دلایل الزامی بودن طراحی UI و UX در پیشرفت اپلیکیشن‌های موبایل

طراحی UI و UX

طراحی UI و UX

اصطلاحاتی مثل تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) امروزه در توسعه اپلیکیشن‌های تلفن همراه خیلی زیاد به کار می‌روند. طراحی UX و UI امروزه برای موفقیت هر اپلیکیشن موبایلی ضروری است، مخصوصاً به این دلیل که اگر برنامه موبایلی بدون تحقیق درست و حسابی طراحی شده باشد، خیلی زود از نظر ظاهری و همین‌طور جلب کردن نظر کاربرها به شدت کسل‌کننده می‌شود. به عبارت دیگر طراحی UX و  UI اولین چیزی است که کاربر توی اَپ شما می‌بیند و همین موضوع اولین برداشت او از برنامه شما را توی ذهن وی شکل می‌دهد. به همین دلیل در توسعه برنامه‌های موبایل طراحی بسیار مهم است.

اگر هم طراحی UI و هم طراحی UX را در برنامه تلفن همراه خود بگنجانید، باعث می‌شود برنامه‌ای کاملاً بی‌عیب و نقص و با تعاملی دو طرفه داشته باشید، که برای شما تجارتی بزرگتر و مشتریانی وفادار دست و پا می‌کند. گرچه این ابزارها و مجموعه مهارت‌ها برای توسعه‌ دهندگان نیازمند دانش یکسان هر دو طراح UI و  UX می‌باشد. و اساساً این دو طراحی دو رشته کاملاً جداگانه در چارچوب طراحی اپلیکیشن‌های تلفن همراه هستند.

تفاوت UI و UX در واقع در نحوه نزدیک شدن کاربران به یک برنامه است. کاربرهای مدرن فقط به دنبال اَپ‌هایی نیستند که ظاهری جذاب دارند (که طراحی UI باشد)، بلکه اَپ‌هایی را ترجیح می‌دهند که گزینه‌های میان‌بر آسان‌تری داشته باشند (که طراحی UX باشد) تا با تلاشی کمتر در برنامه جستجو کنند. از این رو کار طراح UX بیشتر به نحوه عملکرد برنامه در تلفن‌های همراه و همه‌ی سیستم‌‌های عامل مربوط است، درحالی‌که طراح UI وظیفه‌ دارد ظاهری جذاب تولید کند تا کاربر بتواند راحت‌تر و با برنامه ارتباط برقرار کند. (رنگ‌ها، آیکون‌ها و…)

وقتی طراحی UX و UI اپلیکیشن‌های تلفن همراه با هم ترکیب می‌شوند، می‌تواند راهی برای تجارت به وجود بیاورد که مبنی بر درک یا انتقال مستقیم مفاهیم باشد و در عین حال برای مشتری‌ها جذابیت داشته باشد. پیش از این‌که به موارد ضروری طراحی UX و UI وارد شویم، بیایید نگاه سریعی به اصول هر یک از آن‌ها بیندازیم.

در این‌جا سؤال‌ها و جواب‌های سایت Hokuapps در مورد مهمترین عناصر طراحی UX و UI آورده شده است:

 

طراحی رابط‌کاربری (UI) چیست؟

به خاطر کلمه «رابط» معمولاً به عناصر ظاهری یک برنامه مانند اندازه صفحه و ترکیب رنگ فکر می‌کنیم. با این حال، این موضوع در زمینه طراحی برنامه‌های موبایل بسیار گسترده‌تر است. طراحی UI به ارائه کلی برنامه مربوط می‌شود. در مورد این‌که از نظر ظاهری چقدر خوب به نظر می‌رسد و به هنگام استفاده مشتری‌ها آیا عملکرد درستی دارد یا نه. برای نرم و روان کار کردن برنامه، طراحان UI اغلب روی ساده بودن و دکمه‌های کاربردی ساده تمرکز می‌کنند.

استفاده از طراحی UI در طراحی اپلیکیشن‌های موبایل به تجربه بازریابی خیلی زیادی از سوی توسعه دهندگانش نیاز دارد. زیرا آن‌ها باید به گونه‌ای با کاربران در تعامل باشند که بتوانند ویژگی‌ها و عملکردهایی ساده برای آن‌ها در نظر بگیرند.

 

UX و UI

UX و UI

 

طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

همان‌طور که از نامش پیداست طراحی UX با در نظر گرفتن نحوه تعامل کاربر با برنامه، عملکردی را برای بالا بردن تجربه کلی برنامه در کاربران ایجاد می‌کند. در طراحی اَپ‌های موبایل، طراح UX در هر مرحله از کار نیاز به احساسات و سلایق شخصی کاربر دارد.

طراح UX دائماً بازخورد آزمایش کنندگان را قبل و حین توسعه جمع می‌کند. پس از تولید اپ، ویژگی‌های آن را طبق نظرات کاربران اصلاح می‌کند. هدف کلی طراحی UX در تولید اَپ بهبود تعامل و دسترسی کاربر به تمام قابلیت‌های اَپ با استقاده از ساده و همچنین مورد پسند کاربر نگه داشتن آن است.

طراح UI باید دائماً روی نحوه نمایش محصول با تمام عناصر بصری موجود توی آن کار کند. از سوی دیگر طراحان UX برای ساخت برنامه‌ای منحصر به فرد و همچنین منطق محور باید در تجزیه و تحلیل رقابتی اَپ‌ها شرکت کنند و فرایندهای تجاری و نیازهای اَپ شما را درک کنند.

 

جنبه‌هایی از طراحی UX و UI که در طراحی اَپ‌های تلفن همراه مؤثر هستند:

ضروری‌است که بین طراحی UI و UX تعادل مناسبی برقرار شود تا بتوانید بازدیدکنندگان اپ تجاری‌تان را جذب و در برنامه درگیر کنید و نگه‌دارید. که باید گفته شود در مورد این‌که در واقع چه کاری برای طراحی بهینه اَپ موبایل باید انجام شود یک بحث قدیمی وجود دارد. درحالی‌که بعضی‌ها از جذب نوع طراحی UI پشتیبانی می‌کنند، بعضی دیگر مثل شرکت اپل بیشتر از هر چیزی روی شاده نگه داشتن اَپ پافشاری می‌کند.

 

آیا در مورد این‌که چه چیزی را دنبال کنید بلاتکلیف هستید؟

در این‌جا چند جنبه مهم طراحی مؤثر UI و UX هست که به شما در ساخت اَپی ساده و منعطف با تعامل کاربری بالا کمک می‌کند:

از عناصر استاندارد شده استفاده کنید.

استفاده از عناسر معمولی و متداول طراحی اَپ‌های تلفن همراه مانند دکمه‌ها، رنگ‌ها، ایکون‌ها و نمادهایی که به کاربر کمک می‌کند تا با برنامه احساس آشنایی و نزدیکی کنند. ایجاد چنین حس آشنایی از این نظر اهمیت داد که به کاربر کمک می‌کند تا مدت زمانی طولانی را توی اَپ بگذراند. که این امر باعث می‌شود حداکثر سود ممکن را از آن ببرید.

سادگی را حفظ کنید.

جدا از ترکیب ویژگی‌های استاندارد طراحی شده، اطمینان حاصل کنید که سایر عناصر برنامه، چه متنی باشند چه تصویری، ساده و قابل درک باشند. اگر کاربران شما برای درک نحوه کار برنامه به کتابچه راهنما نیاز دارند، ایراد از طراحی UX و UI شماست. تعامل آسان و بصری با کاربر باعث اطمینان کاربران در مورد عملکرد برنامه می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند بدون ذره‌ای سردرگمی از آن استفاده کنند.

سرعت را اولویت خود قرار دهید.

سرعت عامل خیلی مهمی در طراحی هر اپلیکیشن است. زیرا به مشاغل کمک می‌کنند تا این پیام را به کاربرها بدهد که برای وقت آن‌ها ارزش قائل هستید. هرچه مدت بالا آمد اپ توی تلفن‌های همراه بیشتر باشد، تعداد کاربران آن اَپ کمتر خواهد بود. سازندگان اپلیکیشن خود را به سمت تولید اَپی مبهوت کننده و در عین حال کارآمد هدایت کنید که بالا آمدنش فقط چند ثانیه طول می‌کشد.

علاوه بر این، در صورت نیاز به تبلیغ در مورد آخرین پیشنهادها و یا اطلاع دادن به کاربران در مورد روند اجرای برنامه، بهتر است این پیام‌ها را مانند اعلان برای آن‌ها ارسال کنید. این کار نه تنها در وقت کاربران صرفه‌جویی می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند خیلی سریعتر به هدف خود برسید.

کاری کنید اَپ ظاهر طبیعی‌تری داشته باشد.

از شرکت سازنده اپ تلفن همراه خود بخواهید که از ابزارهای مورد پسند کاربران مثل دکمه‌ها و میان‌برها برای ایجاد برنامه‌ای با ظاهری طبیعی استفاده کند. استفاده از سایه و زاویه‌بندی مناسب در ساخت شکل‌ها و دکمه‌های چشم‌نواز در بین سازندگان اپ‌های تلفن همراه از محبوبیت زیادی برخوردار است.

اَپ را کاربر محور نگه‌دارید.

طراحی اپ‌های تلفن همراه کاربرمحور، بسیاری از ویژگی‌ها و عناصر مهم را در برمی‌گیرد که شامل صفحه لمسی هم می‌شود. طبق گفته شرکت اپل که خودش یکی از غول‌های فناوریست، در اختیار قرار دادن ۴۴ پیکسل مربعی از فضا برای یک دکمه، استفاده از آن را برای کاربر آسان می‌کند. در نظر گرفتن اندازه انگشت برای ساخت دکمه‌ها توصیه شده، چون به کاربر کمک می‌کند بدون این‌که اشتباهی دکمه دیگری را بزند، روی دکمه خاص و مورد نظرش کلیک کند. علاوه بر این‌ها ضامن فرایند و کاربرد آسان اَپ برای کاربر هم می‌باشد.

 

 

ux،ui

ux،ui

 

با HokuApp اَپ‌های خود را با بهترین طراحی UX و UI بسازید.

برخلاف اکثر شرکت‌های سازنده اَپ‌های تلفن همراه می‌دانیم که تجربه کاربران شما باید به صورت تلفیقی و توسط محتوا و تصاویر در اَپ به کار برود. بنابراین روش ناکارآمد ارائه صرف اَپی با ظاهر جذاب را کنار می‌گذاریم و در کنار شما برای راحت‌تر کردن استفاده از اَپ تلاش می‌کنیم. که می‌تواند استفاده از اَپ را به تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش برای کاربران تبدیل کند.

سیستم‌عامل‌هایی مانند HokuApps شیوه MADP را ارائه می‌دهند. استفاده از ابزاری جامع مانند HokuApps MADP امکان طراحی و توسعه برنامه با کمترین کد نویسی ممکن را فراهم می‌کند. این پلتفرم دارای بایگانی بزرگ با یک استودیوی طراحی و صدها طرح از پیش ساحته شده است. طرح‌ها مطابق با پیشنهادات گوگل، اپل و یک سری دستورالعمل‌هایی هستند تا برنامه‌ها در منطق طراحی هر دو سیستم‌عامل قرار بگیرند.

قابلیت استفاده مجدد از منابعی مانند ماژول‌های کاری، اجزای فناوری و اتصالات از پیش ساخته شده  ضمن افزایش صد درصدی جا افتادن اپ‌های سفارشی، احتمال نیاز به تمدید بودجه ساخت اپلیکیشن را هم تا ۱۰ برابر کاهش می‌دهد. این کار تفاوت فاحشی با پلتفرم‌های سنتی ساخت و توسعه اَپ دارد، آن هم این است که به این روش هر اپ از ابتدا پیشرفته و توسعه یافته طراحی می‌شود.

تیم‌های با تجربه ما در HokuApps  بیشتر روی یکنواخت نگه‌داشتن طراحی اپ موبایل در هر دو سیستم عامل تمرکز دارند تا کاربران مجبور نشوند برای درک الگوهای استفاده از برنامه تلاش کنند. با ترکیب زیبایی و پاسخگویی می‌توانیم به شما در ساخت برنامه‌های آینده‌گرا کمک کنیم که یک بستر ساده و در عین حال انگیزشی را برای کاربران فراهم می‌کنند تا از آن لذت ببرند و با آن کار کنند.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *