از ایده ساخت اپلیکیشن‌ها تا طراحی چگونه می‌گذرد؟

امروزه بسیاری از سازمان‌ها، مشاغل، کسب و کارها، و حتی افراد تصمیم می‌گیرند که اپلیکیشنی را برای افزایش اعتبار خود و همچنین دسترسی راحت‌تر مخاطبین طراحی کنند. در طی این پروژه باید مراحلی طی شود که در این مقاله، مراحلی که از ساخت ایده تا طراحی اپلیکیشن وجود دارد، بررسی می‌شود.

 

توجیه اقتصادی ایده

با پیشرفت تکنولوژی و نیاز بیشتر به اپلیکیشن‌ها، همواره افراد و سازمان‌ها، به این نتیجه می‌رسند که به یک اپلیکیشن نیاز دارند و همچنین ایده‌هایی برای آن مطرح می‌کنند. سپس این ایده ها و خلاقیت‌ها، توسط تیم برنامه نویسان و توسعه دهندگان، به صورت نوآورانه طراحی می‌شود اما مهم این است که فرآینده طراحی ایده از نیاز (خواست)، ظهور ایده و طراحی (تقاضا)عبور کرده باشد.

برای درک بهتر تفاوت این سه مورد می‌شود تقاضای کالاهای خوراکی را مثال زد که در واقع نیاز هر انسانی در زمان گرسنگی، مواد خوراکی است. اما هر فردی کالای متفاوتی را تهیه می‌کند که بستگی به علایق، فرهنگ، شخصیت و… دارد (خواست). در نهایت نیز اگر این خواست و تمایل همراه با توانایی اقتصادی  و بودجه شما باشد به آن نیز تقاضا گفته می‌‌شود.

در ایجاد ایده نیز اول باید نیاز سنجی بازار هدف را انجام داد و ابتدا متوجه شد که چه شکافی بین نیازهای مخاطبین و خدمات اپلیکیشن‌های موجود وجود دارد تا بعد از آن مطابق با هر فرهنگ نیاز مخاطبین اپلیکیشن را به خواست تبدیل کرد و در صورت فراهم بودن شرایط اقتصادی مخاطبین این خواست آنها تبدیل به تقاضا شود که می‌تواند در قالب سفارش و یا حتی پرداخت‌های درون برنامه ای اپلیکیشن‌ها بروز کند.

 

پتانسیل همه گیری ایده

قطعا اپلیکیشن‌هایی را دیده اید که کاربردی نبوده و همه گیر نیز نشده‌اند. برای تمام آنها وقت، هزینه، محتوا و انرژی صرف شده است و اگر تمام این هزینه‌ها، زمان‌ها و انرژی‌ها، در کنار هم گذاشته شود آن وقت متوجه می‌شویم مقدار قابل توجهی صرف شده است که تقریبا بی حاصل بوده و درواقع تمام این موارد هدر رفته اند. از این جهت فردی که قصد سفارش ساخت اپلیکیشن دارد باید بداند که صرفا داشتن ایده کافی نیست بلکه باید ایده اش پتانسیل همه گیر شدن و کاربردی شدن را نیز داشته باشد. چیزی که در مرحله‌ی نخستین تعیین می‌شود، در نهایت بعد از انجام پروژه ساخت اپلیکیشن، همان خروجی خواهد بود و به نوعی با اهمیت‌ترین مرحله همین مرحله‌ی نخست، یعنی پرورش ایده‌ای کاربردی و قوی است.

 

توجیه بازاریابی ایده

طرح‌ها و ایده‌ها حتی ایده‌های ساخت اپلیکیشن باید علاوه بر توجیه اقتصادی، توجیه بازاریابی نیز داشته باشند. در تحلیل اقتصادی هر طرح، ما باید به نتیجه‌ی سود آور بودن یا نبودن آن طرح برسیم و محاسبات گسترده ای برای پروژه انجام دهیم تا بدانیم به چه صورت باید عمل کنیم.

اما در توجیه بازاریابی یک ایده عواملی مثل توجه به محیط، تحلیل بازاریابی و در کل چگونگی رسیدن به اهداف در حیطه چهارچوب‌هایی که از لحاظ اقتصادی تعیین شده مورد توجه هستند.

شاید بهترین ایده، کاربردی ترین خدمات و حتی توجیه قابل قبول اقتصادی را داشته باشیم اما نتوانیم مطابق محیط بازار هدف عمل کنیم و اشتباهات متعددی در حیطه‌ی فروش، تبلیغات و حتی در بخش‌های دیگر بازاریابی انجام دهیم و همین مسئله در روند ساخت اپلیکیشن، نتیجه ایده آل رابرای ما نداشته باشد.

 

تعیین بودجه

بیشتر سازمان‌ها و مشاغل به طور معمول، پروژه‌های خود را با بودجه‌های مختلفی شروع می‌کنند و پیش می‌برند و طبیعی است که این موضوع در تصمیم‌گیری و نحوه طراحی، برنامه نویسان و توسعه دهندگان اپلیکیشن  در زمینه طراحی و تولید پروژه  تاثیر بسزایی دارد.

مسئله‌ی تامین هزینه‌ها در ساخت اپلیکیشن برای استارتاپ‌ها شاید در بعضی موارد سخت باشد چرا که هنوز فعالیت آنها چندان بازخورد مالی ای نیز ندارد که در این حالت اگر بتوانید حامی مالی و یا شریک قابل اعتماد پیدا کنید؛ چه برای هزینه‌های این پروژه و چه برای هزینه‌های مراحل دیگر کار.

در مرحله‌ی تعیین بودجه برای سفارش ساخت اپلیکیشن، مشتری باید به سطح  مورد نیاز خود توجه کند چرا که همیشه بهترین مورد علیرغم هزینه بربودن، صرفا نتیجه بخش نخواهد بود.

 

تحلیل و مقایسه بین مجموعه‌های طراح اپلیکیشن

با جست و جو، بررسی و مشاهده پروژه‌های سفارش ساخت اپلیکیشن هر شرکت متخصص در ساخت اپلیکیشن، مشتری تا حدودی می‌تواند به مهارت و سطح دانش اعضای آن مجموعه پی ببرد و همین افزایش شناخت به انتخاب بهتر کمک می‌کند چرا که حتی اگر بهترین ایده با بودجه‌ی مناسب در اختیار متخصصینی کم مهارت سپرده شود در حالت عادی، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

 

تعیین تیم‌ طراحان اپلیکیشن

در بسیاری موارد سازمان‌ها، تیم طراحی داخلی اپلیکیشن ندارند و باید پروژه سفارش ساخت اپلیکیشن را برون سپاری کنند. انتخاب بین شرکت‌های متخصص در زمینه ساخت اپلیکیشن نیازمند تحقیق است تا مشتری بتواند بهترین متخصص ساخت اپلیکیشن را پیدا کند.

این مرحله اهمیت زیادی دارد چرا که سپردن سفارش ساخت اپلیکیشن به فرد یا افرادی که به اندازه کافی مهارت نداشته باشند می‌تواند کل هزینه‌ها، ایده و فعالیت‌های اصلی اپلیکیشن نورد نظر را نیز به خطر بیندازد.

 

تبیین جزئیات اپلیکیشن

در سفارش ساخت اپلیکیشن باید جزئیات بیشتری را مورد توجه قرار دهیم.

مانند تم اپلیکیشن، رنگ‌ها، شکل کلی و چیدمان قرارگیری بخش‌ها و موارد دیگر که به طوری بتواند وجه تمایزی در بین اپلیکیشن‌های رقیب داشته باشند و به خوبی شناخته شود تا در نهایت در صورت همه گیر شدن و استفاده‌ی زیاد از آن اپلیکیشن، بسیاری از مخاطبین حتی با دیدن لگوی اپلیکیشن، بتوانند آن را تشخیص دهند. گاهی این برند سازی آنقدر پیشرفته انجام می‌شود که مخاطبین حتی با دیدن یک شکل یا رنگ مربوط به یک اپلیکیشن، آن را به خوبی به خاطر می‌آورند.

 

توجه به پیشنهادات تیم طراحی اپلیکیشن

مشتری در هنگام ثبت سفارش ساخت اپلیکیشن باید به تمام ویژگی‌هایی که نیاز دارد این  اپلیکیشن داشته باشد، توجه کند. همچنین بهتر است که اگر گزینه‌ی مناسب‌تری به او پیشنهاد شد، آن را بپذیرد. به طور معمول، بهترین پیشنهادات اصلاحی برای ساخت اپلیکیشن از طرف متخصصان و طراحان اپلیکیشن خواهد بود. گاهی شاید ویژگی‌های مورد نظر مشتری، واقعا برای سفارش ساخت اپلیکیشن، مناسب نباشد. در چنین شرایطی بهتر است که با برنامه نویس و توسعه دهندگان اپلیکیشن، مشورت کرد و تصمیم نهایی را گرفت.

 

انعقاد قرارداد

بعد از به نتیجه رسیدن فرد یا مجموعه‌ی سفارش دهنده ساخت اپلیکیشن با تیم طراحی، قراردادی منعقد می‌شود که لازم است در آن، جزئیات بیان شده باشد تا هردوطرف، در صورت بروز مشکل، مشمول ضرر و زیان نشوند. بنابراین، در همان ابتدایی شروع پروژه، قرارداد را با دقت تنظیم و همینطور با دقت مطالعه کنید تا برای شما نکته ای مبهم باقی نماند.

 

طراحی اپلیکیشن

مهندسان نرم افزار،برنامه نویسان و توسعه دهندگان، پروژه‌های ساخت اپلیکیشن را می‌پذیرند و این به یک نوع تخصص برای این گروه از مهندسان تبدیل شده است. مشتری باید بعد از سپردن پروژه ساخت اپلیکیشن به آنها و در طی مرحله‌ی طراحی صبور باشد و بداند که قرار نیست یک روزه، پروژه ساخت اپلیکیشن انجام شود.

پشتوانه‌ی انجام درست این مرحله از پروژه ساخت اپلیکیشن، داشتن دانش، مهارت و تجربه‌ی کافی طراحان است که انتظار می‌رود طراحان اپلیکیشن، تمام این ویژگی‌ها را داشته باشند.

 

بازخورد دادن توسط مشتری و رفع نقص‌ها

ممکن است بعضی ازتیم‌های نرم افزاری که سفارش ساخت اپلیکیشن را بر عهده می‌گیرند به محض تحویل پروژه، دیگر توجهی به گرفتن بازخورد از مخاطب و مشتری خود نداشته باشند. اما بهتر است تیم طراحی بعد از اتمام ساخت اپلیکیشن نظرات مشتری خود را بپرسند چرا که این کار باعث برانگیختگی تجربه‌ی خوب مشتری از این مجموعه خواهد شد و حتی گاهی فرد برای اپلیکیشن خود طراحی و ایده‌های جدید نیز می‌خواهد که این می‌تواند درآمد مجددی برای تیم طراحی اپلیکیشن داشته باشد.

 

سخن آخر

هر پروژه ای از جمله پروژه سفارش ساخت اپلیکیشن از روند‌های مختلفی تشکیل شده است که می‌توان در طی پروسه ساخت اپلیکیشن، این مراحل را به صورت مجزا و به صورت ریزبینانه مورد ارزیابی قرار داد. چرا که در صورت بررسی جداگانه هر مرحله جزییات بیشتری قابل شناسایی و پیگیری هستند. در هر مرحله باید به نکات ویژه ای توجه کرد تا در نهایت به نتیجه مورد نظر رسید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *