وبلاگ

اخبار ، اطلاعات و دانستنی های اپ ساز

۱۰ نکته مهم قبل از ساخت اپلیکیشن

۰
(۰)

صنعت اپلیکیشن‌های موبایل روزبه‌روز در حال رونق بیشتر است و تخمین‌زده می‌شود که در سال ۲۰۲۳ تعداد دانلود‌ آن‌ها به بیش از ۱۵۶ میلیارد بار برسد. این یعنی فرصتی ویژه برای کسب‌وکارها. اما نکته مهمی وجود دارد: بیش از ۸۰ درصد برنامه‌ها، فقط یک بار استفاده و پس از آن به‌طور کامل رها می‌شوند. پس احتمال شکست در این بازار نیز زیاد است و نشان می‌دهد که قبل از انجام طراحی و ساخت اپ‌های موبایل، باید چند عامل کلیدی را در نظر گرفت. با اپ‌ساز همراه باشید تا ۱۰ نکته مهمی که باید پیش از طراحی اپلیکیشن در نظر گرفت را بدانید و بتوانید بدون هدر رفتن زمان و بودجه، یک اپلیکیشن عالی برای خودتان بسازید.

طراحی اپلیکیشن

۱- هدفتان را از ساخت اپلیکیشن مشخص کنید.

قبل از انجام هر کاری، این سوالات را بپرسید: دلیل شما برای تولید اپلیکیشن چیست؟ چه نوع مشکلی را می‌خواهید با آن حل کنید؟ مزایا اپلیکیشن شما چیست و چه ارزش‌هایی را به کاربران ارائه می‌دهد؟ آیا اصلا کسب‌وکار شما به آن نیاز دارد؟ آیا اپلیکیشن موبایل، حاشیه سود شما را افزایش می‌دهد و یا کمک می‌کند به اهداف تجاری خود برسید؟ چه تفاوتی بین اپلیکیشن و وب‌سایت خواهد بود؟

پاسخ به این سوالات کمک می‌کند تا شما دید بهتری نسبت به اپلیکیشن خود داشته‌باشید و با نگاهی روشن‌تر آن را توسعه دهید.

۲- تحقیقات بازار جامعی انجام دهید.

پس از پاسخ به پرسش‌های قبل، باید تحقیق کاملی روی بازار انجام دهید. این تحقیقات باعث می‌شود تا اطلاعات و آمار مفیدی از بازار و رقبا به دست آورید و بتوانید استراتژی‌های مورد استفاده رقبا و اشتباهاتشان را درک کنید و با درس گرفتن از آن‌ها، اپلیکیشن بهتری بسازید. هم‌چنین می‌توانید فرصت‌های جدیدی را کشف کنید و برنامه خود را با توجه به آن‌ها ایجاد کنید. بهتر است نظرات کاربران اپلیکیشن رقبا نیز بررسی شود؛ چرا که از این طریق می‌توانید نقاط قوت و ضعف آن را متوجه شوید.

طراحی اپلیکیشن

۳- مخاطبان هدف خود را بشناسید.

کاربران هدف خود را به‌طور کامل شناسایی کنید؛ برای این کار می‌توانید مواردی مانند سن، جنسیت، علاقه‌مندی‌ها و رفتارهای آن‌ها را در نظر بگیرید. هم‌چنین سعی کنید به‌طور مداوم نیازها و ترجیحات آن‌ها را درک کنید. سپس تمام تلاش خود را بکنید تا این نیازها برآورده شوند. این کار باعث می‌شود که برنامه شما، گروه درستی از مخاطبان را پیدا کرده و نیازهای خاص آن‌ها را برای همیشه رفع کند و با تغییرات آن‌ها نیز هماهنگ باقی بماند.

۴- پلتفرم مناسب خود را برای ساخت انتخاب کنید.

اگر در مراحل قبل، تحقیقات کاملی انجام داده باشید، از هدف و قابلیت‌های موردنظر اپلیکیشن موبایلی خود اطلاع کامل دارید و هم‌چنین اگر مخاطب را به صورت دقیق شناسایی کرده باشید، می‌دانید که آن‌ها بیشتر از چه نوع گوشی و چه سیستم‌عاملی استفاده می‌کنند. با استفاده از این داده‌ها، باید پلتفرمی را برای ساخت برنامه انتخاب کنید.

شما می‌توانید اپلیکیشن خود را برای پلتفرم‌های مختلفی مانند اندروید و آی او اس بسازید. این انتخاب بسیار مهم است و روی مراحل بعدی ساخت و مواردی مانند بودجه، میزان زمان مورد نیاز و روش بازاریابی نیز اثرگذار خواهد بود. اما دقت کنید که در صورت انتخاب یکی، ممکن است کاربران زیادی را از دست بدهید.

بنابراین توصیه می‌شود که دو نسخه اختصاصی، یک اپلیکیشن اندروید و یک نسخه اپلیکیشن آی او اس بسازید؛ چرا که عملکرد بهتری خواهند داشت و با سخت‌افزار و سیستم‌عامل موبایل در هماهنگی بیشتری هستند؛ راه دیگر استفاده از پلتفرم Hybrid یا ترکیبی است که با استفاده از فناوری‌های تحت‌ وب، می‌توان به‌آسانی یک برنامه ساخت که بدون هیچ مشکلی روی هر دو پلتفرم کار کند. البته باید سرعت کمتر و قابلیت‌های محدودتر این راهکار را نیز در نظر گرفت.

اپلیکیشن موبایل

۵- نحوه درآمد اپلیکیشن را مشخص کنید.

یکی از اهداف اصلی تولید اپلیکیشن، درآمدزایی است. پس قبل از شروع طراحی و ساخت، باید بدانید که می‌خواهید به چه روشی از اپلیکیشن خود درآمد داشته باشید. چند راه متداول برای کسب‌درآمد از برنامه‌های موبایلی را با هم مرور می‌کنیم:

  • Freemium (قابلیت‌های اصلی رایگان، اما نیازمند به پرداخت هزینه برای دسترسی امکانات بیشتر)
  • اپلیکیشن پولی (پرداخت یک هزینه ثابت از همان ابتدا)
  • خرید اشتراک (پرداخت هزینه به‌صورت دوره‌ای)
  • تبلیغات درون ‌برنامه‌ای
  • فروش خدمت یا محصول

با در نظر گرفتن اپلیکیشن و کاربران آن، می‌توانید بهترین روش را انتخاب کنید.

۶- میزان بودجه لازم برای ساخت اپلیکیشن را تعیین کنید.

بر اساس قابلیت‌ها و میزان پیچیدگی، هزینه طراحی و تولید اپلیکیشن متفاوت است. طبیعتاً هرچه اپلیکیشن حرفه‌ای‌ و پرجزئیات‌تری داشته باشید، نیاز است هزینه بیشتری پرداخت کنید. مثلاً برنامه‌ای با UI و UX اختصاصی،‌ می‌تواند هزینه بیشتری از یک اپلیکیشن با قالب آماده داشته‌باشد. بنابراین عوامل زیادی در میزان بودجه لازم شما دخیل خواهند بود. این بودجه باید شامل مواردی مانند هزینه ساخت، نگهداری، به‌روزرسانی، سرورها، بازاریابی و خدمات مشتری نیز باشد.

۷- بهترین روش و شرکت ساخت اپلیکیشن را انتخاب کنید.

شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌سازهای موجود، ایده خود را پیاده‌سازی کنید و یا از شرکت‌های معتبر برای انجام این کار کمک بگیرید. این شرکت‌ها نیز یا ایده شما را به‌صورت اپلیکیشن اختصاصی از ابتدا طراحی می‌کنند و یا با قالب‌های آماده، آن را خواهند ساخت. این روش‌ها هرکدام هزینه، ویژگی و مزایا و معایب متفاوتی دارند؛ نمونه کارهایی که ساخته‌اند را ببینید، امتیازات و نظرات مشتریان قبلی را بررسی کنید و با توجه به خواسته و نیازتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

برای آشنایی بیشتر با روش‌های ساخت اپ، مزایا و معایب آن‌ها و کمک به شما در مورد این تصمیم مهم، مقاله «سریع‌ترین روش ساخت اپلیکیشن» را در وبلاگ اپ ساز منتشر کرده‌ایم که توصیه می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

شرکت‌های طراحی اپلیکیشن

۸- استراتژی بازاریابی بنویسید.

حتی بهترین محصولات نیز بدون بازاریابی موفق نخواهندبود؛ بنابراین بهتر است قبل از ساخت و ارائه اپلیکیشن، تبلیغات خود را شروع کنید تا مخاطبانِ هدف از برنامه شما مطلع شوند و برای انتشار آن هیجان داشته باشند. برای این کار برندسازی کنید، شبکه‌های اجتماعی و دیگر مکان‌های که مخاطبانتان آن‌جا حضور دارند را پیدا و متناسب با آن، محتوای تبلیغی جذاب تولید کنید. می‌توانید از اینفلوئنسرها نیز کمک بگیرید. بازاریابی را بعد از عرضه اپلیکیشن هم ادامه دهید تا باعث دانلود بیشتر و افزایش تعامل کاربران شود.

هم‌چنین بخوانید: بررسی استراتژی‌های بازاریابی قبل از ورود به دنیای اپلیکیشن برای موفقیت در بازار

۹- تدابیر امنیتی را درنظر بگیرید.

این روزها، هم مردم و هم مارکت‌های انتشار اپلیکیشن مانند گوگل‌پلی و اپ‌استور، بر روی امنیت برنامه، میزان و نحوه جمع‌آوری داده‌ها توسط آن بسیار حساس هستند. پس اگر اجرای اپلیکیشن شما نیز به داده‌ها و اطلاعات خاصی از کاربر وابسته است، باید اطمینان حاصل کنید که فرآیند جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره آن‌ها امن بوده و از خطرات احتمالی دور خواهد بود. برای اطمینان از این موضوع، می‌توانید از تیم‌های  متخصص کمک بگیرید.

۱۰- برای بازدید بهتر اپلیکیشن، برنامه داشته باشید.

App Store Optimization یا بهینه‌سازی اپلیکیشن برای موفقیت برنامه حیاتی است. چند نکته زیر را می‌توانید در مورد ASO رعایت کنید:

  • انتخاب نام مناسبی که تلفظ و املای آن راحت باشد.
  • استفاده از گرافیک‌های جذاب و ویدیوهای باکیفیت و خوش‌ساخت برای معرفی برنامه و قابلیت‌های آن
  • انتخاب کلمات کلیدی مرتبط که دقیقا اپلیکیشن شما را توصیف می‌کنند.
  • نوشتن توضیحات اپلیکیشن به‌صورتی که ویژگی‌ها و مزایای آن را شرح دهد.
  • طراحی آیکون اپلیکیشن با طرح ساده، بدون جزئیات غیرکاربردی و به همراه رنگ‌های زیبا و جذاب

برای آشنایی بیشتر با ASO، مقالات «بهینه‌سازی اپلیکیشن چیست» و «۴ گام اساسی در فرآیند سئو اپلیکیشن موبایل» را می‌توانید مطالعه کنید.

توسعه اپلیکیشن

همان‌طور که با یکدیگر خواندیم، ساخت و ایجاد اپلیکیشن فرآیندی است که اجرای آن بدون داشتن برنامه و استراتژی مشخص و دقیق، موفق نخواهد بود. داشتن این استراتژی برای تخمین هزینه و پیشی گرفتن از رقیبان به شما کمک بسیاری می‌کند. اگر می‌خواهید اپلیکیشن خود را با همکاریِ تیمی با سابقه و ماهر تولید کنید، اپ‌ساز در کنار شماست. تیم ما در ساخت اپلیکیشن اختصاصی و هم‌چنین طراحی و ساخت اپلیکیشن با قالب آماده، تجربه‌های بسیاری را در کارنامه خود دارد.


کارشناس اپ ساز

ارتباط مستقیم با کارشناس اپ ساز

۰۹۱۲۰۴۵۵۷۷۲

سفارش آنی اپلیکیشن

امتیاز شما

برای امتیازدهی روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد امتیاز : ۰

اولین کسی باشید که امتیاز می دهد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *