اینماد چیست ؟ تاثیر اینماد در وب سایت فروشگاهی و اپ فروشگاهی

اینماد

اینماد

اینماد چیست؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در هنگام خرید اینترنتی از یک وب‌سایت یا یک اپلیکیشن، به اعتبار و امنیت آن کسب و کار شک کرده‌باشید و از خرید صرف نظر کنید؛ نماد اعتماد الکترونیکی دقیقا برای برطرف کردن همین مشکل به‌وجود آمده تا شما به عنوان مشتری یک کسب و کار بتوانید با اطمینان بیشتری در فضای آنلاین خرید انجام بدهید، و به عنوان یک کسب‌و‌کار الکترونیکی نیز بتوانید به کاربر خود اطمینان لازم را برای داشتن یک خرید امن را بدهید. اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت کسب و کار‌های اینترنتی، منحصرا توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی زیر مجموعه‌ی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران به کسب و کارهایی که در فضای آنلاین فعالیت دارند، داده می‌شود. به بیان ساده‌تر، اینماد برای ایجاد حس اعتماد مشتری به کسب و کارهای اینترنتی به وجود آمده است. در ادامه ‌ی مطلب بیشتر به توضیح درباره‌ی نماد اعتماد الکترونیکی و مزیت‌های آن برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌پردازیم.

 

هدف اینماد چیست؟

همانطور که پیشتر گفته شد، هدف اینماد قانونمند‌کردن، چارچوب‌دهی به فعالیت، احراز هویت و صلاحیت و ساماندهی کسب و کار‌های اینترنتی می‌باشد. در این پروسه به طور کلی دو مشخصه‌ مورد بررسی قرار می‌گیرد: درگاه (وب سایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک که می‌تواند شخص حقوقی یا حقیقی باشد. به واسطه‌ی قانونمند شدن کسب و کارهای فضای مجازی، اعتماد و اطمینان مشتری و مخاطب نیز به‌وجود می‌آید و با افزایش اعتماد، خرید‌های اینترنتی و تراکنش‌ها در فضای کسب و کارهای اینترنتی بالا می‌رود.

 

ستاره های موجود بر نماد اعتماد الکترونیکی

ستاره‌های نماد اعتماد نشانگر اعتبار و کیفیت کسب‌و‌کار مجازی می‌باشند. تعداد ستاره‌های بیشتر نشان دهنده‌ی اعتبار و امنیت بیشتر کسب‌و‌کار و عملکرد بهتر وب‌سایت یا اپلیکیشن است.

نماد اعتماد الکترونیکی موقت: نماد موقت برای سرعت بخشیدن به پروسه‌ی اخذ نماد است و حداقل معیار‌های طراحی سایت فروشگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نماد اعتماد الکترونیکی تک ستاره: بعد از گرفتن نماد اعتماد موقت، فرایند اخذ نماد اعتکاد دائمی آغاز می‌شود و پس از آنکه مقررات و ضوابط مرکز توسعه و تجارت الکترونیکی بر روی کسب‌و‌کار متقاضی اجرا شد و مورد تایید سازمان مربوطه قرار گرفت، به مدت دو سال گواهی نماد الکترونیکی به کسب‌و‌کار مجازی مورد نظر داده می‌شود.

نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره: این نماد نیز تا حدی زیادی شرایطی مشابه به نماد اعتماد الکترونیکی تک ستاره را دارد، با این تفاوت که کسب و کار مورد نظر ملزم به نصب گواهی امنیت SSL می‌باشد، بنابراین انتقال اطلاعات بین سایت و مرورگر کاربر خصوصا در مرحله پرداخت، با امنیت بیشتری انجام پذیرد.

 

مزیت های اینماد برای سایت یا اپ فروشگاهی

معتبر شدن وبسایت

با گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی، کسب و کار شما وجه ‌ی قانونی به خود گرفته و از لحاظ اعتبار در رده‌ی کسب و کارهای اینترنتی ثبت شده و معتبر قرار می‌گیرد.

 

جلب اعتماد مشتری و افزایش فروش به واسطه ی تایید از سمت شخص سوم.

یکی از فاکتورهایی که می‌تواند بر افزایش اعتماد مشتری کمک شایانی کند، رسمی شناخته شدن کسب و کار از سمت نفر سوم است؛ هنگامی که این تایید از سمت یک سازمان معتبر باشد، اعتبار بیشتر می‌شود و کاربر با خیالی آسوده‌تر اقدام به خرید می‌کند.

 

گرفتن لوگوی اینماد

هنگامی که شما نماد اعتماد الکترونیکی را برای کسب و کار اینترنتی خود دریافت می‌کنید، ملزم به قرار‌دادن لوگوی اینماد در وب‌سایت و یا اپلیکیشن خود هستید. البته این الزام برای کسب و کار اینترنتی شما یک مزیت محسوب می‌شود؛ زیرا که کاربر شما با دیدن نماد اعتماد الکترونیکی، از بابت قانونی بود این کسب و کار اطمینان پیدا کرده و از کسب و کار شما به صورت اینترنتی خرید می‌کند، در نتیجه فروش و تراکنش‌های شما افزایش پیدا می‌کند.

 

درگاه مستقیم بانکی پرداخت الکترونیکی

پس از گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی، شما می‌توانید برای گرفتن درگاه‌های مستقیم بانکی اقدام کرده و درگاه بانکی بر‌روی وب‌سایت خود داشته باشید. البته شما می‌توانید درگاه‌های واسط را هم بدون داشتن اینماد برروی سایت خود داشته باشید. شما می‌توانید در حین طی کردن مراحل برای گرفتن اینماد، از درگاه‌های واسط پرداخت اینترنتی مانند زرین پال، آپ و … استفاده کنید.

 

درگاه پرداخت اینترنتی برای اپلیکیشن ها

یک نکته مهم! باید بدانید که اگر برای اپلیکیشن خود نیاز به درگاه بانکی اختصاصی دارید و میخواهید کاربرانتان مستقیما از این درگاه پرداخت اینترنتی انجام دهند ، ابتدا باید یک دامه اینترنتی و صفحه ای (حتی بصورت لندینگ پیج) برای معرفی اپلیکیشن خود راه اندازی کنید و پس از آن اقدام به اخذ نماد اعتماد نمائید تا بتوانید درگاه پرداخت اینترنتی را از بانک مورد نظرتان دریافت نمائید .

 

افزایش امنیت پرداخت به واسطه ی SSL

پیش‌تر هم اشاره شد که برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی با دو ستاره، شما باید گواهی SSL تهیه کنید. گواهی SSL اتصال بین وب سرور و مرورگر را با فعال کردن پروتکل https امن و مطمئن می‌کند. اهمیت اتصال امن برای کاربر در هنگام وارد کردن اطلاعات است؛ خصوصا هنگامی که اطلاعات کارت خود را برای پرداخت اینترنتی وارد می‌کند.

 

قرارداد با اداره پست برای سیستم تحویل در محل

اگر کسب و کار اینترنتی شما فروش کالا و یا فروشگاه اینترنتی است، ارسال کالا یکی از اجزای ضروری کار شما هست. هنگامی که شما نماد اعتماد الکترونیکی را داشته باشید، می‌توانید با اداره پست قرارداد بسته و کالاهای خود را راحت‌تر و سریع‌تر از طریق سیستم تحویل در محل اداره پست ارسال کنید.

 

محفوظ ماندن اطلاعات و حریم شخصی کاربران

یکی از نکاتی که برای کاربران یک سایت و یا اپلیکیشن مهم است، محفوظ ماندن اطلاعات و حریم شخصی آنهاست؛ شما (به عنوان کسب و کار اینترنتی) با گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی متعهد می‌شوید که از اطلاعاتی که کاربران در اختیار شما قرار می‌دهند، محافظت می‌کنید.

 

در دسترس بودن اطلاعات صاحب امتیاز

به موجب مقررات گواهی نماد اعتماد الکترونیکی، شما اطلاعات مربوطه مانند آدرس سایت، آدرس شرکت، تلفن و پست الکترونیکی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهید.

در پایان به نکته توجه داشته باشیم که داشتن اینماد و یا نماد اعتماد الکترونیکی برای یک کسب ‌و ‌کار در فضا‌ی مجازی مانند یک ساید فروشگاهی مانند یک معامله‌ی دو سر سود است؛ هم برای کسب ‌و ‌کار و هم برای کاربر مزیت هایی به واسطه‌ی ایجاد اعتماد مابین به دنبال دارد. کاربر با اعتماد به کسب ‌و‌ کار بیشتر خرید می‌کند و کسب ‌و‌کار اینترنتی هم به دنبال خرید و تراکنش بیشتر، سود بیشتری عاید می‌شود. در واقع پول بیشتری به کسب و کارهای آنلاین وارد شده و باعث رونق بخشیدن به بازار کسب و کارهای فعال در دنیای مجازی و یا آنلاین می‌شود.

enamad

enamad

 

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *