امکان سنجی ایده کسب و کار اینترنتی را چطور انجام دهیم؟

امکان سنجی ایده کسب و کار اینترنتی را چطور انجام دهیم؟ @appsaz_ir

امکان سنجی ایده کسب و کار اینترنتی را چطور انجام دهیم؟ @appsaz_ir

امکان سنجی ایده کسب و کار اینترنتی را چطور انجام دهیم؟

امکان سنجی ایده کسب و کار اینترنتی را چطور انجام دهیم؟ @appsaz_ir

امکان سنجی ایده کسب و کار اینترنتی

این روزها بازار مشاغل اینترنتی داغ داغ است، من و شما اگر به عنوان منبع اصلی درآمدمان به دنبال راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی نباشیم، دست کم به عنوان یک شغل دوم به دنبال ایجاد و توسعه یک شغل مجازی خواهیم بود. این در حالیست که شاید بارها و بارها ایده های مختلفی به ذهنمان خطور کرده باشد ولی از ترس شکست حتی به تصور اجرای آن هم تن نداده باشیم، یا اگر خیلی به خودمان لطف کرده باشیم، یک طرح نصف و نیمه روی کاغذ پیاده کرده ایم و با چند روز وقت گذرانی های بی هدف و بی انگیزه، به بهانه تحقیق برای اجرای یک کار جدید، یک ایده فوق العاده را ناکام گذاشته ایم.

و این بدترین کاریست که می توانیم در حق خودمان، روح سرکش و ریسک پذیر، و ذهن خلاقمان بکنیم!

چرا این مقاله را می خوانم؟

اگر یک ایده کسب و کار فکرتان را درگیر کرده اما به هر دلیلی مثل ترس از شکست، هنوز برای اجرای آن تردید دارید و تصمیمی درمورد راه اندازی آن نگرفته اید، می توانید با خواندن این مقاله در اپ ساز با دید باز و به طور منطقی طرحتان را بررسی کنید تا حداقل کمی از این همه تردید و سر در گمی رها شوید.

در ادامه، با هم چند راه ساده برای امکان سنجی کسب و کار اینترنتی را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • هدفتان را مرور کنید!

    هدف شما از ایجاد کسب و کار آنلاین چیست؟ تا حالا شده که بنشینید، درست و حسابی فکر کنید و یک بار برای همیشه، یک جواب کامل و منطقی برای این سؤال پیدا کنید؟
    چهار پنج سال دیگر را تصور کنید، کسب و کار امروزتان را توسعه داده اید و همچنان در آن مشغول به کار هستید، آیا از شغل و وضعیتی که دارید راضی هستید؟ پاسخ به این سؤال، اولین قدم برای امکان سنجی ایده کسب و کار اینترنتی است.

    یک مثال ساده!

    من سه سال پیش با کلی هیجان و انگیزه، تصمیم به راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی برای فروش دست سازه های خانگی گرفتم، بعد از امکان سنجی ایده شروع به تبلیغات کردم و کم کم مشتریان بیشتری جذب کردم. با اینکه پیشرفت، فروش و درآمد مناسبی داشتم، اما کم کم به این نتیجه رسیدم که کار بر روی این فروشگاه، کار دائمی من نیست و راضی ام نمی کند. بنابراین تصمیم گرفتم دست کم برای مدتی کار فروشگاه را متوقف کنم و به دنبال یک ایده مناسب باشم، ایده ایی که تا سال های سال مرا راضی نگه دارد!

    پس یادتان باشد، قبل از هر کاری اول از خودتان بپرسید که آیا این کار من است؟ آیا می توانم سال های سال این کار را ادامه بدهم و پیشرفت داشته باشم؟

  • ایده شما به چه درد می خورد؟

    تا بحال به این فکر کرده اید که ایده شما به چه دردی می خورد؟ آیا قرار است مشکلی را حل کند و اگر بله، این مشکل دقیقا چیست؟ اهمیت این مشکل چقدر است و تا چه اندازه برای مردم دغدغه ایجاد می کند؟ هزینه ایی که مشتریان برای حل این مشکل از طریق ایده و استارت آپ شما باید بپردازند چقدر است؟ آیا استفاده از استارت آپ شما برای مشتریان کارآمد و به صرفه است؟
    هیچ چیز مثل یک ایدهء بد نیست! استیو بلنک، کار آفرین سریالی در سیلیکون ولی و مدرس دانشگاه می گوید: این بخش از توسعه کسب و کار که با خودتان فکر می کنید: ” هر آن ممکن است شکست بخورم” آسیب زیادی به شما می زند.

  • از دید مشتریانتان به دنیا نگاه کنید!

    خودتان را جای مشتریانتان بگذارید، فکر کنید حالا که هنوز استارت آپ شما شکل نگرفته است،  چطور از پس مشکلاتشان (مشکلاتی که قرار است ایده شما آن ها را حل کند)، بر می آیند؟!
    برای اینکه بتوانید از دید مشتریان به ایده کسب و کارتان نگاه کنید و کارایی ایده تان را از دید آن ها بررسی کنید، باید با کفش های آن ها راه بروید! یعنی اینکه چند حساب کاربری پیش فرض با پرسش های زیر در مرحله شناخت کاربر بسازید:
    – عکس پروفایل
    – مشکلات (بیان مسئله)
    – اهداف کاربر
    – انگیزه ها
    – ارتباط کاربر با تکنولوژی
    – بیوگرافی

     

    مشتریان در بهبود ایده شما دقیقا چه نقشی دارند؟

    کاربران ممکن است نظرات و دیدگاه های مختلفی درباره ایده کسب و کار شما داشته باشند که بررسی این ایدئولوژی ها می تواند دید شما را بازتر کرده و پنجره های جدیدی را برای توسعه ایده اولیه شما به رویتان باز کند. پس اگر کار شما تیمی است و یا نیروی کار دارید، از آن ها بخواهید تا پرسشنامه مربوط به حساب کاربری را پر کنند،در نهایت بازخورد پرسشنامه ها و نتایج بدست آمده را مرور کنید تا توانسته باشید از دید مشتریانتان به کسب و کار خود نگاهی انداخته و پیشنهاد هایی برای بهبودی آن پیدا کرده باشید.

  • تحقیقات بازار را فراموش نکنید!

    تحقیقات بازار

    تحقیقات بازار یک ابزار مهم برای امکان سنجی کسب و کار اینترنتی به جساب می آید. بازار هدف شما کجاست و وسعت آن چقدر است؟ رقبای ابر قدرت کسب و کار جدیدتان را می شناسید؟ یکی از دقیق ترین نتایج درمورد امکان سنجی ایده تان را می توانید از بررسی بازار هدف، مشتریان (مخاطبان) کسب و کار و شناسایی رقبای قدرتمندی که خواهید داشت، بدست آورید. این نتایج واقعی ترین نتایج در بررسی های قبل از اجرا و آزمایش طرح خواهند بود.

    یک مثال ساده!

    مثلا اگر قرار است یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید، محصولاتی که ارائه خواهید کرد را مد نظر قرار داده و جامعه هدفی که از این محصولات استفاده خواهند کرد را مورد بررسی قرار دهید، آیا محصولات ارائه شده شما با نیاز مشتریانتان متناسب است؟
    بعد از بررسی مشتریان و جامعه هدف، نوبت به رقبا می رسد! آیا می توانید با فروشگاه های اینترنتی بزرگ و قدرتمندی مانند دیجی کالا، زنبیل و بامیلو رقابت کنید؟ نقطه قوت شما در مقابل فروشگاه های موجود چیست؟ چه چیزی قرار است مخاطبین فروشگاه های اینترنتی را به سمت شما جذب کند.

  • اجرای آزمایشی + بازخورد نظرات مشتریان
    اجرای آزمایشی

    اگر ایده ایی  را انتخاب کرده اید، مشتریان و جامعه هدفتان را شناسایی کرده و تحقیقات بازار را هم انجام داده اید، وقت آن رسیده است که ایده تان را به طور آزمایشی اجرا کنید!
    یک landing page حاوی یک فرم الکترونیکی بسازید تا از طریق آن، اطلاعات مشتریانتان را ثبت کنید. همزمان با راه اندازی وب سایت مربوط به کسب و کارتان به فکر ایجاد یک کمپین تبلیغاتی باشید تا با جذب مخاطبین، ترافیک اینترنتی را به سمت وب سایت خودتان متمرکز کنید!

    خیلی خب حالا وقت تعاملات مستقیم شما با مشتریان واقعی تان رسیده است!

    وقتی که ترافیک سایتتان زیاد شد و پای مشتریان به سایت شما باز شد، باید با آن ها ارتباط برقرار کنید و با طرح یک سری سوالات واضح و روشن، از نظرات، نقد و ایده های آن ها برای ارزیابی و امکان سنجی فرضیه هایتان استفاده کنید.

    اگر هیچ فرمی از طرف مشتریان دریافت نکردید، برگردید و یک نگاهی به عقب بیاندازید! یک جای کار ایراد دارد! شاید وجود یک اشتباه خیلی ساده! مثلاً طراحی نامناسب فرم دریافت اطلاعات، تبلیغات نامناسب یا هر اشتباه دیگری که موجب عدم اعتماد کامل مشتریانتان به شما شده است، و عدم اعتماد مشتریان به شما یعنی آن ها برای دادن اطلاعات و جزئیات بیشتر به شما قانع نشوند!
    یا شاید لازم باشد از یک متخصص سئو کمک بگیرید تا یک سایت بهینه داشته باشید.

    نکته:

    مسابقات و رویدادهای استارت آپی، ورکشاپ ها و کارگاه های آموزشی می توانند بیشترین کمک را به شما بکنند! این روزها رویدادها و ورکشاپ های استارت آپی در اغلب شهرهای کشور برگزار می شوند، که اگر هم در شهر شما هنوز خبری از این رویدادها نباشد باز هم جای نگررانی وجود ندارد! چرا که سمینار، نشست، ورکشاپ و رویدادهای مجازی مربوط به استارت آپ ها در فضای مجازی هم کم نیستند و راحت می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید.

  • برند سازی و افزایش مشتریان

    برند سازی + افزایش مشتریان

    وقتی که  امکان سنجی ایده کسب و کار اینترنتی تان را با موفقیت پشت سر گذاشتید، در حالی که آماده راه اندازی و شروع کار هستید، باید به فکر مراحل بسیار مهم جذب، افزایش و البته حفظ مشتریان باشید! این شمایید که وفاداری مشتریانتان را تعیین می کنید!
    عادت بد تمرکز بر روی ایده یا محصول اصلی و عدم توجه به برقراری ارتباط با مشتریان، یکی از رایج ترین اشتباهات کارآفرینان تازه کار است! اشتباهی که شما باید تا می توانید از آن فاصله بگیرید. 😉
    نظریه پردازی، اصلاح و بهبود ایده شما، تنها تا زمانی امکان پذیر خواهد بود که یک سری داده و معیارهایی برای پشتیبان گیری از آن ها داشته باشید!  یادتان باشد که مدام از مشتریان بازخورد بگیرید و بر اساس نظرات آن ها، طرح اولیه ایده کسب و کارتان را آزمایش کنید و برمبنای همین بازخوردها، ویژگی ها و قابلیت های طرحتان را ارتقا بدهید.

پندانه!

در نهایت برای موفقیت باید تلاش کنید، تلاش کنید و تلاش کنید! تمام تجربه و مهارتتان را به کار بگیرید و گوش هایتان را برای نقد های سازنده اطراف، پیشنهادهای خارق العاده، تجارب و علوم جدید تیز کنید! شاید چند بار زمین بخورید اما این لازمه کار شماست، فقط یادتان باشد بعد از هر بار زمین خوردن خیلی زود خودتان را جمع و جور کنید و به سمت پیشرفت و موفقیت، به راهتان ادامه دهید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *