همه چیز درباره‌ی ضوابط و مقررات اپلیکیشن‌ها

در همه‌ی اپلیکیشن‌ها، برای استفاده‌ی کاربران، ضوابط و مقرراتی وجود دارد که اطلاع داشتن از آن‌ها برای همه‌ی کاربران و به ویژه افرادی که قصد طراحی یک اپلیکیشن مخصوص به خود را دارند، ضروری است. مهم‌تر از آن، تعیین درست این ضوابط و مقررات توسط طراحان و توسعه دهندگان اپلیکیشن می‌باشد. چرا که علاوه بر مزایایی که تعیین آن‌ها دارد، می‌تواند نشان دهنده‌ی اعتبار یک اپلیکیشن باشد. شرایط و مقررات می‌تواند در هر اپلیکیشن، با توجه به نوع و کاربری آن، متفاوت باشد؛ اما در همه‌ی اپلیکیشن‌ها، یک ساختار کلی دارد. با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد، در ادامه‌ی این مقاله به بررسی کامل آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید برای آشنایی بیشتر،  مقاله‌ی ” ۱۰ نکته‌ی اولیه در طراحی اپلیکیشن موبایل ” را از اینجا مطالعه کنید.

چرا اپلیکیشن‌ها به شرایط و ضوابط برای استفاده نیاز دارند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل الزام وجود ضوابط و مقررات برای اپلیکیشن‌ها، کاهش و توقف سوء استفاده از اپلیکیشن و اطلاعات موجود در آن، به ویژه اطلاعات کاربران است؛ چرا که در صورت عدم وجود قوانین محدود کننده، علاوه بر وجود احتمال به سادگی منتشر شدن اطلاعات کاربران، ممکن است اطلاعات خود اپلیکیشن و طراحی آن، درز پیدا کند.

همچنین می‌توان با تعیین مقررات درست برای اپلیکیشن‌ها، دسترسی به برخی حساب‌ها را با توجه به صلاحدید خود قطع یا محدود کنید. با تعیین مجموعه شرایط و مقررات برای اپلیکیشن، کاربران برای دسترسی و ادامه‌ی استفاده از اپلیکیشن شما، ملزم به رعایت آن‌ها هستند.

این مجموعه شرایط و مقررات اپلیکیشن خود را به عنوان یک قرارداد حقوقی در نظر بگیرید که بوسیله‌ی آن، هم حقوق شما به عنوان مالک و طراح اپلیکیشن، و هم حقوق کاربران، در صورت سوء استفاده حفظ می‌شود.

البته که تعیین شرایط و مقررات، الزامی نیست؛ اما بهتر است که همه‌ی اپلیکیشن‌ها، این توافقنامه را داشته باشند، به ویژه اپلیکیشن‌هایی که:

  • یک فروشگاه تجارت الکترونیک هستند.
  • اپلیکیشن‌هایی که کاربران می‌توانند در آن تولید محتوا کنند.
  • و اپلیکیشن‌هایی که استفاده از آن‌ها به صورت خرید اشتراک می‌باشد.

 

مزایای ضوابط و مقررات اپلیکیشن‌ها برای کسب‌وکارهای مختلف

زمانی که برای اپلیکیشن خود، توافقنامه شرایط و ضوابط داشته باشید و از کاربران درخواست کنید که با آن شرایط موافقت کنند، برای کسب‌وکار شما مزایایی از جهات مختلفی خواهد داشت. برخی از آن مزایا شامل موارد زیر است:

  • باعث حفاظت شما در برابر سوء استفاده‌های برخی از کاربران، مانند نقض حق چاپ، اسپم سایر کاربران و سوءاستفاده کلی از اپلیکیشن خود، می‌شود.
  • با تعیین شرایط و مقررات، در صورت به وجود آمدن مشکل و نیاز به پیگیری از طریق مراجع قانونی، اینکار را به راحتی می‌توانید انجام دهید؛ اما در غیر اینصورت، پیگیری و حل آن، خود مشکلات بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
  • در هر اپلیکیشنی، ممکن است کاربرانی قصد سوء استفاده‌ داشته باشند؛ در صورت وجود توافقنامه‌ها، می‌توان با تشخیص این موضوع، حساب کاربری آن افراد را مسدود و یا استفاده از آن را محدود کرد.

همه این مزایا و موارد دیگر، با درج بندهای خاص و الزام کاربران شما به موافقت با رعایت آن‌ها به دست می‌آید؛ تا بعداً در صورت نیاز بتوانید آن‌ها را اعمال کنید.

تعیین شرایط و مقررات، علاوه بر مزایایی که برای کسب‌وکارها دارد، برای کاربران نیز مزیت‌هایی خواهد داشت که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مزایای ضوابط و مقررات اپلیکیشن‌ها برای کاربران

کاربران اپلیکیشن شما، با دانستن حقوق خود در زمان استفاده از اپلیکیشن، قوانینی که باید رعایت کنند و انتظاراتی که هنگام استفاده از اپلیکیشن شما می‌توانند داشته باشند، سود خواهند برد. یک توافقنامه‌ی شرایط و ضوابط می‌تواند با با توضیح مواردی از قبیل نحوه پرداخت، نحوه انجام کارها، و نحوه دسترسی مشتری به پشتیبانی برای هر گونه نگرانی یا کمک، به کاربران کمک کند تا بفهمند چه چیزی در انتظار آن‌هاست.

 

بندهای شرایط و مقررات اپلیکیشن‌ها

در ادامه چند بند مفید که می‌توانید در توافقنامه شرایط و مقررات اپلیکیشن‌های خود ذکر کنید را بررسی می‌کنیم.

 

  1. بند مالکیت معنوی

شما می توانید یک بند را در نظر بگیرید که از مالکیت معنوی شما در برابر مشتریانی که ممکن است سعی کنند مطالب و محتوای شما را گرفته (کپی کنند) و از آن به عنوان محتوای خود یا برای اهداف خود استفاده کنند، محافظت کند. در این بند، می‌توانید در ابتدا مشخص کنید که محتوای شما تحت قوانین IP محافظت می‌شود؛ همچنین می‌توانید مشخص کنید که محتوای محافظت شده‌ی شما چه کارهایی نمی‌توانند انجام دهند.

برای مثال، شرکت Apple، به این علت که موارد زیادی برای محافظت دارد، بند IP بسیار گسترده‌ای دارد؛ مواردی شامل محتوا، گرافیک، صدا، ویدئو، اسکریپت‌ها، نرم افزار، لگوها، علائم تجاری و…، که همگی متعلق به برند Apple می‌باشد.

 

 

  1. مالکیت و استفاده از بندهای محتوا

در اپلیکیشن‌هایی که امکان تولید محتوا و بارگذاری محتوا در آن‌ها وجود دارد، کاربران می‌خواهند بدانند که در صورت بارگذاری محتوای خودشان در اپلیکیشن شما، چه اتفاقی می‌افتد؟ در حقیقت آیا آن‌ها نسبت به آن محتواها، حقوقی خواهند داشت؟ آیا اپلیکیشن شما در راستای حفظ حقوق کاربران اقدامی انجام می‌دهد؟ به طور معمول، این نوع اپلیکیشن‌ها، به کاربران خود اجازه می‌دهند که مالکیت محتوای خود را حفظ کنند. کاربران حق دارند قبل از هرگونه اقدام برای محتوایشان از سمت اپلیکیشن‌ها، از آن‌ها اطلاع داشته باشند. شما باید این قبیل اطلاعات را در توافقنامه شرایط و ضوابط اپلیکشن خود به وضوح برای کاربران درج کنید.

برای مثال، پلتفرم Dropbox، در شرایط خدمات خود یک بند ” مطالب شما و مجوزهای شما ” دارد که به انتقال حقوق و مجوزهای مورد نیاز برای میزبانی و به اشتراک گذاری مطالب کاربران می‌پردازد. این بند از Dropbox به کاربران اطلاع می‌دهد که فقط با بارگذاری محتوایی در Dropbox، هیچ حقی برای آن بارگذاری‌ها به Dropbox داده نمی‌شود و قبل از انجام اقدامات خاص، مجوزهایی توسط Dropbox درخواست می‌شود.

 

  1. نقض حق نسخه برداری یا کپی رایتینگ ( DMCA )

می‌توانید برای حفاظت از اپلیکیشن خود در برابر هر گونه کپی برداری که ممکن است از اپلیکیشن شما انجام شود، در شرایط و ضوابط خود، بند DMCA را قرار دهید. برای رعایت الزامات DMCA، باید موارد زیر را انجام دهید:

  • قرار دادن یک بند که شامل این موضوع باشد: حذف هرگونه مطلب یا محتوا که باعث نقض حق کپی رایتینگ از سمت شما شود.
  • امکان گزارش دادن نقض حق کپی رایتینگ توسط کاربران و مطلع کردن آن‌ها از این روش
  • برنامه و خط مشی‌ای داشته باشید که بتوانید در صورت مواجه شدن با موارد تخلف، آن‌ها را اجرایی کنید.

البته این کپی رایتینگ با کپی رایتینگی که در دیجیتال مارکتینگ به کار برده می‌شود، تفاوت‌های زیادی داشته و نباید با هم به اشتباه گرفته شوند. می‌تواند برای آشنایی بیشتر مقاله‌ی ” کپی رایتینگ چیست؟ ” نوشته شده در بلاگ وستا را از اینجا مطالعه کنید.

  1. فیلتر کردن محتواهای بارگذاری شده و فعالیت‌های ممنوعه در اپلیکیشن

این بند باید در اپلیکیشن‌هایی که در آن‌ها امکان تولید محتوا وجود دارد، باید قرار گرفته شود. با توجه به نوع اپلیکیشن، کاربران و مخاطبان آن، باید فیلتری برای نوع محتواهایی که در آن بارگذاری می‌شود، وجود داشته باشد. برای مثال، اینستاگرام محتواهایی که باعث ترویج خشونت می‌شوند را به صورت خودکار فیلتر کرده و به آن‌ها اجازه‌ی انتشار نمی‌دهد.

سخن آخر

در این مقاله مروری کلی بر مفاهیم شرایط و مقررات اپلیکیشن‌ها و معرفی و بررسی مهم‌ترین بندهای موجود در آن داشتیم. از همراهی شما متشکریم.

همچنین در نظر داشته باشید که می‌توانید برای دریافت مشاوره برای طراحی انواع اپلیکیشن، ، با ما تماس بگیرید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *