نحوه طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل

طراحی و توسعه اپلیکیشن

صرف نظر از اندازه و دامنه پروژه شما، پیروی از روند توسعه و داشتن ابتکار عمل جهت طراحی و توسعه اپلیکیشن، موفقیت شما را تضمین خواهد کرد. یک روند کارآمد، طراحی و توسعه اپلیکیشن دارای شش مرحله کلیدی است. در این مقاله، نگاهی دقیق به هر یک از مراحل خواهیم انداخت.

۱_ استراتژی

مرحله اول در فرایند طراحی اپلیکیشن، تعریف استراتژی برای تکامل ایده است. البته ممکن است بخش قابل توجهی از استراتژی طراحی اپ را در استراتژی کلی سازمانی خود داشته باشید. در واقع شما باید بدانید که برای چه چیزی قرار است طراحی اپلیکیشن انجام دهید و با این استراتژی به چه اهدافی دست خواهید یافت .

در این مرحله می بایست:

  • کاربران اپلیکیشن را شناسایی کنید
  • در مورد رقبا تحقیق کنید
  • اهداف اپلیکیشن را تعیین کنید
  • یک پلتفرم را برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید
  • و حتی مارکت نرم افزاری خود ( مانند کافه بازار یا اپ استور ) را مشخص کنید

با این حساب، می توانید وارد مرحله بعدی روند طراحی اپلیکیشن شوید.

 

۲_ تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی

در این مرحله، ایده اپلیکیشن شما شروع به شکل گیری می کند و به یک پروژه واقعی تبدیل می شود. تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی با تعریف نیازها و الزامات عملکردی دقیق آغاز می شود.

پس از مشخص کردن نیازهای اپلیکیشن خود، می بایست نقشه راه محصول را تهیه کنید. این کار شامل اولویت بندی نیازهای اپلیکیشن و فاز بندی آنها در نقاط عطف است. اگر در مورد زمان، منابع یا هزینه ها نگران هستید،  (MVP) خود را تعریف کرده و آن را در الویت قرار دهید.  MVP به معنی کمینه محصول پذیرفتی است . در واقع شما میتوانید در فاز های ابتدایی اپلیکیشنی طراحی کنید که نیاز های اصلی را رفع کند اما آنچنان بزرگ و پیچیده نباشد .

بخشی از مرحله برنامه ریزی، شامل شناسایی و بکار گیری مهارت های لازم  و داشتن ابتکار عمل در زمان توسعه اپلیکیشن است. به عنوان مثال، سیستم عامل های موبایل iOS و Android از فناوری های مختلفی استفاده می کنند. اگر هدف شما ایجاد یک اپلیکیشن موبایل برای سیستم عامل های iOS و Android است، تیم توسعه دهنده اپ باید شامل توسعه دهندگان iOS و توسعه دهندگان Android باشد.

 

طراحی و توسعه اپلیکیشن

 

۳_ طراحی UI / UX

 هدف از طراحی UI / UX اپلیکیشن ها ایجاد تجربیات عالی کاربر است که باعث می شود برنامه شما تعاملی، بصری و کاربر پسند داشته باشد.بنابراین میتوان گفت، موفقیت یک اپلیکیشن با توجه به چگونگی پذیرش و بهره مندی کاربران از کلیه ویژگی های آن مشخص می شود. UI یا همان رابط کاربری ظاهر اپلیکیشن شما را شامل میشود مانند یک سیب که رنگ آن سرخ و اندازه آن به اندازه کف دست است و UX یا همان تجربه کاربر به مانند چشیدن طعم سیب و مزه کردن آن در لحظه گاز زدن ( لحظه استفاده )  آن است .

 

 

معماری اطلاعات و گردش کار

اولین مرحله از روند طراحی و توسعه اپلیکیشن تعیین اطلاعاتی است که به کاربران نشان داده می شود، اطلاعات شامل داده های جمع آوری شده، تعامل کاربر با محصول نهایی و سفر کاربر در داخل برنامه است. کاربر از کجا شروع میکند، کجا باید اطلاعات خود را کامل میکند ، کجا پرداخت میکند و نهایت در کجا از اپلیکیشن خارج میشود .

 

وایر فریم ( wireframe )

طراحان اپلیکیشن موبایل اغلب طراحی اپ را با طرح هایی روی کاغذ شروع می کنند. Wireframes شکل دیجیتالی طرح است و بعبارتی طرح بندی مفهومی هستند. (با استفاده از وایر فریم، تمرکز بیشتر روی زیبایی شناسی و تجربه کاربری است، نه بر روی طرح های رنگی و سبک ها). در هنگام ایجاد وایر فریم باید به طراحی  خاص دستگاه iPhone و iPad و  تبلت های اندرویدی توجه شود. وایرفریم یکی از بخش های اصلی در  طراحی تجربه کاربر است که میتواند مقدمه ای برای طراحی UI نیز باشد .

 

راهنمای سبک ( style guide )

استانداردهای طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل از قوانین تجاری شرکت تا نمادهای ناوبری در  style guideثبت می شوند.

راهنماهای سبک شامل موارد زیر است:

  • از چه نوع فونتی برای متن های اپلیکیشن استفاده خواهد شد؟
  • طرح رنگ چه خواهد بود؟
  • نام تجاری شرکت شما در طراحی اپ چگونه منعکس خواهد شد؟

پیروی از یک راهنمای سبک کمک می کند تا ظاهر و سازگاری اپ شما حفظ شود. به عنوان بخشی از طراحی اپلیکیشن، باید دستورالعمل های طراحی اپلیکیشن اپل برای برنامه iOS و از Google برای برنامه های Android را در نظر بگیرید.

 

طراحی و توسعه اپلیکیشن

 

نمونه اولیه ( Prototype )

نمونه های اولیه برای شبیه سازی تجربه کاربر و جریان کاری اپلیکیشن از محصول نهایی تهیه می شود. توسعه نمونه اولیه می تواند زمانبر باشد، اما این تلاشها ارزش آن را دارند، زیرا آزمایش اولیه از طراحی و عملکرد اپ شما را ارائه می دهند. غالبا، نمونه های اولیه به شناسایی تغییرات عملکرد پیشنهادی برنامه کمک می کنند.

 

۴_  توسعه برنامه

در فرآیند توسعه اپ تلفن همراه برنامه ریزی یک بخش جدایی ناپذیر از این مرحله است. قبل از شروع تلاش های واقعی برای توسعه و برنامه نویسی، باید ساختار فنی  و نقاط عطف را تعریف کنید.

یک پروژه اپلیکیشن معمولی از سه بخش انتگرالی تشکیل شده است: بک اند( فناوری سرور ) ، API (ها) و فرانت اند

 

بک اند ( فناوری سرور )

این قسمت شامل بانک اطلاعاتی سمت سرور است که برای پشتیبانی از عملکردهای اپلیکیشن لازم است. تقریباً می توانید از هر زبان برنامه نویسی وب و پایگاه های داده برای back-end استفاده کنید .

لازم به ذکر است که بعضی از اپلیکیشن ها نیاز به سرور و ذخیره اطلاعات در پایگاه داده ندارند ، برای مثال میتوان یک نرم افزار ماشین حساب را نام برد که اطلاعات آن در سرور ذخیره نمیشود .

علاوه بر این باید بدانید که برنامه های iOS با استفاده از زبان برنامه نویسی Objective-C یا Swift قابل توسعه هستند. برنامه های Android با استفاده از Java یا Kotlin و … ساخته می شوند.

 

API

رابط برنامه نویسی اپلیکیشن (API) روشی برای برقراری ارتباط بین اپلیکیشن و سرور بانک اطلاعاتی بک اند است. API مانند یک کانال ارتباطی است که داده ها را با امنیت میان بک اند و فرانت اند جابجا میکند . آنچه در یک اپلیکیشن  توسط کاربر ثبت میشود با متد های برنامه نویسی از طریق این کانال به سمت سرور اراسل شده و در دیتابیس سرور ذخیره میشود .

 

فرانت اند اپلیکیشن

کاربر نهایی از فرانت اند استفاده می کند. در بیشتر موارد، اپلیکیشن های تلفن همراه از تجربیات کاربر تعاملی تشکیل شده است که از API و back-end برای مدیریت داده استفاده می کنند. فرانت اند در واقع همان رابط کاربری است که در بخش UI به آن اشاره کردیم .

 

۵_ تست کردن

انجام آزمایش دقیق تضمین کیفیت (QA) در طی مراحل توسعه اپلیکیشن، برنامه ها را با ثبات، قابل استفاده و ایمن می سازد. آشنایی با شرایط و اهداف عملکردی اپلیکیشن به بررسی دقیق آزمایش کمک می کند. اپلیکیشن شما باید آزمایش های زیر را برای ارائه یک راه حل با کیفیت انجام دهد.

 

تست تجربه کاربر

عملکرد اپلیکیشن باید توسط بسیاری از کاربران مورد آزمایش قرار گیرد تا هر چه بهتر شرایط بالقوه را پوشش دهد. وقتی دو کاربر مختلف ویژگی مشابهی را تست می کنند ممکن است از گرفتن اشکالات شگفت زده شوید اما نتایج متنوعی کسب کنید. به عنوان مثال، هر دو کاربر می توانند یک فرم را پر کنند، اما هر دو ممکن است داده های متفاوتی را وارد کنند، که این امر می تواند منجر به کشف یک نقص اساسی شود.

 

تست عملکرد

هدف از آزمایش عملکردی این است که کاربران بتوانند بدون هیچ مشکلی از ویژگی ها و عملکرد اپلیکیشن شما استفاده کنند. این تست را می توان به تست سیستم (کارکرد کلی اپ)، و تست واحد (عملکردهای فردی اپ) تقسیم شود.

اگر در حال ساخت ، طراحی و توسعه اپلیکیشن برای هر دو سیستم عامل های موبایل iOS و Android هستید، تست عملکردی شما باید یک مقایسه بین ویژگی های هر دو نسخه باشد.

معیارهای کمی زیادی برای اندازه گیری عملکرد اپ شما وجود دارد:

  • اپلیکیشن شما به درخواست کاربر چقدر خوب پاسخ می دهد؟
  • سرعت صفحه نمایش اپ چقدر سریع است؟
  • آیا اپلیکیشن شما باتری تلفن را مصرف می کند؟
  • آیا اپلیکیشن شما از پهنای باند شبکه استفاده می کند؟

 

تست امنیتی

امنیت بیشترین نگرانی را برای اپلیکیشن تلفن همراه سازمانی دارد. هرگونه آسیب پذیری بالقوه می تواند منجر به هک شود. بسیاری از شرکت ها برای انجام آزمایش های امنیتی دقیق بر روی اپ های خود، با آژانس های حرفه ای همکاری می کنند. تیم های QA و توسعه می توانند چند اقدامات ساده برای ایمن سازی اپلیکیشن تان انجام دهند.

  • اگر برنامه شما نیاز به ورود کاربران دارد، جلسات ورود به سیستم باید در دستگاه ردیابی شوند. جلسات کاربر باید هنگامی که کاربر برای مدت طولانی بیکار می ماند (به طور معمول ده دقیقه یا کمتر ) توسط سیستم پایان یابد.
  • اگر برنامه شما اطلاعات کاربران خود را در دستگاه ذخیره می کند تا ورود مجدد برای آنها راحت باشد، باید از یک سرویس قابل اطمینان استفاده کنید. به عنوان مثال، iOS ویژگی Keychain را فراهم می کند که برای ذخیره اطلاعات حساب کاربر برای یک اپلیکیشن خاص استفاده می شود.

 

تست دستگاه و بستر های نرم افزاری

به طور متوسط​​، سیستم عامل تلفن های همراه هر چند ماه یکبار به روز رسانی می شوند. چندین سازنده دستگاه های تلفن همراه مانند سامسونگ، ال جی، HTC ، موتورولا از پلتفرم اندرویدی استفاده می کنند، و این پلتفرم را برای دستگاه های تلفن همراه خود سفارشی می کنند (از آنجایی که اندروید منبع باز است). دستگاه ها در اندازه ها و شکل های مختلفی عرضه می شوند.

این مورد را با اپل مقایسه کنید، که دارای محیط کنترل شده ایی است، هم سخت افزار و هم سیستم عامل کنترل می شود. با این وجود چندین دستگاه iPhone و iPad در بازار وجود دارد.

اپلیکیشن تلفن همراه باید بر روی چندین دستگاه تلفن همراه یا شبیه ساز دستگاه آزمایش شود تا بتوان از عملکرد صحیح اپلیکیشن برای همه کاربران اطمینان حاصل کرد.

 

طراحی و توسعه اپلیکیشن

 

۶_ انتشار و پشتیبانی

انتشار یک اپ نیاز به ارسال اپلیکیشن شما به اپ استور های مختلف، مانند اپل استور برای اپلیکیشن های iOS و Google Play برای برنامه های Android دارد.

انتشار یک اپ در اپ استورها نیاز به تهیه ابرداده از جمله:

  • عنوان برنامه شما
  • توضیحات
  • دسته بندی ها
  • کلید واژه ها
  • نماد راه‌اندازی

پس از در دسترس بودن اپلیکیشن تان در اپ استور، شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را برای سنجش موفقیت اپ خود بررسی کنید. گزارشات مربوط به خرابی یا سایر موارد گزارش شده توسط کاربر را مرتباً بررسی کنید. کاربران را ترغیب کنید تا نظرات و پیشنهادات خود را برایتان به اشتراک بگذارند. پشتیبانی سریع کاربران نهایی برای درگیر نگه داشتن کاربران بسیار مهم است. علاوه بر این، به طور مرتب برنامه خود را برای دستگاه های جدید تلفن همراه و سیستم عامل های مختلف به روز کنید.

در این مقاله روند طراحی و توسعه اپلیکیشن تلفن همراه بصورت خلاصه بررسی شد، چنانچه سؤالاتی درباره طرح ایده خود و تبدیل آن به اپیکیشن دارید، با ما در میان بگذارید!

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *