امنیت اپلیکیشن موبایل و نکاتی برای برقراری آن

امنیت اپلیکیشن موبایل

امنیت اپلیکیشن موبایل جزء اولین معیارهای مورد نظر برای طراحی آن است. این مورد از چنان اهمیتی برخوردار است که تصمیم گیری در مورد خرید و نصب یک اپلیکیشن را به خود وابسته می کند. امروزه ابزارهای مختلف مانند تلفن های همراه، بستر اینترنت و موتورهای جستجو و سایر دستگاه های الکترونیکی به کمک بشر آمده اند. تا علاوه بر رفع نیازهای ارتباطی، راهی برای معرفی کالا و خدمات قابل ارائه به آن ها باشند. در این میان گوشی های هوشمند از اهمیت و محبوبیت بالایی برخوردار هستند که دلیل اصلی آن، به کارگیری و نصب اپلیکیشن ها است. در واقع این اپلیکیشن ها هستند که به یک گوشی هوشمند را به ابزاری پرکاربرد در زندگی ما تبدیل کرده اند.

کاربرد اپلیکیشن های خدماتی

تنوع در این اپلیکیشن ها باعث شده تا ما برای انجام بسیاری از امور از آن ها استفاده کنیم. از تقویم و ماشین حساب گرفته تا یادداشت اتفاقات روزانه و انجام انواع خدمات الکترونیکی و پرداخت ها، همگی دارای اپلیکیشن هایی هستند که بر روی گوشی های ما نصب شده اند. اما همان طور که قبلا گفته شد، امنیت در طراحی اپلیکیشن های موبایل از اهمیت زیادی برخوردار است. پس ضمن تلاش برای ایجاد یک اپلیکیشن پر کاربرد باید تکنیک هایی برای افزایش امنیت و قابلیت اطمینان آن ها به کار گرفته شوند. بنابراین ما در این جا چند تکنیک در این زمینه را معرفی خواهیم کرد که با به توجه به آن ها می توان برنامه مناسبی را تهیه نمود.

به روز رسانی نرم افزار راهی برای مقابله با هکرها

هکرها راه نفوذ به یک نرم افزار یا برنامه موبایل را پیدا خواهند کرد و از این طریق می توانند به جاسوسی و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات، خرابکاری و تغییر در ساز و کار برنامه و یا هر نوع فعالیت مخرب دیگری دست بزنند. از آن جایی که تکنیک های برنامه نویسی به طور مداوم در حال تغییر هستند، خصوصیات امنیتی و روش های حفظ آن نیز تغییر می کنند. در این حالت ممکن است روش های امنیتی حال حاضر به نیازهای آینده پاسخ ندهند و نتوانند امنیت اطلاعات را در مقابل هکرها تضمین کنند.
در این صورت باید نسخه های جدیدی از اپلیکیشن ایجاد شود. نسخه هایی که در آن ها از تکنیک های جدید امنیتی استفاده شده باشد. پس می توان گفت که ساخت اپلیکیشن تنها به یک دوره زمانی خاص ختم نمی شود و باید به طور مداوم بروز رسانی گردد.

استفاده از محل ذخیره سازی مناسب برای اطلاعات اپلیکیشن ها

هر اپلیکیشن اندروید به گونه ای طراحی شده است که برای ذخیره اطلاعات حساس خود از یک دایرکتوری ذخیره سازی داخلی بهره می گیرد.
هر دایرکتوری با توجه به نام اپلیکیشن، نام گذاری می شود. این دایرکتوری فایل هایی را درون خود جای می دهد که برای ساخت آن ها از حالت MODE_PRIVATE بهره گرفته شده است. بنابراین می توان گفت که فایل ها امنیت بالایی دارند. چرا که سایر اپلیکیشن ها نمی توانند از آن ها استفاده کنند.

برقراری ارتباط اپلیکیشن و سرور با استفاده از HTTPS

اتصال کاربران به هات اسپات و وای فای در اماکن مختلف در برخی از موارد خطرناک است. این خطر زمانی احساس می شود که هات اسپات مورد استفاده، مخرب باشد که در این صورت می تواند محتوای ترافیک HTTP را تغییر دهد. در نتیجه اپلیکیشن دچار اختلال خواهد شد و حتی ممکن است مورد سوء استفاده و دسترسی غیر مجاز به اطلاعات قرار گیرد. استفاده از HTTPS، موجب می شود تا با استفاده سرور از یک گواهی صادر شده از مراجع معتبر، امنیت ترافیک شبکه در مقابل هر نوع حمله ای تضمین شود. در نتیجه امنیت اپلیکیشن حفظ شده و مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت.

برنامه خود را تست کنید

یکی از مراحل مهم در طراحی اپلیکیشن موبایل، تست آن است. این کار به افزایش امنیت برنامه کمک خواهد کرد. با توجه به سرعت بالای انتشار و توزیع اپلیکیشن ها، باید تلاش کنید تا برنامه خود را در مارکت ها به رتبه بالایی برسانید. این کار با اطمینان و امنیت برنامه شما امکان پذیر خواهد بود. به جز تست کارایی، تست امنیت هم بر روی برنامه های موبایل انجام می شود. این امر موجب کشف ضعف ها و آسیب پذیری های برنامه خواهد شد و باعث می شود تا کاربران با اطمینان بالاتری از آن استفاده کنند. در نتیجه رتبه برنامه شما در استورهای مختلف بالاتر خواهد رفت.

کنترل سمت سرور

سرور به عنوان محلی معرفی می شود که برای ذخیره اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد و راهی برای مدیریت اپلیکیشن محسوب خواهد شد.
یکی از بهترین راه ها برای کنترل سرور، استفاده از یک اپلیکیشن مناسب است. به عنوان مثال سیستم اپ ساز به صاحبان اپلیکیشن این امکان را می دهد تا با استفاده از یک پنل کاربری تحت وب با امنیت بالا، به ذخیره سازی و مدیربت اطلاعات خود بپردازند.

تا حد امکان از کدهای پیش ساخته استفاده نکنید

توجه به ایده دیگران و کسب تجربه از کارهای مشابه در طراحی اپلیکشن موبایل مفید است. اما سعی کنید تا حد امکان از کدهایی با منابع متفرقه استفاده نکنید. چون برخی از هکرها کدهایی را می نویسند و با انتشار آن ها به انتظار افرادی می نشینند که قصد طراحی اپلیکیشن جدیدی دارند. استفاده این افراد از کدها باعث می شود تا هکرها به راحتی بتوانند امنیت آن را نقض کنند و به طور غیر مجاز به اطلاعات دسترسی یابند.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *