معرفی بهترین منابع برای آموزش ساخت اپلیکیشن

امروزه استفاده از گوشی‌های هوشمند بسیار افزایش یافته؛ به طوری که نزدیک به ۸۰ درصد ترافیک سایت‌ها، مربوط به کاربران با گوشی‌های هوشمند است. همین موضوع می‌تواند فرصت خوبی برای مشاغل مختلف، به ویژه کسب و کارهای نوپا باشد که با ساخت اپلیکیشن‌های ساده، کسب و کار خود را رونق بخشند. داشتن یک اپلیکیشن برای کسب و کار، ارتباط مشتری را با شما بیشتر کرده و دسترسی او را به محصولاتتان راحت تر می‌کند. همچنین حتی اگر کسب و کاری ندارید بازهم ساخت یک اپلیکیشن خوب می‌تواند برای شما درآمد زایی کرده و شروع کسب و کار شما باشد. روش‌های مختلفی برای ساخت اپلیکیشن‌ها وجود دارند؛ یکی از این روش‌ها، همکاری با یک Developer (توسعه دهنده) یا شرکت‌های طراح اپلیکیشن است که راحت‌ترین ولی در عین حال پرهزینه‌‌‌ترین روش است! بنابراین استفاده از اپلیکیشن سازها و آموزش ساخت اپلیکیشن، مقرون به صرفه‌ترین روش است.

برای این که بتوانید بدون داشتن دانش برنامه نویسی، اپلیکشن مورد نیاز خود را طراحی کنید، برنامه و سایت‌های مختلفی وجود دارند که بعضی از آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

  • Infinite Monkeys
  • Buzztouch
  • Appsbar
  • Runrev Livecod
  • Telerik Icenium
  • Appmakr

دانش طراحی اپلیکیشن یک دانش رو به رشد است و به طور مداوم به ارتقا و به روز رسانی نیاز دارد. درحال حاضر بعضی منابع موجود، از بهترین منابع برای ساخت اپلیکیشن موبایل بوده که پر از ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و جدید هستند؛ در ادامه به توضیح این منابع می‌پردازیم.

سایت طراحی اپلیکیشن Dribbble

این وب سایت علاوه بر سادگی فوق العاده، کیفیت بالایی دارد و بزرگترین منبع طرح‌های جدید و خلاقانه است. همچنین این سایت در پیدا کردن کلمات کلیدی برای ساخت اپلیکیشن و رابط کاربری به خوبی عمل می‌کند.

سایت طراحی Behance

وب سایت Behance کاربردی مشابه Dribbble دارد و در عین حال دارای یک مزیت ویژه نیز است؛ این وب سایت کاملا رایگان است و هرکسی به راحتی می‌تواند برای خود حساب کاربری ایجاد کند. اما این رایگان بودن باعث کاهش کیفیت سایت می‌شود؛ چرا که هر کسی می‌تواند هر محتوایی را ارسال کند. علاوه بر این‌ها، سایت Behance ایده‌های بسیاری دارد و جستجو در آن راحت است.

سایت Mobile Design Inspiration

این وب‌سایت از بهترین وب سایت‌ها برای یافتن ایده‌های UI/UX موبایل است. در این سایت، صدها نمونه از رابط‌های کاربری جذاب را مشاهده می‌کنید که توسط همه دستگاه‌ها قابل مشاهده است. علاوه بر این، به صورت هفتگی این طرح‌ها به روز رسانی می‌شوند و نمونه‌های جدید به آن‌ها اضافه می‌شوند. از ویژگی‌های دیگر این وب سایت می‌توان به این نکته اشاره کرد که در قسمتی از سایت، شما بخشی را مشاهده می‌کنید که حاوی الگوهایی برای طراحی آرم و لوگوی محصول می‌باشد.

سایت Patterns

پترن، یکی از بهترین منابع ساخت اپلیکیشن بوده که در طی سال‌های گذشته بسیار ارتقا یافته است. این وب‌سایت بیشترین تعداد ایده و طرح را در وب دارد که از تنوع بالایی برخوردارند. همچنین طرح‌ها از برنامه‌های واقعی، ایده گرفته‌اند که این امر باعث ملموس تر شدن آن‌ها شده است.

سایت طراحی Collect Uv

این وب سایت یکی از بزرگترین منابع ساخت اپلیکیشن محسوب می‌شود، چرا که حدود ۶۶۰۰ طرح را در خود جای داده است. انواع رابط‌های مختلف در این سایت وجود دارد. لازم به ذکر است که همه عکس‌ها از Dribbble برداشته شده و نام طراح اصلی آن نیز عنوان شده است.

سایت Mobile Mozaic

این وب‌سایت یکی از بارزترین منابع ساخت اپلیکیشن و رابط کاربری موبایل است که از برنامه‌ها و بازی‌های سفارشی گوشی‌های هوشمند، پشتیبانی می‌کند. اکثر عکس‌های موجود در این سایت، واقعی هستند اما برخی از آن‌ها حالت اغراق آمیز دارند؛ همچنین تمام الگوهای UI در این وب سایت، طبقه بندی و سازماندهی شده‌اند. اگر شما هم بخواهید طرح یا عکسی را به این سایت اضافه کنید، می‌توانید آن‌ها را به بخش مربوط سایت ارسال کنید.

وب سایت Inspired UI

این منبع ساخت اپلیکیشن به طور مداوم در حال رشد و توسعه است، عکس‌های موجود در آن واقعی بوده و از برنامه‌های حرفه‌ای دیگر، ایده گرفته است. بنابراین شما می‌توانید رابط‌های کاربری واقعی را مشاهده کنید. البته ممکن است این سایت تصاویر آنچنان خارق العاده ای را در اختیار شما قرار ندهد اما تصاویر و طرح‌های واقعی آن بسیار کاربردی هستند.

وب سایت طراحی اپلیکیشن UI Garage

از دیگر منابع آموزش ساخت اپلیکیشن موبایل، UI Garage است که مانند وب سایت Inspired UI از تصاویر واقعی پشتیبانی می‌کند. فهرست‌بندی این وب‌سایت بسیار ساده و کار کردن با آن آسان است، طرح‌ها طبقه‌بندی شده و فیلترهای موجود، جستجو را راحت می‌کنند. علاوه بر این، وب سایتUI Garage به عنوان یک SPA کار می‌کند و محتوای آن به صورت پویا بارگزاری می‌شود.

منابع معرفی شده به شما کمک می‌کنند که رابط کاربری خود را انتخاب کرده و وارد مرحله طراحی شوید. در ادامه برخی از جامع‌ترین کتاب‌های برنامه‌نویسی اندروید را به شما معرفی می‌کنیم تا در این زمینه از آن‌ها کمک بگیرید.

  1. کتاب Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide

این کتاب برای سطوح مبتدی و متوسط بوده که مفاهیم را به صورت دقیق توضیح داده است. همچنین مثال‌های کاربردی زیادی که در این کتاب وجود دارد باعث یادگیری بیشتر شما می‌شود.

  1. کتاب Android Application Development All-in-one for Dummies

این کتاب که برای مبتدیان بوده مفاهیم اولیه را به سادگی و به صورت سرگرم کننده توضیح می‌دهد تا خواننده در صورت علاقه‌مند بودن، مطالب بیشتری از این را مطالعه کند.

  1. کتاب GUI Design for Android Apps

این کتاب مناسب کسانی است که می‌خواهند اندروید را از ابتدا آموزش ببینند. نسخه الکترونیکی این کتاب رایگان است و افراد می‌توانند ابتدا این نسخه را تهیه کرده و پس از اطمینان، نسخه اصلی را تهیه کنند.

  1. کتاب The Busy Coder’s Guide to Advanced Android Development

سطح این کتاب پیشرفته است و می‌تواند مرجع کاملی برای شما باشد. این کتاب به صورت مرحله به مرحله و با مثال‌های واضح به بررسی مفاهیم پیشرفته می‌پردازد. نسخه دیجیتال آن همراه با کتاب‌های تکمیلی است و مرتب به روز رسانی می‌شود.

  1. کتاب Android Busy Coder

کتاب Android Busy Coder ، گام به گام به شما کمک می‌کند تا یک اپلیکیشن بسازید. زبان ساده و روانی دارد که برای تمام سطوح از مبتدی تا پیشرفته مناسب است.

 

  1. کتاب Android cookbook

کتاب Android cookbook ، شما را در زمینه مشکلات توسعه اپلیکیشن راهنمایی می‌کند. سطح کتاب از مبتدی تا پیشرفته است و اطلاعاتی درباره پکیجینگ برنامه به شما می‌دهد. این کتاب به شما می آموزد که تک تک مولفه‌ها را آزموده و عیب یابی کنید.

  1. کتاب Beginning Android 4 Games Development

این کتاب مناسب افرادیست که تمایل دارند ساخت بازی‌های اندروید را آموزش ببینند و قدم به قدم مراحل توسعه بازی را به شما آموزش می‌دهد. همچنین نویسنده با خالی گذاشتن برخی قسمت‌ها خواننده را به خودآموزی تشویق می‌کند.

 

لازم به ذکر است که سیستم عامل اندروید هرساله به روزرسانی می‌شود، اما کتاب‌های آموزش ساخت اپلیکیشن‌ها سالانه به روزرسانی نمی‌شوند، اگر هم بشوند هزینه تهیه هرساله کتاب زیاد است. برخی از نویسنده‌ها نسخه‌های دیجیتال کتاب را منتشر می‌کنند که این نسخه بعد از به روز شدن توسط نویسنده، به صورت خودکار برای کاربران نیز به روزرسانی می‌شود. روش دیگری که وجود دارد این است که از فیلم‌های آموزشی و پکیج‌های موجود استفاده کنید تا منابع بروزتری در اختیارتان قرار بگیرد.

اگر می‌خواهید ساخت اپلیکیشن را به صورت کاملا جزئی و عملی آموزش ببینید فیلم‌های آموزشی گزینه‌های فوق العاده هستند، اما در غیر این صورت می‌توانید برای آموزش‌های اولیه و کلی تر از  کتاب‌های گفته شده استفاده کنید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *