بازاریابی مشارکتی(Affiliate Marketing) چیست؟
بازاریابی مشارکتی یا واسطه محور یکی از روشهای بازاریابی اینترنتی است که در آن از چندین واسط برای فروش محصول یا افزایش دانلود اپلیکیشن استفاده میشود.
در این نوع از بازاریابی از طریق واسطهایی میتوانید میزان فروش و نصب اپلیکیشن خود را بالا ببرید.
شیوه کار به این صورت است که واسطها به ازای هر فروش یا نصب پورسانتی دریافت میکنند و در نهایت هم شما سود خواهید کرد و هم واسطها.
مثال هایی از بازاریابی مشارکتی
اپلیکیشن اسنپ را حتماً میشناسید. اسنپ برای افزایش نصب و دانلودش از افراد واسطی استفاده میکند که آنها دیگران را تشویق به دانلود و نصب برنامه میکنند و از آن طرف هم اپلیکیشن اسنپ را برای رانندهها نصب میکنند.
این واسطها به ازای جذب رانندگان و کاربران بیشتر، پورسانت دریافت میکنند.
در واقع اسنپ به ازای پرداخت مبلغ کمی پورسانت درآمد زیادی را از طریق بازاریابی مشارکتی به دست میآورد.
همچنین آمازون اولین شرکتی بود که از بازاریابی مشارکتی برای فروش کتابهایش استفاده کرد و به درآمد بسیار بالا رسید.به این صورت که امازون به ازای فروش کتابها توسط واسطها پورسانتی برای آنها در نظر میگرفت.
چه کسانی میتوانند به عنوان واسط اپلیکیشن شما را ترویج دهند؟
- بلاگرها
- وب مسترها
- منتقدان
- همکاران
- توسعه دهندگان موبایل
- اینفلوئنسرها
انواع بازاریابی مشارکتی
- پرداخت به ازای فروش(Cost Per Sales(CPS))
- پرداخت به ازای ثبت نام(Cost Per Action(CPA))
- پرداخت به ازای کلیک(Cost Per Action(CPC))
- پرداخت به ازای نمایش آگهی
مزایا و معایب بازاریابی مشارکتی
–سیستم برد-برد: واسطها به ازای هر فروش یا نصب پورسانتی دریافت میکنند و در نهایت هم شما سود خواهید کرد و هم واسطها و تا اپلیکیشن فروش نرفته یا نصب نشده باشد درصدی به واسط داده نمیشود.
-هزینه پایین تبلیغات و به دست آوردن سود بیشتر. هر چه شبکه متشکل از واسطان بزرگتر شود امکان سودآوری بیشتر میشود.
از معایب آن نیز میتوان به دشواری امکان پیگیری و بررسی تعداد کاربران جذب شده از طریق واسطها اشاره کرد.