۶ روش ارزیابی تجربه کاربری مشتریان اپلیکیشن

شرکت‌هایی که به رضایت مشتریان خود اهمیت می‌دهند احتمال موفقیت بیشتری دارند.
در واقع چیزی که می‌تواند یک کسب‌و‌کار را به اوج برساند رضایت‌مندی مشتریان است.
همه روزها کسب‌و‌کارهای مختلفی در حوزه‌های مشابه مشغول فعالیت می‌شوند و به رقابت می‌پردازند. 
از آنجا که رضایت مشتری تاثیر زیادی در موفقیت کسب‌و‌کار دارد، ما در این نوشته چند معیار جهت سنجش تجربه کاربری مشتریان معرفی می‌کنیم.
با این معیارها تا حدی متوجه خواهیم شد که میزان رضایت مشتریان از اپلیکیشن ما به چه صورت است؟
همچنین متوجه خواهیم شد برای حفظ و نگهداری یا برگرداندن مشتریان چه باید کنیم؟

۱-ابزار تحلیل اپلیکیشن

از طریق تجزیه و تحلیل نحوه تعامل کاربران با اپلیکیشن می‌توانید میزان رضایت‌مندی کاربر را تا حدی متوجه شوید.

 

 

ابزارهای تحلیل به شما اطلاعاتی نظیر جنسیت، موقعیت جغرافیایی کاربران را نیز می‌دهند.
همچنین اطلاعات زیر را در اختیارتان قرار می‌دهد:
-تعداد دانلود اپلیکیشن
-میزان استفاده از برنامه
-نرخ نگهداری هر کاربر
-نحوه تعاملات کاربر با برنامه
با قرار دادن این اطلاعات در اختیار توسعه دهنده اپلیکیشن، راحت‌تر به مشکلات و چالش‌های موجود برنامه پی برده خواهد شد و برنامه برای آپدیت‌های بهتر آماده خواهد شد.

۲-بازخوردهای درون برنامه‌ای

یکی از ساده‌ترین راه‌ها دریافت نظرات و جمع آوری اطلاعات از سمت کاربران به صورت بی نام و ناشناس است.
نظرات عمومی اپ‌استور در نحوه تصمیم گیری کاربر جهت دانلود کردن یا نکردن اپلیکیشن تاثیر گذار هستند و نظرات منفی باعث می‌شوند رتبه اپلیکیشن در مارکت کاهش پیدا کند.
بنابراین بهتر است درون خود برنامه به صورت پاپ-آپ یا فرم امکان نظردهی قرار دهید.
جمع‌اوری نظرات نه تنها تاثیر مثبتی در مخاطب ایجاد می‌کند بلکه باعث اعتمادسازی نیز می‌شود و نهایتاً به شما کمک می‌کند اپلیکیشن بهتری داشته باشید.

۳-امتیازها و رتبه بندی

این معیار نیز یکی از تاثیرگذارترین موارد سنجش تجربه کاربری است.
واقعیت این است که کاربران به اپلیکیشن‌هایی که امتیاز بالاتری دارند توجه بیشتری نشان می‌دهند.
در صورت داشتن امتیاز و ظنرات منفی لازم است که مشکلات موجود را حل کنید و سپس با شمتریان ناراضی ارتباط برقرار کنید و آنها را برای تغییر نظر متقاعد کنید.

۴-بررسی مدت زمان سشن‌ها

اینجا منظور از سشن همان مدت زمان حضور کاربر در اپلیکیشن شماست.
اگر تعداد سشن‌های اپلیکیشن شما همگی کوتاه هستند این برای شما یک نشانه خطر است که تجربه کاربری خوبی ارائه نمی‌کنید.
ممکن است رابط کاربری اپلیکیشن مشکل داشته باشد و یا باگ‌های نرم افزاری وجود داشته باشند که باید بررسی شوند.
موارد زیر را در نظر بگیرید:
-میانگین مدت زمان سشن‌ها
-نوع فعالیت هر سشن
-میزان گشت‌و‌گذار در صفحات مختلف

۵-رصد کردن سفر اولین دفعات استفاده کاربران

افرادی که اپلیکیشن شما را نصب کرده اند و اولین استفاده از اپلیکیشن شما را تجربه می‌کنند رصد کنید.
نقشه سفر انها را با دقت مشاهده و بررسی کنید.
این نقشه سفر به شما در ساخت یک اپلیکیشن با تجربه کاربری خوب کمک بزرگی می کند.

۶-استفاده از دموگرافیک

وقتی نمودار سن، جنسیت، کشور و … کاربران را در نمودار مشاهده می کنید راحت‌تر می توانید تجربه شخصی برای کاربران ایجاد کنید.

این کار موجب افزایش تعامل با کاربران و بهبود تجربه کاربری می‌شود.
اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس کپتچا گوگل مورد نیاز است که تابع گوگل است سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده.