکیشنتان را از گوشی پاک کنند.
همچنین باید در نظر بگیرید که در چه ساعاتی از روز نوتیفیکیشن شما بهتر دیده می شود و کاربران عکس العمل بهتری نشان می دهند.تحقیق کوچکی انجام دهید تا مطمعن شوید چه ساعتی برای ارسال نوتیفیکیشن، فیدبک های بهتری دریافت می کنید.

۳-ارسال بر اساس منطقه جغرافیایی
تشخیص جغرافیایی به شما این امکان را می دهد تا ببینید کاربرانتان بیشترین زمانشان را در کجا صرف می کنند. شما میتوانید جزئیات موقعیتشان را در زمان های مختلفی مشاهده کنید. به طور مثال رستوران دارها می توانند از این امکان استفاده کنند و زمانی که کاربران در آن منطقه حضور داشته باشند از طریق Notification آنها را از منوی جدید یا تخفیف ها باخبر کنند. ولی باید توجه داشته باشید که ارسال نوتیفیکیشن به دفعات زیاد احتمال پاک شدن اپلیکیشن شما را افزایش می دهد!!

۴-مخاطبان را بشناسید و با آنها مستقیم حرف بزنید!
وقتی شما با شخصی از طریق گوشی موبایل اش ارتباط برقرار می کنید این یک چیز کاملا شخصی است.اپلیکیشن یک واسطه مستقیم بین شما و آن شخص است.
مشتریان دوست دارند به آنها اهمیت دهید و احساس کنند که حرفشان شنیده می شود و ارسال یک نوتیفیکیشن که نشان دهد مستقیما با آنها صحبت می کنید خیلی بهتر از ارسال یک Notification به صورت عمومی است.

به طور مثال تصویر زیر را مشاهده کنید:

در نوتیفیکیشن اول امازون پیامی ارسال کرده که حاوی تخفیف ۵۰ درصدی تجهیزات کودک است و در Notification بعدی مخاطب همه افراد هستند که در پیام همه را به مشاهده از محصولات روز دعوت کرده است.

تفاوت را ببینید.کدام یک بهتر است؟

در مورد اول،نوتیفیکیشن ارسالی آمازون شخصی سازی شده و مستقیما با مشتری بر اساس سابقه خریدشان ارتباط برقرار کرده است و مخاطبش را شناخته است. طبقه بندی کردن مخاطبان موضوع مهمی است.وقتی شخصی از محصولات بسکتبال شما بیشتر خریداری می کند به احتمال زیاد به کفش های گلف علاقه مند نیست! بنابراین برای ارسال Notification ابتدا نیاز هست مخاطبانتان را بشناسید و محتویات شخصی سازی شده را ارسال کنید.

۵-تجزیه و تحلیل اطلاعات و توجه به آمار بازدید
اگر شما یک پیام را چندین بار ارسال کردید و هربار نتیجه خاصی نگرفتید این یک نشانه خوبی است که متوجه شوید در پیام باید تغییراتی ایجاد کنید.
پیام ها را در سبک های مختلف و زمان های مختلفی ارسال کنید و ببینید کدام حالت مخاطب بیشتری جذب می کند و سعی کنید مخاطبان خود را بشناسید.

یک نکته بسیار مهم که حتما باید به آن توجه داشته باشید این است که نوتیفیکیشن باید چیزی باشد که مشتری دوست دارد بشنود و نه چیزی که شما قصد دارید بیان کنید.< /strong>

منبع:buildfire

نویسنده:مهرناز بهرام‌زاده

تیم اپ‌ساز

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *