قبلاً در این نوشته به طور کامل (ASO (App Store Optimization بهینه سازی اپلیکیشنهای موبایل برای مارکتها را توضیح دادهایم.
اهمیت ASO برای اپلیکیشن های موبایل-App Store Optimization
یکی از راه های بازاریابی و فروش اپلیکیشن توجه به دو موضوع SEO و ASO است. در حال حاضر اکثر اپلیکیشن هایی که در دنیا ساخته می شوند بر روی فروشگاه اپ استور و پلی استور قرار می گیرند و این فروشگاه ها جزئی از زندگی روزمره افراد در دنیا شده اند. میلیون ها اپلیکیشن در این فروشگاه ها قرار دارند و یکی از نگرانی سازندگان اپلیکیشن این است که اپلیکیشنی که انتشار می دهند به راحتی توسط افراد پیدا می شود یا در میان انبوهی از اپلیکیشن ها گم می شود.
یکی از مهمترین عوامل موثر بر ASO انتخاب کلمات کلیدی مناسب است که در این نوشته توضیحاتی جهت یافتن کلمات کلیدی مناسب اپلیکیشن ارائه میکنیم.
چطور کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کنیم؟
کلمات کلیدی در واقع هویت اپلیکیشن شما هستند.
کاربران آنها را جستجو میکنند و بر اساس آن کلمات کلیدی اپلیکیشن شما در میان انبوهای از اپلیکیشنهای اپ استور پیدا میکنند.
بنابراین لازم است که کلمات کلیدی را بسیار هوشمندانه انتخاب کنید تا به بهتر پیدا شدن اپلیکیشن شما در اپ استور کمک کند.
در ادامه مراحل لازم جهت پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب را معرفی میکنیم.
۱-تحقیقات بازار
در اولین قدم لازم است تحقیقات بازار انجام شود و کلمات کلیدی مناسب اپلیکیشن را لیست کنید.
طوفان فکری
همه کلمات کلیدی که به ذهنتان میرسد را یادداشت کنید و کلمات مرتبط با آنها را نیز به لیست اضافه کنید.
برای فکر کردن در مورد کلمات کلیدی لازم است که همواره مخاطبین هدف را در نظر داشته باشید.
همچنین میتوانید از کلمات کلیدی مورد استفاده توسط اپلیکیشنهای مشابه یا رقبا نیز در لیست استفاده کنید.
سرک کشیدن بر کار رقبا
لازم است که زمانی را به بررسی و تحلیل رقبا اختصاص دهید، ببینید از چه کلمات کلیدی استفاده میکنند و در چه وضعیتی هستند، این کار دید خوبی به شما میدهد که میتوانید جهت بهبود اپلیکیشنتان در اپ استورها از آن بهره ببرید.
این کار ممکن است خسته کننده به نظر برسد اما ابزارهای خوبی مثل keyword spy جهت تحلیل وضعیت رقبا بر اساس تعداد و تراکم کلمات کلیدی وجود دارند.
استفاده از ابزارهای پیشنهاد دهنده کلمات کلیدی
لیست کلمات کلیدی تهیه شده را میتوانید با اضافه کردن کلمات کلیدی پیشنهادی تکمیل کنید و از این طریق میتوانید کلمات کلیدی طولانی داشته باشید.
اغلب کاربران بیشتر از یک کلمه (ترکیب کلمات) را در قسمت جستجو تایپ میکنند و منتظر نتیجه میمانند.
در اینجا دو وبسایت مفید را معرفی میکنیم که به شما در یافتن این کلمات کمک میکنند.
۲-تحلیل و انتخاب کلمه کلیدی مناسب
حال شما یک لیستی از کلمات کلیدی مناسب و همچنین کلمات ترکیبی مناسب دارید.
الان زمان این است که تصمیم بگیرید و از بین آنها مناسبترین را انتخاب کنید.
برای این کار تک تک کلمات را با دقت بررسی کنید.
برای این کار به مواردی همچون نام اپلیکیشن، توضیحات اپلیکیشن، متن تبلیغاتی و … نیز توجه کنید.
بر اساس این بررسی ها کلمات کلیدی را اولویت بندی کنید.
ترافیک و دشواری کلمات
قبل از گرفتن تصمیم نهایی لازم است کلمات کلیدی اولویت دار را بررسی و آنالیز کنید.
لازم است میزان ترافیک و رتبه آن کلمات را با ابزارهای مناسب بررسی کنید.
پیشنهاد می کنیم از کلمات طولانی به جای تک کلمه عمومی استفاده کنید که بازار رقابتی بهتری دارند.
رتبه بندی رقبا
رقبای اصلی را بررسی کنید.
ببینید آنها از چه کلمات کلیدی استفاده میکنند؟
کلمات کلیدی آنها در چه جایگاه و رتبهای است؟
از این طریق می توانید متوجه شوید که از آن کلمات کلیدی برای کار خود استفاده کنید یا نه!
بررسی کیفیت کلمات کلیدی
در این مرحله باید اطمینان پیدا کنید که این کلمات کلیدی برای کار شما بهترین هستند.
عملکرد کلمه کلیدی باید بر اساس میزان نصب و نرخ تبدیل بررسی شود.
ابزار thetool برای اپلیکیشنهای اندرویدی است که تعداد نصب و نرخ تبدیل را بر اساس کلمات کلیدی در زمان بندی مختلف نشان میدهد.
برای اپلیکیشنهای iOS نیز میتوان از Apple Search Ads برای این کار استفاده کرد.
۳-بهینه سازی لیست اپ استور
حال که لیستی از کلمات کلیدی مناسب تهیه شده است لازم است از آنها در صفحه اپلیکیشن موجود در اپ استور استفاده کنیم.
لازم است قسمت توضیح محصول، عنوان، زیر عنوان ینز بر این اساس ویرایش شوند.
فقط توجه داشته باشید که در اپ استور کلمات
کلیدی را تکراری وارد نکنید.
به طور مثال اگر کلمه کلیدی در عنوان اپلیکیشن است آن را در زیر عنوان وارد نکنید.
این در حالیست که تکرار کلمه کلیدی در گوگل پلی مشکلی ایجاد نمیکند!
۴-پیگیری عملکرد کلمات کلیدی
پس از گذشت ۳ الی ۴ هفته به اپ استور مراجعه کنید و عملکرد کلمات کلیدی را بسنجید.
ابزارهایی وجود دارند که به شما کمک میکنند عملکرد کلمات کلیدی را بررسی کنید و با آزمون و خطا بهترینها را پیدا کنید.
۵-تکرار تمام مراحل
عملیات بهبود اپلیکیشن برای اپ استور(ASO) یک فرآیند مستمر و همیشگی است.
به دلیل تغییرات الگوریتمهای فروشگاههای اپلیکیشن و همچنین تغییرات بازار لازم است که شما همیشه در حال تحقیق و تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و پیگیری عملکردشان باشید وسعی کنید با انتخاب کلمات کلیدی مناسب نرخ تبدیل را بالا ببرید.