هر آنچه لازم است درباره‌ی وب اپلیکیشن بدانید

وب اپلیکیشن

وب اپلیکیشن

آیا وب اپها جایگزین های مناسبی برای اپهای iOS هستند؟

قرن ۲۱ را باید قرن جایگزین کردن نامید؛ جایگزین نمودن وسایل ارتباطی قرن بیستم با موبایل‌ها و لپ تاپ‌ها. اکنون وارد مرحله‌ی پیشرفته‌تری از این فرایند شده‌ایم؛ جاییکه به دنبال سبقت گرفتن از همین پیشرفت‌هایی هستیم که خود، محصولات قرن بیستم را از رده خارج نموده است. وب اپ‌ها مثال بارزی از این مدل سبقت گرفتن هستند. اگر خوب به معنای نام وب اپ، توجه کرده باشید، هوشمندی این طرح و علت انتخابش توسط تیم ما به عنوان نماینده‌ی عصر تکامل را متوجه می‌شوید. با ما همراه باشید تا درباره‌ی وب اپلیکیشن ها به صورت کامل توضیح دهیم.

وب اپلیکیشن چیست؟

به تعریف ساده، وب اپ یا برنامه تحت وب، نرم افزاری است که در بستر وب در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. برای مثال یکی از معروف‌ترین وب اپ‌های پراستفاده در دنیا، جیمیل است. در واقع برای استفاده از خدمات وب اپلیکیشن کاربر باید از طریق مرورگر یا بروزر در فضای شبکه‌ی جهانی وب قرار بگیرد و از طریق مرورگر به وبا پ دسترسی پیدا کند. پس از بارگذاری نرم افزارهای وب اپ بر روی سرور، کاربر میتواند از طریق یک ip یا URL به وب اپ دسترسی داشته باشد.
یکی از نکات قابل توجه این است که در وب اپ‌ها تمرکز بر عملکرد است تا محتوای درونی آن، پس شما می‌توانید توقع آن را داشته باشید که وب اپ عملکردی بی نقص مانند نسخه‌ی اصلی اپلیکیشن داشته باشد. مهم‌ترین مزیت استفاده از وب اپ، دسترسی بدون محدودیت زمانی و مکانی به اطلاعات است؛ همچنین استفاده از وب اپ در تمامی گوشی‌های هوشمند، میسر است.

وب اپ و اپلیکیشن گوشی

هر کاربری تا کنون از اپلیکیشن‌های زیادی بهره برده است. به طور کلی اپ گوشی‌های هوشمند، مشتمل بر برنامه‌ای است که توسط متخصصین ایجاد شده تا با توجه به نوع گوشی و سیستم عامل، کاربر از آن بهره ببرد. اپلیکیشن‌های فراوان در زمینه‌های فراوانی وجود دارند که هرکاربری با توجه به نیاز خود می‌تواند از آنان استفاده کند؛ اما دامنه‌ی استفاده از وب اپ تخصصی‌تر از اپ گوشی است و اکثرا شرکت‌ها از آن بهره می‌برند. همچنین برای آنکه بتوانید از اپ استفاده کنید شما نیاز به اینترنت برای بارگذاری خواهید داشت، در حالیکه می‌توان در حالت آفلاین نیز به وب اپ ها دسترسی پیدا کرد.

وب اپ و وبسایت

بگذارید با تعریف جامعی درباره‌ی وب اپلیکیشن و وبسایت به مقایسه هرکدام بپردازیم. همانطور که می‌دانید، وبسایت شامل صفحات وبی است که بر یک سرور بارگذاری شده‌اند و تنها با اتصال به اینترنت می‌توان این صفحات را مشاهده نمود. در یک وبسایت، محتوا حرف اول را می‌زند و این محتوا برای تمامی کاربران به یک شکل نمایش داده می‌شود. با آنکه وب اپ یکی از فرزندان وبسایت است اما، وب اپ با تمرکز بر ارائه‌ی حداکثر عملکرد خود، توانایی دسترسی بدون اتصال به اینترنت و نمایش اطلاعات متناسب با هر مخاطب، تفاوت‌های بزرگی با وبسایت دارد. همچنین وب اپ‌ها در زمان اتصال به اینترنت با استفاده از قابلیت Application Cache، فایل‌های جدید را جایگزین فایل‌های قدیمی می‌کنند.

مزایای وب اپ

مزایای وب اپ

مزایای وب اپ

از جمله مزایای استفاده از وب اپ آن است که شما امکان تعامل در هر لحظه با مخاطب را خواهید داشت. با کمک وب اپ، فرایندهای غیر ضروری مانند تصمیم سازی حذف شده و راندمان شما بیشتر خواهد بود. مسئله‌ی دیگر، امنیت بالای وب اپ است که باعث اعتماد کردن کاربر به شما خواهد شد. با توجه به ذخیره‌سازی اطلاعات در فضای ابری، حجم کمتری اشغال می‌شود. از طرفی همانگونه که ذکر شد قابلیت اتصال آفلاین در وب اپ وجود دارد که خود، مزیت مهمی به شمار می‌آید. همچنین می‌توان از وب اپ، بر دستگاه‌های مختلف استفاده نمود.

آیا وب اپ می‌تواند جایگزینی برای اپلیکیشن‌های ios باشد؟

با توجه تحریم اپلیکیشن‌ها ایرانی با سیستم عامل ios و حذف آنان از اپل‌استور، کاربران و شرکت‌های ایرانی به سمت استفاده از وب اپ‌ها رفته‌اند. البته وب اپ‌ها، سرعت اپلیکیشن اصلی را ندارند و همانطور که ذکر شد، تمرکز اصلی وب اپ بر عملکرد است تا محتوا، از طرفی وب اپ‌ها قابلیت دریافت نوتیفیکیشن را ندارند اما به هرحال برای عدم حذف کل اپلیکیشن از مارکتios ، استفاده از وب اپ بهترین انتخاب است. همچنین با توجه به آنکه سیب اپ، خدمات رایگانی ندارد، کاربران به سمت استفاده از وب اپ تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

انواع وب اپ

  • استاتیک

وب اپ‌های استاتیک در قالب HTML، CSS و Ajax تولید و عرضه می‌شوند. با استفاده از این قالب‌ها می‌توان انواع محتوای متنی، ویدیویی و حتی بنر را ارائه کرد. از معایب این نوع وب‌اپ این است که ایجاد تغییرات در محتوای برنامه، بسیار سخت است.

  • دینامیک

این نوع وب اپ، پیچیده‌تر از مدل استاتیک است و دارای پنل مدیریت محتوایی به نام CMS است که طراحان می‌توانند برای ایجاد تغییر در محتوای برنامه، از آن استفاده کنند و دلیل این پیچیدگی نسبت به وب‌اپ استاتیکی همین قابلیت است.

  • فروشگاه آنلاین

از آن جایی که برنامه‌های فروشگاهی آنلاین دارای قابلیت پرداخت وانتقال پول هستند، دارای ساختاری پیچیده نسبت به دو حالت استاتیک و داینامیک هستند. همچنین برنامه نویسان باید قابلیت‌های بیشتری را برای ادمین این نوع سایت‌ها قرار دهند.
از دیگر وب اپ های پرکاربرد می‌توان به پرتال‌ها، اپلیکیشن‌های تصاویر متحرک و انواع وب اپ مبتنی برسیستم مدیریت محتوا (CMS) شامل وردپرس، دروپال و جوملا اشاره نمود که هرکدام با توجه به نیاز کاربر، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کلام آخر

در مقاله‌ای که مطالعه کردید، با تعریف وب اپ آشنا شدید و درباره‌ی وب اپلیکیشن اطلاعاتی به شما داده شد؛ همچنین کاربردها ، مزایا و تفاوت‌های وب اپ نسبت به سایت و اپلیکیشن را شناختید. نباید فراموش شود که وب‌اپ بر عملکرد بهتر تمرکز میکند، پس نباید توقع سرعت بالا یا راندمانی مانند اپلیکیشن، و یا محتوایی مانند محتوای وبسایت را از آن داشته باشیم. به هرحال با توجه به محدودیت اپلیکیشن‌های ایرانی در iOS و همچنین به منظور صرفه جویی در حافظه‌ی سیستم، استفاده از وب ‌اپ می‌تواند گزینه‌ی معقولانه‌ای به نظر برسد. امیدواریم این مقاله به پرسش‌هایی که در ذهن داشتید، پاسخ داده باشد.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *